Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Mesaje la ora de cursÎn practica pedagogică pentru eficientizarea orelor de curs la ciclul primar, metodele tradiționale se îmbină cu cele noi, moderne. Aceste mesaje le folosesc în deschiderea orelor de curs desigur adaptate subiectului lecției, la momentul de captare a atenției. Ideea mi-a venit în urma unei specializări pentru clasa pregătitoare la "step by step", însă am aplicat cum am crezut de cuviință aceasta idee în învățământul tradițional. Mesajele se scriu pe coli mari de hârtie sau carton. Aceste postere, de 1m/1m le afișez în fața clasei, la tablă. Au mai multe avantaje:

Captează atenția (sunt scrise în culori diferite). Trezesc curiozitatea. Reprezintă un model al scrisului de mâna. Stimulează memoria (versurile simple sunt ușor de reținut). Pot reprezenta un mijloc de autocontrol (transmit cum să aplice un anumit tip de informație). Activizează elevii prin efectuarea exercițiului scurt ce încheie mesajul. Stimulează imaginația (mulți dintre elevii mei fac versuri care au fost premiate la diferite competiții).

Notă personală: Eu îmi amintesc și astăzi o formula spusă de profesorul meu de fizica în versuri:


Eu curentul cel indus
Totdeauna m-am opus
Fluxului ce m-a produs.

 

1. În cele ce urmează am să prezint o abordare neconvenționala a unor subiecte, definiții, reguli care au dat randament în activitatea de predare la clasă:

1.1
Din cuvinte sunt făcută
Când mai scurta, când mai lunga
Cu litera mare încep,
La sfârșit un semn aleg,
Întotdeauna spun ceva
Ma numesc ...(propoziția)

Sarcini de lucru:
- Dezleagă ghicitoarea.
- Alcătuiește cate un enunț care sa se încheie cu . ? ! .

 

2. Iată un mod de însușire a comportamentului școlar dar și o modalitate de a cunoaște mai bine elevii și afinitățile acestora pentru diferitele activități din scoală:

2.1
Sunt foarte atent în clasă,
Îmi fac temele acasă,
Scriu, citesc și socotesc
Desenez, pictez, lipesc,
Cu prietenii vorbesc.
Cânt, alerg, ma joc afară...
Îmi place tare mult la școala!

Cerința: Care dintre activitățile enumerate în mesajul de mai sus o îndrăgești cel mai mult?

2.3
Astăzi reguli stabilesc:
Cum mă port și cum vorbesc,
Cum ascult și cum mă joc
Respectos sa fiu eu pot!

Cerința: Care dintre regulile enumerate în mesajul de mai sus o îndrăgești cel mai mult?

 

3. Un catren care poate să fie folosit ca parte introductivă a unei dezbateri despre respectarea unui regulament școlar. Este foarte bine cunoscut de către dascăli și nu numai, că un regulament auto-impus da rezultate mult mai bune decât unul impus. Astfel într-un mod absolut democratic se poate stabili regulamentul clasei chiar de către elevi.

3.1
Coridorul de la scoală
Este îngust. Vezi bunăoară
Nu-i de minge pregătit,
De alergat, de îmbrâncit!
Și la scări să fi atent
Să nu faci vreun accident
Deci te rog mergi potolit
Nu rănești, nu ești rănit.

 

4. Un alt mod de a deschide ora de lectură:

4.1
Am sau nu am autor
Pe plac le sunt tuturor.
Mici și mari ademenesc
Cu zâne și feti frumoși,
Cu balauri fioroși
Eroi și multa aventură
Vin la ora de ...(lectură)

 

4.2
Prima ora a sosit
Și sunt foarte fericit
Aventura să înceapă
În lumea lui:
„A fost odată”

Cerința: Care este titlul ultimei lecturi suplimentare citită de tine?

 

4.3
Prima ora am lectură
Pregătit sunt de-aventură
Un autor îndrăgit
Mă face fericit.
Cu Ionica am plecat
„La cireșe”, „La scăldat”
La făcut boacăne-n sat!

Cerința: Care este numele autorului și al volumului ce cuprinde aventurile lui Nică?

 

5. Am să prezint câteva mesaje folosite în cadrul unor proiecte tematice, în speță „Sistemul solar”

5.1
Împreună am aflat
De proiectul demarat.
Trei săptămâni din calendar
Despre Sistemul solar.

Cerința:
Fă o listă cu 5 întrebări despre Sistemul nostru solar.

 

5.2
E imensa, e o stea,
Încălzește lumea mea,
Dă viață și lumina,
Ține Terra într-o mână
Dar și alte 8 planete,
Mari, mai mici, toate cochete.
Bulgăre de plasma mare,
Steaua se numește ...(Soare).

Cerința: Desenează Soarele și cele 9 planete.

