Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Pornind de la profilul de formare al absolventului de ciclul primar am desfășurat o serie de activități care urmăresc fiecare competență în parte. Activitatea se poate desfășura la clasele a II a, a III a sau a IV a în urma lecturării unei cărți din literatura pentru copii. Noi am plecat în desfășurarea acestei activități de la cartea Un urs pe nume Paddigton, de Michael Bond. Demersul didactic și competențele cheie vizate:

1. Competența de comunicare în limba maternă

În urma lecturării poveștii copiii au avut de alcătuit o recenzie a cărții. Elevii au avut de completat: Titlul și autorul cărții; Evenimentele din poveste în ordinea în care s-au petrecut (un scurt rezumat); Momentul preferat din poveste cu 2-3 argumente; Personajul preferat cu 2-3 argumente; Recomandarea de a citi această carte cu 2-3 argumente.

2. Competența de comunicare în limba engleză și competența digitală

Folosind aplicația online Storybird elevii au alcătuit propria carte cu aventurile ursului Paddigton. Aplicația are un format de carte de povești cu imagini predefinite și le-a pus de asemenea la dispoziție și un număr foarte mare de imagini din care să le aleagă pe cele mai potrivite pentru a ilustra cartea lor. Elevii au potrivit imaginile în ordine pe paginile cărții și au scris un text potrivit cu imaginile. În final au dat un titlu poveștii lor și au avut propria carte cu povești online cu noi aventuri ale ursulețului.

3. Competențe matematice și competențe de bază în științe și tehnologie.

Mâncarea preferată a ursulețului era gemul de portocale. Am adus la școală cântare de bucătărie și am învățat unitatea de măsură pentru masa corpurilor ( kg și g ), cântărind portocale și zahăr. Am avut pregătite și borcane de diferite mărimi cu care am făcut de asemenea măsurători recapitulând unitățile de măsură pentru capacitate.

4. A învăța să înveți

Personajul principal din carte este un urs așa că am căutat informații despre urși. Am lecturat un text informativ și am folosit metoda Sinelg pentru a structura informația citită. Am purtat discuții pe marginea informațiilor nou aflate.

5. Competențe sociale și civice

Ne-am deplasat la o școală din județul Arad încărcați cu multe cărți citite de noi pe care urma să le donăm acelor copii. Am prezentat în fiecare clasă câte o recenzie realizată de noi la unele din cărțile aduse și le-am făcut recomandări de lectură. Le-am împărțit apoi cărțile cu mare bucurie.

6. Spirit de inițiativă și antreprenorial

Elevii au confecționat semne de carte. Au alcătuit o listă cu toate materialele folosite (cartoane, scotch, frunzulițe și flori presate, lipici). Au socotit costul tuturor materialelor și au aflat astfel cât ar fi un cost potrivit pentru semnele de carte. Au realizat un stand pe coridorul școlii cu semnele de carte realizate și le-au vândut cu ocazia Zilei Internaționale a Cărților pentru copii. Cu o carte merge foarte bine un ceai sau o ciocolată caldă de aceea copiii au pregătit și căni personalizate spre vânzare.

7. Sensibilizare și exprimare culturală

Elevii și-au construit dintr-un carton negru și câteva hârtiuțe albe o pelicula de film. Au primit patru bucăți de hârtie pe care le-au lipit apoi pe peliculă. Au desenat pe fiecare bucată de hârtie câte o scenă preferată din poveste.

Elevii trebuie să fie pregătiți pentru a se adapta la o viață economică și socială într-o continuă schimbare, iar aceste competențe cheie sunt achiziții ale învățării care permit adaptarea flexibilă și rapidă a elevului la aceste noi realități. Ritmul dezvoltării sociale, noile tehnologii, economia globalizată implică dobândirea și aprofundarea unor abilități speciale. Parcursul didactic modern trebuie să implice și dobândirea acestor noi achiziții urmând toate competențele cheie care fac parte din profilul de formare al absolventului de ciclul primar.

  • avatarPublicat de:
    Gabor Luminița

    Profesor înv. primar, la Colegiul Național „Elena Ghiba Birta”, Arad.