Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Metodica predării la disciplina comunicare în limba română se referă la strategiile și abordările utilizate de către profesor pentru a facilita învățarea și dezvoltarea competențelor de comunicare în limba română a elevilor. Aceasta implică alegerea și utilizarea unor metode didactice specifice, materiale și resurse educaționale adecvate, precum și planificarea și organizarea lecțiilor într-un mod structurat și eficient.
Metodica predării la disciplina comunicare în limba română are ca obiective dezvoltarea abilităților de comunicare orală și scrisă, înțelegerea și interpretarea textelor literare și non-literare, formarea unui vocabular bogat și diversificat, precum și dezvoltarea capacităților de gândire critică și creativă.
Pentru a atinge aceste obiective, profesorul poate utiliza diverse metode și tehnici didactice, cum ar fi discuții în grup, jocuri de rol, exerciții de scriere și citire, activități de ascultare și vorbire, analiză și interpretare a textelor literare, precum și utilizarea tehnologiei în procesul de învățare.
Metodica predării la disciplina comunicare în limba română trebuie să fie adaptată la nevoile și nivelul de dezvoltare al elevilor, să stimuleze interesul și motivația acestora pentru învățare și să ofere oportunități de practicare și aplicare a cunoștințelor și abilităților dobândite în situții reale de comunicare.
Studierea Sistemului Solar are o importanță deosebită deoarece trezește curiozitatea elevilor de a depăși orizontul apropiat, de a afla cât mai multe lucruri despre macro Universul din care facem parte. Este suficientă prezentarea unor imagini, a unui filmuleț ca izvorul DE CE? - urilor să erupă și să curgă fără întrerupere în orice clasă de elevi.
Timpul alocat studierii Sistemului Solar la orele de Științe ale naturii sau geografie este relativ redus, motiv pentru care am considerat necesar să aprofundăm aceste noțiuni prin demararea acestui proiect. Nu știm dacă printre micii învățăcei nu avem viitori cercetători ai spațiului cosmic, viitori astronauți, oameni de știință care vor elucida enigmele cosmice, vor descoperii noi tehnologii de deplasare dincolo de orice frontiere, civilizații extraterestre în infinitatea de galaxii, sau vor rămâne simplii admiratori ai bolții cerești în nopțile limpezi de vară considerăm că activitățile propuse în acest proiect stimulează creativitatea și dorința de cunoaștere deopotrivă.
Pe lângă formarea și dezvoltarea competențelor de explorare a caracteristicilor corpurilor cerești, a fenomenelor, sau rezolvarea unor probleme prin utilizarea achizițiilor despre mediul înconjurător, am avut ca scop principal antrenarea elevilor în activități directe și variate care să ducă la formarea și afirmarea personalității lor creatoare.
Manualul auxiliar curricular „Citim mult și colorăm...Gândirea ne-o exersăm!” a fost gândit pentru a-i ajuta pe școlarii cei mai mici, din clasa pregătitoare, să învețe să citească și pentru a-i călăuzi în aventura lor pe tărâmul lecturii. Se știe în ciclul primar elevii trebuie să se familiarizeze cu cele mai eficiente tehnici și instrumente ale activității intelectuale, iar acestea sunt cititul și scrisul. A-i învăța pe micii școlari să scrie și să citească înseamnă „a-i învăța cum să învețe”, folosindu-se de aceste instrumente de cunoaștere.
Acest auxiliar conține exerciții, idei de activități, jocuri de învățare care ajută copilul să-și dezvolte competențele de limbaj într-un mod distractiv. Cuvintele, propozițiile și textele scurte propuse au ca scop familiarizarea micilor elevi cu literele, silabele, cuvintele și propozițiile, în mod gradat. În acest fel, ei pot înțelege sensul cuvintelor și, mai apoi, mesajul textului scris. De asemenea, acest mijloc didactic este astfel conceput încât să dea posibilitatea fiecărui copil să descopere cu ușurință tainele cititului, dat fiind faptul că fiecare citește în ritmul său propriu.
Exercițiile și textele scurte propuse susțin exersarea citirii prin jocuri, colorare, sarcini interactive și încurajează înțelegerea semnificației globale a mesajului, realizarea de desene pentru a indica despre ce este vorba în mesajele receptate, oferirea de răspunsuri prin colorare, încercuire, indicare, bifare, oferirea de răspunsuri afirmative sau negative pentru a testa înțelegerea generală, identificarea unor informații din texte scurte (personaje, titlu, etc.)
În școală trebuie să se pună accent pe formarea conștiinței și conduitei ecologice pentru protecția și conservarea mediului înconjurător prin formele de instruire continuă și permanentă. Pe suport afectiv de cultivare a dragostei pentru natură și formarea deprinderilor de ocrotire a ei se pot construi atitudini și convingeri ecologice.
Ca bune practici, forme de realizare a educației ecologice în activități școlare și extrașcolare sunt: observațiile în natură sau pe planșe, machete, imitații la școală și în muzee; experimente, desene, activități practice, compuneri, drumeții și orientări turistice, scenete, excursii și tabere, vizionări, concursuri, expoziții, colecții. Pentru ei sunt atrăgătoare activitățile manual (de conturare, desenare, decupare, asamblare), practice (plantare, vopsire, adunarea și sortarea deșeurilor, confecționarea de obiecte/decoruri utile din cele reciclate).
Resursele materiale ce se pot folosi sunt: CD, DVD, planșe didactice, reviste, pliante, cărți, texte suport, album foto, aparate foto, jetoane cu imagini și cifre, fișe de lucru, acuarele, blocuri de desen, pensule, carioca, creioane colorate, hârtie colorată, plastilină, planșete, lopeți, greble, var, halite, mănuși chirurgicale, saci menajeri, jucării, instrumente sportive,/medicale/de agreement etc.