Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Metodica predării la disciplina comunicare în limba română se referă la strategiile și abordările utilizate de către profesor pentru a facilita învățarea și dezvoltarea competențelor de comunicare în limba română a elevilor. Aceasta implică alegerea și utilizarea unor metode didactice specifice, materiale și resurse educaționale adecvate, precum și planificarea și organizarea lecțiilor într-un mod structurat și eficient.

Metodica predării la disciplina comunicare în limba română are ca obiective dezvoltarea abilităților de comunicare orală și scrisă, înțelegerea și interpretarea textelor literare și non-literare, formarea unui vocabular bogat și diversificat, precum și dezvoltarea capacităților de gândire critică și creativă.

Pentru a atinge aceste obiective, profesorul poate utiliza diverse metode și tehnici didactice, cum ar fi discuții în grup, jocuri de rol, exerciții de scriere și citire, activități de ascultare și vorbire, analiză și interpretare a textelor literare, precum și utilizarea tehnologiei în procesul de învățare.

Metodica predării la disciplina comunicare în limba română trebuie să fie adaptată la nevoile și nivelul de dezvoltare al elevilor, să stimuleze interesul și motivația acestora pentru învățare și să ofere oportunități de practicare și aplicare a cunoștințelor și abilităților dobândite în situții reale de comunicare.

 

Scenariu de lecție pentru predarea sunetului și literei A la clasa pregatitoare.

Titlul lecției: "Descoperim sunetul și litera A"

Etapele metodice corecte ale acestei lecții sunt: Captarea atenției; Exercițiul de predezvoltare; Exercițiul de fixare și aprofundare; Evaluarea cunoștințelor.

Scenariul pentru lecție:

1. - Captarea atenției (5 minute)

Profesorul intră în clasă cu o cutie mare și colorată în mână.

Le spune elevilor că în cutie se ascunde ceva misterios și interesant, dar va trebui să descopere împreună ce este.

Întreabă elevii ce cred că se află în cutie și le cere să-și justifice răspunsurile.

2. - Exercițiul de predezvoltare (10 minute)

Profesorul scoate din cutie o imagine mare cu un animăluț scris cu litera A și îl arată elevilor.

Le cere elevilor să-și dea cu părerea despre ce anume ar putea însemna acest animal.

Apoi, le cere să asculte cu atenție și să-și pronunțe chiar ei sunetele care sunt auzite în cuvântul "animal" și să numească diferite obiecte din jurul lor care încep cu sunetul de A.

Profesorul scrie pe tablă litera A și explica că sunetul corespunzător este "a".

3. - Exercițiul de fixare și aprofundare (15 minute)

Profesorul distribuie fiecărui elev o foaie cu diferite imagini ale unor obiecte și animale, care încep cu litera A (ex: automobil, avion, albina, arici, etc.).

Le cere elevilor să analizeze imaginile și să recunoască obiectele și animalele pe baza sunetului și literei A.

Apoi, le cere să le numească și să le descrie în câteva cuvinte, folosind sunetul și litera A.

Profesorul trece prin rândurile de elevi și îi întreabă pe fiecare câte un obiect sau animal, pentru a se asigura că au înțeles corect.

4. - Evaluarea cunoștințelor (5 minute)

Profesorul distribuie fiecărui elev un caiet sau o foaie de hârtie și cere elevilor să deseneze un obiect sau animal care începe cu litera A.

Apoi, fiecare elev va spune sunetul și va scrie, sub desen, cuvântul respectiv.

Profesorul colectează desenele și discută cu fiecare elev în parte, confirmând și aprofundând cunoștințele lor.

Observație: Durata fiecărei etape poate fi ajustată în funcție de ritmul de învățare al clasei și de nivelul de pregătire al elevilor. Este important ca profesorul să ofere instrucțiuni clare și să ofere asistență individuală atunci când este nevoie, pentru a asigura înțelegerea și participarea activă a tuturor elevilor.

 

Scenariul de lecție pentru predarea sunetului și literelor "a" și "A" la clasa I.

Scopul lecției: Copiii vor fi capabili să identifice, să pronunțe și să scrie corect sunetul și literele "a" și "A".

Obiectivele lecției:

  1. Să identifice sunetul "a" în cuvinte și în diferite contexte.
  2. Să recunoască și să numească corect litera "a" și "A".
  3. Să exerseze scrierea corectă a acestor litere.

Materiale necesare:

  1. Desene sau imagini cu obiecte și animale care încep cu sunetul "a".
  2. Foi sau caiete pentru scriere.
  3. Creioane sau pixuri.

