Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Augusto Cury, psihiatru, psihoterapeut, om de știință și scriitor , este de părere că stimulii din media au creat o dependență, iar copiii au devenit „iubitori de fast-food emoțional”. Din cauza multitudinii de elemente stimulatoare, care îngreunează asigurarea sănătății mentale, copiii au fost amplasați involuntar într-un proces de psihoadaptare, care conform acestuia, mărește nevoia de plăceri în viața reală, adică aceștia nu se mai bucură de micile plăceri pe care le oferă mediul în care trăiesc.

Vârsta școlară mică oferă un fond favorabil pentru dezvoltarea creativității. Știm că sceneta este o scurtă piesă de teatru ca întindere și cu personaje puține.

Scenetele au versuri scurte care se rețin cu ușurință, reprezintă o metodă inovativă de acumulare de cunoștințe și îi motivează pe copii să se implice în activitățile extracurriculare. Pot fi pregătite cu orice ocazie: sărbători, marcarea unor evenimente , elogierea unor personalități, sfârșit de an școlar etc.

Scenetele pot fi inspirate din povești, poezii, natură, istorie, biblie etc. Ele valorifică personaje variate ce întruchipează deprinderi bune sau rele, ce pot fi judecate de cei mici.

Personajele cele mai îndrăgite din scenetele pentru copii sunt reprezentate de viețuitoare cunoscute și îndrăgite de aceștia: albina, greierele, furnica , bondarul, lupul, vulpea etc. Acestea au însușiri omenești, vorbesc și se comportă asemenea unor persoane. Transpunerea în pielea personajelor, stările afective declanșate de scenete îi ajută pe copii să fie cât mai creativi.

Mesajul acestor scenete este de a-i motiva pe copii sa fie mai buni și să aprecieze calități precum hărnicia, ajutorul reciproc, respectarea regulilor în cadrul grupului, munca în echipă, cooperarea.

De exemplu roboteala zilnică a albinei ce adună, asemenea unui magician, nectarul dulce, rezultatele muncii ei sunt miraculoase, cu atât mai mult reprezintă pentru copii un model de modestie și hărnicie.

 

“Albinuță frumușică
Cât ești tu de mititică,
Toată ziua te-ostenești
Miere ca s-agonisești.”

“O albină, tu albină,
Hărnicuță, gospodină
Flutură din aripioare,
Și-apoi începe să zboare.

O albină, tu albină,
Duci pe aripi coșuri pline
Cu nectar și cu parfum,
Veselă te-ntorci din drum!”

 

Albina apare în antiteză cu bondarul sau viespea.

Bondarul Albina Bondarul
-Mor de foame !
Și n-am poame !
Și-aș munci
Dar n-am stăpân !
Hai și-mi cară din povară
Și sunt gata să-ți plătesc !
-Cum n-aș merge?! Dar pe lege
Jur că nu pot să muncesc!
SAU:
Albina Viespea
-Viespe fără căpătâi,
Vagaboandă fără casă,
Treci deoparte și mă lasă!
Tu, din suc n-alegi nimic
Decât iască și venin,

-Pe când eu, de ici un pic
Si de dincolo puțin,
Fără să mă întrerup
Miere-adun și duc la stup.
Și-n mandibulele mici,
De pe colo, de pe ici,
Ceara galbenă o mestec
-Ești o biată lucrătoare!
Casa mea e drept că nu-i
Nici frumoasă, nici comodă,
Nu-i, ca stupul tău, la modă,
Dar prin scorburi de copac,

Când mi-o fac,
Nu cer voie nimănui.
E amară mierea mea
Si parfum e drept că n-are,
Dar eu n-o scot la vânzare.

 

Scenetele aduc bucurie în sufletele copiilor și a publicului spectator prezent, dau aripi imaginației, entuziasmului și stimulează gândirea creatoare.

  • avatarPublicat de:
    Buhaș Carmen

    Profesor înv. primar, la Colegiul Național „Mihai Eminescu”, Oradea.