Metoda de evaluare reprezintă o cale prin care profesorul oferă elevilor posibilitatea de a demonstra nivelul de dezvoltare a competențelor prevăzute în programa școlară și urmărite în procesul educațional prin utilizarea unei diversități de instrumente adecvate scopului urmărit.
Metodele de evaluare sunt importante în raport cu situațiile educaționale în care sunt folosite. Fiecare metodă, tehnică sau instrument de evaluare prezintă avantaje și dezavantaje, care vizează capacități cognitive diferite și care nu oferă aceleași informații despre procesul didactic. Datorită acestui fapt nicio metodă și niciun instrument nu sunt universal valabile pentru toate tipurile de competențe sau conținuturi. De aceea, util este îmbinarea diferitelor metode, tehnici și instrumente de evaluare, prin folosirea celei mai potrivite pentru atingerea scopului evaluării.
Criteriul cel mai frecvent folosit în clasificarea metodelor de evaluare este cel cronologic, conform căruia voi descrie câteva metode de evaluare folosite la disciplina chimie.
1. Metode tradiționale de evaluare
Evaluarea orală este metoda de evaluare cel mai des utilizată la clasă, care poate fi aplicatǎ individual sau pe grupe. Elevul ascultat este lăsat să-și exprime liber cunoștințele, iar profesorul să intervină prin întrebări suplimentare pentru a-l ajuta pe elev în argumentarea răspunsurilor. Metoda are ca avantaj, posibilitatea dialogului profesor - elev, când profesorul își poate da seama nu doar despre ce știe și cât știe elevul, ci și cum gândește acesta. Metoda are dezavantajul că este mare consumatoare de timp și că este greu pentru profesor să aleagă întrebǎri cu același grad de dificultate pentru toți elevii evaluați.
Metodele moderne de evaluare orală utilizate în cadrul orelor de chimie pot fi:
1. Metode bazate pe colaborare: Turul galeriei, Lucrul în perechi, Metoda Jigsaw (Mozaicul);
2. Metode bazate pe comunicare: Problematizarea, Rezolvarea de exerciții și probleme;
3. Metode cu caracter aplicativ: Modelarea, Algoritmizarea, Experimentul didactic;
4. Metode specifice gândirii critice: Brainstormingul, Metoda cubului, Metoda R.A.I., Diagrama Venn, Ciorchinele, Copacul ideilor, Posterul, Jocul didactic etc.
Evaluarea scrisă se realizeazǎ prin lucrări de control scrise cuprinzând verificarea cunoștințelor din lecția anterioarǎ, lucrări de control la sfârșitul unei unități de învățare, folosite în cazul în care se urmărește evaluarea continuă, lucrǎri scrise cu subiect unic (evaluare națională) etc. Prin aceastǎ metodǎ se verificǎ un numǎr mare de elevi în același timp și se asigurǎ uniformitatea subiectelor pentru toți elevii evaluați. Evaluarea prin probe scrise are și unele dezavantaje: profesorul nu poate solicita unele lǎmuriri și nici nu poate corecta rǎspunsurile incomplete sau erorile, nu se poate completa rǎspunsul unui elev prin întrebǎri suplimentare adresate de profesor, elevii pot ghici rǎspunsurile la itemurile cu alegere multiplǎ, elevii pot copia răspunsul, consumul mare de muncă necesar elaborării testului și baremului de notare.
Evaluarea prin probe practice urmărește formarea deprinderilor practice de lucru în laborator și permite profesorului să constate la ce nivel și-au dezvoltat elevii anumite deprinderi practice. Cu toate că activitățile practice oferă posibilitatea elevului de a-și dezvolta atât competențele generale cât și pe cele specifice, evaluarea elevilor prin probe practice este foarte puțin pusă în valoare.
2. Metode alternative/complementare de evaluare
Modalitǎțile de evaluare alternative/ complementare devine tot mai folosite în activitǎțile desfǎșurate la nivelul sistemului de învǎțǎmânt, fiind concepute pentru a face evaluarea mai atractivǎ, atât pentru profesor, cât și pentru elevi.
