Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
În seria trecută am avut parte de surpriza vieții mele, în clasa pregătitoare s-a nimerit în clasa mea un elev cu vârsta de 7 ani, suferind de surditate congenitală cu implant cohlear, vârsta auditivă la preluare, de 3 ani și jumătate, adică de cât timp aude copilul, de când are implantul, fără frecventarea grădiniței.
Eu consider că achizițiile acestui elev mă fac să fiu mândră de realizările lui și totodată, fără modestie și de realizările mele ca învățătoare. Consider că m-am maturizat profesional alături de el. Îmi amintesc de prima zi de școală, în clasa pregătitoare, clasa pregătitoare fiind o noutate și pentru mine, fiind prima serie de cinci ani. Îmi amintesc teama și nesiguranța mea când l-am văzut prima dată și nu înțelegeam ce are, ce este cu acel aparat practic lipit de zona encefalului, credeam că este o mufă. Cu diplomație am rugat părinții care au o problemă deosebită, să rămână să discutăm. Aceasta se întâmpla imediat după prima zi de școală, care de altfel a decurs de nota 10, fără ca să manifest ceea ce simțeam. S-au oprit câțiva părinți, ultima a fost mămica lui M. Fără a manifesta o clipă temerea mea am întrebat-o ce problemă deosebită are, atunci a început să îmi povestească despre elevul meu. S-a arătat tare încântată de faptul că l-am acceptat așa cum e pentru că a fost mereu respins, oriunde a fost pentru a se înscrie la grădiniță.
La început de primăvară, în zilele când soarele generează multă veselie, copiii sunt nerăbdători să iasă afară să se bucure de natura în plină schimbare. Au chef de sărit, de alergat sau de cățărat. Oferta de jocuri în aer liber e generoasă, ispititoare, îi apropie pe cei mici mai mult de natură, îi conectează cu pământul, cu soarele, cu apa, cu vegetația și tot ce înseamnă viață.
Nimic nu se compară cu activitățile ludice în aer liber! Așa că, un set de jocuri de acest fel, foarte atractiv pentru cei mici, a fost cel sub denumirea ”Jocuri în vânt…”. Tot acest concept s-a învârtit în jurul lumii copiilor, a ce fac și ce simt ei. Am ieșit în curtea grădiniței cu moriști de vânt de toate dimensiunile, bărcuțe și evantaie de hârtie, „parașutiști” confecționați în sala de grupă și recipiente pentru suflat baloane de săpun. Puteam aștepta o zi în care bătea ușor vântul, dar ne puteam la fel de bine descurca și dacă nu se simțea adierea lui primăvăratică.
Hai mai bine despre copilărie să povestim, căci ea este veselă și nevinovată și drept vorbind, acesta-i adevărul. (Ion Creangă, Amintiri din copilărie)
Pusă în situația de a da răspuns mie însămi dar și celor apropiați dacă lucrul cu copiii e vocația mea, dacă aceasta e cea ce-mi doresc să fac o viață întreagă, aduc ca argument că găsesc enorma satisfacție în lucrurile mici pentru noi dar realizări mari pentru ei. Întâlnite zi de zi, ele sunt cele care îmi dau puterea să merg mai departe. Ele mă definesc ca ceia ce am fost, sunt și voi fi. Când suntem copii, rareori ne gândim la viitor. Doar această inocență ne lasă liberi să ne bucurăm cum puțini adulți pot.
Alături de copii mă simt mereu în magica împărăție - copilăria. Dacă ar fi să ne raportăm la un citat din Lucian Blaga, în care acesta consideră copilăria ca fiind „inima tuturor vârstelor”, atunci aș putea spune că copilăria este cea mai frumoasă dintre toate anotimpurile vieții.
Este așa de greu, când trebuie să, ...și așa de ușor, când ai o motivație. (Annie Gottlier)
Educația nu trebuie să doară sau să producă suferință, ci să placă, să fie de folos, să formeze cetățeni responsabili, echilibrați și motivați spre acțiune și schimbare. A fi motivat înseamnă a acționa, a tinde spre ceva, a face ceva. Un elev care nu simte nici un impuls sau nici o nevoie de a acționa este un elev nemotivat, în timp ce un elev care este activat sau energizat de a acționa spre un obiectiv, este considerat un elev motivat. Important este ca elevul să manifeste interes pentru școală, să realizeze sarcinile școlare și să-și îndeplinească obiectivele stabilite. A educa mintea fără a educa inima nu înseamnă educație (Aristotel)
Este dăunător ca unui copil să-i fie mereu amintite defectele sau ciudățeniile lui deoarece copiii sensibili și receptivi ar putea fi marcați de un complex de inferioritate.