 

5.3
Luceafăr eu ma numesc,
Sclipesc dar nu încălzesc.
Eu nu am lumina mea,
O primesc de la o stea.
Darul ce-l primesc din Soare,
Îl trimit la fiecare.
Va salut din cer de sus,
Numele meu e ...(Venus)

Cerința: A câta planeta de la Soare este Venus?

 

5.4
Sunt o piatră prețioasă,
O frumoasa minge-albastra.
Nu-s prea mare dar nici mică,
În Sistem sunt unică
Fiindcă viața dăruiesc
Acelora ce-i găzduiesc.
Soarele mă încălzește,
Luna-n juru-mi se-nvârtește.
Zi și noapte-mi rotesc sfera
Sunt planeta vie ...(Terra)

Cerința: Enumeră toate planetele Sistemului nostru solar, în ordinea poziționării lor față de Soare.
nota: cuvintele trecute în paranteza se prezintă ca spatii lacunare pe care le vor completa elevii.

 

6. Mesaj pentru proiectul tematic "O lume dispărută" folosit în deschiderea temei.

Pe Terra erau găzduite
Animale inedite.
Demult, demult din preistorie
Sosesc la noi de bunăvoie,
Giganți cu chipuri de balauri,
O lume de ...(dinozauri)

Cerința: De ce crezi că au dispărut dinozaurii? Ce înțelegi prin cuvântul preistorie?

 

7. Folosesc adesea în mesajele mele personaje din basme și povestiri îndrăgite de copii, în încercarea continua de a le insufla comportamente dezirabile, dar și pentru a realiza obiective cognitive.

7.1
Sunt o mica bucățică
De lemn bine șlefuită
Nasul mi-a crescut un pic
De... minciună, vreau sa zic:
A fost mare aventura
Drumul meu spre-nvățătură
Cu circu-n lume am fugit,
Tare-am fost nefericit
Și adesea păcălit.
Dar Gepetto m-a iubit
Sunt ...(Pinocchio) ați ghicit!

Cerința: Care este autorul acestei povestiri? Spune un proverb despre minciună.

 

7.2
Pinocchio n-a fost la școala
Și se-ncurca, bunăoară,
Iată cum a socotit:
15+3=45 ? ? ? ?
Spune știi ce a greșit?
Tu nu poți lucra asa,
Iubești matematica!
N-aduni unități cu zeci
Ci în ordine. Înțelegi?

Cerința: Taie calculul incorect:
17+7=87
2+10=12
28+1=38
55+4=59

 

7.3
Ajută-l pe Pinochio!
- Of nu știu ce-i de făcut
Ce-i acela descăzut?
Scăzătorul mă ruga:
-Dă-mi și mie câteva
Rămâne diferența ta.

Cerința: Rezolvă următoarea scădere și spune cum se numesc termenii ei: 79-43=

 

8. Mesaj folosit în deschiderea orei de informatica la ciclul primar:

8.1
Nu am pix,nu am creion,
Toate le fac din buton
Scriu, pictez, lumea deschid,
Tot ce vrei fac dintr-un clic.
Voi fi prietenul tău bun
Cum îmi zice, spune-acum.
...(calculatorul)

Cerința: Numește părțile componente ale calculatorului.

 

9. Câteva mesaje care conțin modalități neconvenționale de a reține unele definiții sau reguli de calcul, înțelegerea unor itemi ce apar în diferite formulări și creează confuzii micilor școlari, modalități atipice de a reține informații:

9.1
După cum sunt așezate,
Cifrele formează frate
Numere mai mari, mai mici
Fii puțin atent aici:
Unitatea-i ultima,
Zecile-s în fața sa.
Apoi sutele urmează,
Toate trei frumos formează
Câte-o clasa. Nu greșești,
Dacă invers le citești!

Cerința:
S Z U
1 2 4 - scrie în litere numărul.

 

9.2
Dacă unul lângă altul
Punem lucruri le-adunam.
Atunci termen, lângă termen,
Dacă punem, le-nsumăm.
Pot fi doi sau pot fi trei,
Ce mai ...poți să pui câți vrei!
Spune repede Miruna-
Cine-i rezultatul?
...( suma)

Cerința: Află suma următorilor termeni:
26+23=
2+3+1+0+4=

 

9.3
Să repet ca să nu uit:
Primul este descăzut
Semnul minus se notează,
Scăzătorul ii urmează.
Rezultatul se numește:
Diferență, rest firește!

Cerința: Care termen este mai mare într-o operație de scădere? Se pot inversa termenii unei scăderi? De ce?

 

9.4
Ca să poți verifica
De-i corectă scăderea
Doua probe se pot face
Ai sa vezi ce mult iți place:
Una e prin adunare
O cunoaște orișicare
Scăzător+ diferența
Descăzut în evidentă!
Cu cealaltă e ușor
Ca ajungi la scăzător,
Dacă din descăzut
Diferența ai scăzut!