Studierea Sistemului Solar are o importanță deosebită deoarece trezește curiozitatea elevilor de a depăși orizontul apropiat, de a afla cât mai multe lucruri despre macro Universul din care facem parte. Este suficientă prezentarea unor imagini, a unui filmuleț ca izvorul DE CE? - urilor să erupă și să curgă fără întrerupere în orice clasă de elevi.
Timpul alocat studierii Sistemului Solar la orele de Științe ale naturii sau geografie este relativ redus, motiv pentru care am considerat necesar să aprofundăm aceste noțiuni prin demararea acestui proiect. Nu știm dacă printre micii învățăcei nu avem viitori cercetători ai spațiului cosmic, viitori astronauți, oameni de știință care vor elucida enigmele cosmice, vor descoperii noi tehnologii de deplasare dincolo de orice frontiere, civilizații extraterestre în infinitatea de galaxii, sau vor rămâne simplii admiratori ai bolții cerești în nopțile limpezi de vară considerăm că activitățile propuse în acest proiect stimulează creativitatea și dorința de cunoaștere deopotrivă.
Pe lângă formarea și dezvoltarea competențelor de explorare a caracteristicilor corpurilor cerești, a fenomenelor, sau rezolvarea unor probleme prin utilizarea achizițiilor despre mediul înconjurător, am avut ca scop principal antrenarea elevilor în activități directe și variate care să ducă la formarea și afirmarea personalității lor creatoare.
După ce și-au format echipe de lucru, elevii au început un proces de strângere și selectare de informații din diverse surse, manuale, enciclopedii, internet. În întregul proces de cercetare au primit sprijin și îndrumare de la cadrele didactice implicate în proiect.
Au căutat în literatura beletristică poeți și scriitori care au abordat această temă și au selectat poezii și fragmente de texte reprezentative, curiozități, îmbogățind astfel materialele strânse de echipă. Au realizat planșe cu aceste materiale pe care le-au prezentat colegilor.
Unul dintre marile câștiguri ale muncii în echipă în desfășurarea unui astfel de proiect este tocmai împărțirea pe roluri a membrilor unei echipe deoarece pune în valoare cunoștințele și abilitățile fiecăruia și totodată îi ajută să dobândească noi cunoștințe și abilități ajutați de coechipieri.
Prezentarea proiectelor realizate de elevi, a reprezentat un adevărat regal. O bucurie și o încântare pentru orice profesor. Fiecare echipă și-a prezentat proiectul în diverse moduri. Unii au ales prezentări în Power Point, alții filmulețe realizate de ei, reviste sau planșe cu desene, machete cu Sistemul Solar, toate foarte bine documentate și realizate.
Recomand tuturor profesorilor să recurgă la această metodă de predare învățare prin proiect deoarece roadele nu vor întârzia să apară, pe lângă câștigul indubitabil de cunoștințe și abilități aș remarca starea de bine a elevilor implicați în astfel de activități, consolidarea și coeziunea colectivului și valorificarea individuală.
- Publicat de:
Vlădău Alexandrina Maria
Profesor învățământ primar, la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Alba Iulia.