Copilului îi este necesar să-i fie inspirată încrederea în el, nu pentru a se crede superior celorlalți ci pentru a-și pune în valoare înzestrările cu care s-a născut. Orice copil trebuie crescut astfel încât atunci când este matur să-și amintească de școală ca de un mic paradis în care domnea iubirea și armonia. Obiectivul absolut este educarea copiilor în așa fel încât să fie pregătiți pentru a duce o existența plină de reușite. Ei au nevoie să li se explice dinainte niște lucruri și să fie formați în această direcție Copilul trebuie tratat cu afecțiune. Doar iubirea necondiționată dă posibilitatea de a satisface nevoile copilului și de a preveni situația în care educația ar putea deveni o povară frustrantă și neclară. Iubirea necondiționată este idealul pentru care trebuie să se străduiască permanent orice profesor. Copiii nu-și amintesc tot ce ai încercat să-i înveți dar își amintesc tot ce ai însemnat pentru ei. (Jim Henson)
A venit din nou primăvara. O primăvară care va trece prin viața mea la fel ca toate celelalte, lăsându-și amprenta pronunțată pe sufletul meu. În urma ei va rămâne aroma dulce a florilor de cireș, eleganța impresionantă a magnoliilor și gustul dulce acrișor al florilor de lămâiță.
Primăvara este anotimpul speranței, al trăirilor intense și al visurilor care se odihnesc la umbra liliacului înflorit.
Vegetația capătă un aer proaspăt, florile oferă un adevărat spectacol de culori, iar păsările se întrec în triluri duioase. Un miros reavăn de pământ și de iarbă proaspătă umple întreg văzduhul.
În mijlocul livezii înflorite o mulțime de gâze înfrigurate încing o horă a hărniciei sub privirea îngăduitoare a soarelui. O puzderie de flori dansează valsul primăverii. Mă ridic pe vârfuri și prind în căușul palmei o floare gingașă, de un alb pur, iar mirosul ei fin îmi îmbată simțurile.
Covorul alb a dispărut, meleagurile toate s-au înnegrit, primele firicele de verdeață au apărut, anotimpul primăvara a sosit. Anotimpul renașterii este alcătuit din trei luni calendaristice, martie, aprilie și mai, în care natura treptat învie. Este anotimpul renașterii, deoarece ne aduce bucurie, zâmbete și ne creează o stare de bine. Soarele cu razele sale strălucitoare încălzește toate împrejurimile. Oamenii gospodari încep pregătirea pentru munca de pe câmp, semănatul. Cei mici, explorează natura, culeg primele floricele care ies din negrul pământ. Copacii înmuguresc, iar primele frunze verzi își fac apariția pe crenguțe.
De-a lungul timpului, având o vechime de se pierde în negura veacurilor, la data de 1 Martie, copii și oamenii mari, poartă în piept mărțișoare. Mărțișorul, reprezentând luna martie, începutul de primăvară. Apoi, urmând data de 8 martie, ziua mamei când copii pregătesc surprize pentru mămici, bunici și încântă mamele cu cele mai frumoase cântecele și rostind poezii. Zilele devin mai lungi, soarele este mai puternic, iar gospodarii au semănat ovăzul. Pe zi ce trece, datorită ploii care favorizează creșterea ierbii, iarba devine din ce în mai deasă și covorul verde a reapărut. Rândunelele s-au întors, caută cuibul lăsat în toamnă și încep îmbunătățirea lui, iar barza se rotește peste casele oamenilor, observând și casele lor. Copiii fericiți, ies afară să stea sub razele galbene ale soarelui și își seamănă grâul pentru masa ce urmează de Paști. Aleargă, țipă și se rostogolesc prin iarba verde. Pomii s-au împodobit cu flori și albinele harnice zboară din floare în floare, pentru a aduna polen și a se pregătii pentru o nouă serie de miere.