Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Derularea proiectului, „Cum să ne însănătoșim prin lectură?” are ca motivație entuziasmul și deschiderea cu care reacționează copiii, la aceasta vârstă, nevoia acestora de a socializa, de a cunoaște, de a lega noi prietenii cu copii de vârste apropiate, dar și efectul benefic al poveștilor în viața și educația copiilor de vârstă școlară mică.

Am considerat că „prietenia și poveștile” sunt fără îndoială, centrale în viața noastră. Atât copiii, cât și oamenii mari pot învăța lucruri esențiale despre viață, comportament, lume din poveștile citite. Totodată, în cadrul parteneriatului copiii pot schimba păreri, pot fi parteneri în activitățile propuse și pot construi demersuri creatoare. Activitățile în parteneriat sunt o formă de învățare activă și atrăgătoare pentru aceștia, cu atât mai mult cu cât tema de dezbatere este una atât de generoasă și captivantă.

Inițial, m-am gândit că un nou proiect de lectură conștientă nu va schimba nimic, dar am decis să nu renunț, menirea mea de dascăl mi-o cerea. Așa că, am numit proiectul “Cum să ne însănătoșim prin lectură?”, gândindu-mă că, poate măcar de dragul întrebării elevii mei vor citi. Și, culmea că… ușor, ușor lucrurile au început să se miște.

Pe ideea că lectura ne vindecă sufletele și cărțile trebui administrate ca și medicamentele după o rețetă bine gândită și cu ajutor specializat, am ticluit o listă de “lecturi fermecate” și le-am dat-o elevilor mei.

Rețeta inițială a fost: „Pentru o viață sănătoasă, consumați minimum două cărți pe lună”, apoi s-a transformat în “Dacă așteptai un semn de carte, acesta este semnul!”, inspirată fiind de lumea editurilor, bineînțeles.

Am introdus în “rețeta de lectură” și cărți mai puțin cunoscute în literatura școlară, dar plăcute de elevi « Habarnam pe lună », « Emil și detectivii », « O vrăjitoare îngrozitoare » ș.a. În ajutor mi-a sărit și un auxiliar pe care l-am achiziționat recent ca sursă de inspirație.

Proiectul a evoluat mai apoi prin implicarea colegilor prieteni de la clasa paralelă. Împreună am descoperit prietenia umană și am citit despre ea în cărțile care ne erau mereu la îndemână.

Proiectul a căpătat contur și l-am așternut pe hârtie. Am formulat obiective, activități și în anul următor aveam un punct de plecare solid.

 

Obiectivele proiectului:

  •  Înțelegerea dimensiunii sentimentului de prietenie și a criteriilor de apreciere a acesteia folosind exemple din poveștile lecturate.
  •  Formarea unui comportament de deschidere nediscriminatorie față de ceilalți folosind exemplele oferite de personajele din poveștile citite.
  •  Cultivarea capacității de a comunica pe teme din poveștile lecturate.
  •  Împărtășirea experienței personale, susținerea reciprocă a ideilor, cooperare.
  •  Formarea unei conduite civilizate bazată pe respect reciproc, înțelegere și corectitudine.

 

Activități din proiect: „Vom fi mesagerii prieteniei!” - Cunoaștere indirectă a elevilor celor două clase: conceperea unei scrisori de intenție, însoțită de o fotografie a colectivului de elevi și o carte de povești în dar pentru clasa prietenă, răspuns din partea clasei prietene.

Prezentarea programului de activități propuse celor două clase completarea acestora cu alte sugestii și preferințe ale elevilor, realizarea de portofolii ale claselor cu tema „Cartea prieteniei”(poezii, povestioare în desene, colaje, impresii personale etc) – trimiterea reciprocă a acestora. Realizare: contribuție individuală a fiecărui elev, sub îndrumarea învățătoarelor; trimiterea materialelor prin intermediul „Curierului prieteniei”.

 - Luna septembrie. - „Cine scrie o poveste sau o poezie?” – întâlnire cu scriitoarea “Dora Alina Romanescu”.

Realizare: întâlnire la școală, vizitarea școlii; prezentare de carte; strângere de autografe.

 - Luna octombrie. - De “Ziua Educației”. - „Prieteni din povești” - prezentarea unor filmulețe despre povești cunoscute și mai puțin cunoscute în care sentimentul de prietenie este evidențiat: “Buni prieteni”- Clementina Voinescu, “Prietenia”- poveste populară și alte fragmente din alte povești cunoscute de elevi.

Realizare: vizionarea filmulețelor despre prietenii copiilor din lumea poveștilor; vizitarea bibliotecii școlii, întâlnire cu profesorii de limba română; realizarea unor desene și lucrări practice inspirate din povești; aprecierea și crearea de aranjamente artistice din mai multe lucrări; schimb de lucrări, imagini din timpul activității, informații cu privire la tema amintită.

 - Luna noiembrie. - „Personajul preferat” – întâlnire cu cartea și cu teatrul.

Realizare: vizionarea spectacolelor de teatru în școală, citirea poveștilor și discutarea acestora.

 - O dată pe lună, în lunile ianuarie, aprilie. - „Prieteni din povești” – concurs interactiv între clase.

Realizare: întâlnire la școală, vizitarea școlii; activitate interactivă - prezentarea unor poezii, scenete, cântece, lucrări plastice pe tema amintită; concurs pe echipe între cele două școli.

 - Luna mai. - „Am devenit și vom rămâne prieteni!” – evaluarea proiectului: realizări și scopuri îndeplinite, impresii adunate în timpul activităților, planuri de continuare în viitor a relațiilor de prietenie stabilite între cele două grupuri de elevi în vederea descoperirii de noi povești despre și cu prietenie.

Realizare: prezentare cronologică a activităților desfășurate, povestirea momentelor deosebite, impresii și satisfacții trăite; susținerea unui scurt moment artistic de cântece, povestiri, dansuri; fotografie finală de grup. Perioada: sfârșit de an școlar, luna iunie.

 

Evaluarea proiectului:

  •  Realizare unui portofoliu cu lucrările elevilor.
  •  Analiza fiecărei activități și a rezultatelor obținute sub forma unor ,,jurnale de bord’’.
  •  Publicarea pe site-ul clasei a unor aspecte din activitățile desfășurate.
  •  Întocmirea de albume cu fotografii însoțite de impresii ale copiilor.

 

Concluzii:

Lectura este un exercițiu intelectual la îndemâna oricui, chiar dacă, astăzi, în epoca tabletelor și a telefoanelor inteligente, când memoria noastră selectivă alege să rețină cuvinte precum “gadget” și “display”, un îndemn la lectură pare de multe ori ceva caraghios. Încercând, vom descoperi că dorința de lectură nu are timp și vârstă, elevii și copiii noștri vor citi doar dacă noi vom ști cum să le insuflăm dragostea pentru carte.

  • avatarPublicat de:
    Fricosu Ionelia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr.1, Limanu.