Metodele complementare de evaluare folosite la orele de chimie sunt: observarea sistematicǎ a activitǎții și a comportamentului elevului, investigația care este utilă când se dorește urmărirea procesului și realizarea produsului. Proiectul este o metodă de evaluare formativă sau sumativă care se desfășoară pe o perioadă de timp mai îndelungată. Proiectul poate fi o activitate individuală sau de grup, ce situează elevul în centrul organizării procesului didactic. Portofoliul este un instrument de evaluare prin care se urmărește progresul școlar al elevului obținut printr-o varietate de metode și tehnici de evaluare. Portofoliul reprezintă o „carte de vizită” a elevului, arătând progresul de la un an școlar la altul și chiar de la un ciclu de învățământ la altul. Autoevaluarea presupune încurajarea evaluării în cadrul clasei ca o modalitate de autocunoaștere.
3. Metode online de evaluare
Cu noile tehnologii informaționale și de comunicare (TIC), profesia de cadru didactic evoluează de la instruirea centrată pe profesor, către medii de învățare interactive, centrate pe elevi. Integrarea TIC în activitatea didactică are numeroase avantaje: crește ponderea timpului alocat procesului instructiv - educativ cu elevii, stimulează capacitatea de învățare inovatoare, încurajează creativitatea cadrelor didactice și a elevilor în procesul educațional, stimulează gândirea critică și crește încrederea elevilor în procesul de evaluare. Există și limite ale utilizării calculatorului în demersurile didactice: posibilitatea instalării unei stări de izolare a elevului, neglijarea relațiilor de comunicare elev - colegii - familie, dezvoltă unele afecțiuni oculare și ale coloanei vertebrale.
Utilizarea platformelor e-learning ajută atât cadrele didactice cât și elevii în dinamizarea procesului instructiv - educativ. Platformele digitale utilizate în cadrul orelor de chimie pot fi:
- Platforma Genially unde cadrele didactice pot crea conținut creativ și interactiv. Pe această platformă pot fi create prezentări, infografice, lecții, jocuri online și interactive. Materialele didactice realizate pe platform Genially pot fi încorporate pe platformele educaționale Google Classroom și Teams.
- Platforma Wordwall poate fi folosită la toate nivelurile de învățământ și permite crearea de resurse educaționale interactive într-un mod facil prin oferirea unor șabloane de teste, jocuri etc.
- Platforma LearningApps sprijină procesele de învățare și evaluare prin module interactive. Aceste module (denumite Apps) nu conțin un scenariu concret de învățare, ci se limitează exclusiv la partea interactivă. Platforma LearningApps conține exerciții, grupate pe discipline, dar permite și crearea de exerciții pe baza unor șabloane puse la dispoziție pentru toate nivelurile de învățământ din învățământul preuniversitar.
- Platforma Liveworksheets permite transformarea fișelor de lucru tradiționale (doc, pdf, jpg) în exerciții interactive online cu autocorecție, pe care le numim „foi de lucru interactive”. Elevii pot rezolva fișele de lucru online și pot trimite răspunsurile profesorului . Acest lucru este benefic pentru elevi (este motivant) și pentru profesor (economisește timp).
- Platforma Storyjumper este o platformă cu ajutorul căreia putem crea planuri de lecții și cărți.
- Google Forms este o aplicație în cloud utilizată pentru a crea formulare online și a colecta răspunsurile. Forms poate fi folosită pe baza unui cont și a unui browser web.
Motivația pentru învățare a elevului depinde și de metodele de predare - învățare - evaluare folosite de cadrul didactic în procesul instructiv - educativ. Se constată o creștere a calității instruirii, în cazul în care metodele tradiționale sunt completate cu metode moderne sau metode online.
Bibliografie:
Cucoș, Teoria și metodologia evaluării, Editura Polirom, Iași, 2008;
Dobre, Ghid de evaluare la chimie, București, 1999;
Ghid de evaluare – disciplina chimie, POSDRU/1/1.1/S/3, Instrumente digitale de ameliorare a calității evaluării în învățământul preuniversitar.
- Publicat de:
Cobzaru Iulia
Profesor de chimie-fizică, la Colegiul economic Octav Onicescu, Botoșani.