Etapele lecției:

1. - Captarea atenției (aproximativ 5 minute):

Profesorul salută elevii și îi întreabă dacă știu ce sunet face litera "a".

Profesorul arată desene sau imagini cu obiecte și animale care încep cu sunetul "a" și le întreabă pe elevi despre acestea. De exemplu: "Ce animal este acesta? Ce începe cu sunetul "a"?". Elevii răspund și identifică sunetul "a".

2. - Exersarea sunetului (aproximativ 10 minute):

Profesorul cere elevilor să asculte cu atenție și să repete după el sunetul "a".

Profesorul spune cuvinte care conțin sunetul "a" și elevii trebuie să identifice acest sunet în fiecare cuvânt și să îl repete după profesor. De exemplu: "Masă, carte, păianjen."

Profesorul întreabă apoi elevii despre alte cuvinte care conțin sunetul "a" și îi încurajează să le pronunțe și să le identifice.

3. - Prezentarea literelor "a" și "A" (aproximativ 10 minute):

Profesorul scrie pe tablă literele "a" și "A" și le arată elevilor.

Profesorul explică că aceste litere reprezintă sunetul "a" și îi încurajează pe elevi să le pronunțe și să le numească.

Profesorul poate face și o comparație între cele două litere, explicând că una este scrisă cu litere mici și alta cu litere mari.

4. - Exersarea scrierii literelor (aproximativ 15 minute):

Profesorul distribuie foi sau caiete pentru scriere și creioane sau pixuri elevilor.

Profesorul le cere elevilor să încerce să scrie literele "a" și "A", ghidându-i și oferindu-le exemplu.

Profesorul circulă prin clasă și oferă asistență personalizată elevilor, fiind atent la corectitudinea scrierii acestor litere.

5. - Recapitularea și fixarea cunoștințelor (aproximativ 5 minute):

Profesorul consolidează cunoștințele dobândite parcursul lecției, întrebându-i pe elevi despre sunetul și literele "a" și "A".

Elevii pot realiza jocuri de asociere, de exemplu, să spună în cor sau rând pe rând câte un cuvânt care începe sau conține sunetul "a".

Profesorul încheie lecția lăudându-i pe elevi pentru efortul depus și trecând în revistă informațiile importante învățate.

Această lecție urmărește etapele metodice corecte, oferind o introducere, un exersare a sunetului și a literelor, o prezentare a acestora și o exersare a scrierii corecte.

Metodica predării la disciplina comunicare în limba română este diferită în clasa pregătitoare și clasa I față de clasa a doua, deoarece fiecare nivel de clasă presupune nevoi și abilități diferite ale elevilor.

În clasa pregătitoare și clasa I, accentul se pune pe familiarizarea cu literele și sunetele limbii române, învățarea alfabetului și dezvoltarea abilităților de citire și scriere. Metodica predării la aceste niveluri este mai mult centrată pe juocuri interactive, activități practice și explorare. Elevii sunt aduși în contact cu differente materiale didactice, jocuri, cântece, și activități distractive pentru a-i ajuta să înțeleagă sunetele limbii și literele, să-și dezvolte vocabularul și capacitatea de a identifica cuvinte și fraze simple.

Pe de altă parte, în clasa a doua, abordarea predării comunicării în limba română este mai complexă și se concentrează pe consolidarea abilităților de citire, scriere și comunicare aprofundată a elevilor. Se pune accent pe dezvoltarea abilității de a înțelege și de a produce texte, de a interpreta și a înțelege sensul lor, de a folosi corect vocabularul și de a concepe și a prezenta propriile idei. În această etapă, metodele de predare îmbină activitățile practice cu lucrul individual și de echipă, lectura și analiza textelor, discuția și activitățile creative.

Astfel, metodica predării la disciplina comunicare în limba română diferă în funcție de nivelul de clasă, întrucât ține cont de nevoile și abilitățile specifice ale elevilor la fiecare vârstă.

 

Bibliografie:

Crețu, Ana-Maria (2012). Strategii și metode de predare a comunicării în limba română. Editura Didactică și Pedagogică.
Gafiu, Adriana (2016). Abordarea comunicării în limba română în învățământul preuniversitar. Editura Universității din București.
Bădulescu, Mihaela (2017). Predarea comunicării în limba română. Strategii didactice eficiente. Editura Universității din București.

  • Știrbu Ana Maria Silvia Publicat de:
    Știrbu Ana Maria Silvia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr. 279, București.