Ora de Joc și mișcare este cea mai recentă disciplină introdusă la clasele primare a III-a și a IV-a, introdusă din nevoia evidentă de dezvoltare fizică și armonioasă a copilului dar și de satisfacere a ludismului specific vârstei școlarității mici. Desfășurarea acesteia sub îndrumarea învățătorului aduce mari beneficii elevului, deoarece dascălul cunoaște cel mai bine specificul colectivului pe care îl conduce dar mai ales particularitățile individuale ale elevilor săi, atribuindu-le roluri care să-i pună în valoare pe fiecare în parte. Abordarea integrată a lecțiilor din cadrul acestor ore lasă o mare libertate de inovare a activităților desfășurate la clasă astfel ca mișcarea și joaca pot reprezenta metode active de învățare și fixare a unor cunoștințe care aparțin altor arii curriculare și aceasta într-o atmosferă plăcută de joc și voie bună.
Jocul reprezintă esența copilăriei și nu poate lipsi din actul de formare și dezvoltare al copilului, pe parcursul școlarității, în special în clasele primare, datorită valențelor sale multiple: generează plăcere și voie bună, are o latură stimulativă a comunicării între participanții la joc, se realizează prin respectarea unor reguli și norme de joc, stimulează funcții intelectuale prin abordarea strategiilor de joc, modelează procesele afective și motivaționale, exercită interes din partea participanților stimulând latura volițională, crește competivitatea dar și spiritul de echipă și fair-play, deci aduce mari beneficii în dezvoltarea psihică a copilului prin creșterea încrederii în forțele proprii și a stimei de sine. Dacă toate aceste elemente sunt dublate de mișcare, ele reprezintă ingredientele rețetei de succes pentru transformarea orelor de joc și mișcare în amintiri de neuitat. În cadrul acestor activități se leagă și se consolidează prietenii se creează o sinergie pozitivă a colectivului care dă roade și în activitățile desfășurate la celelalte ore de curs.
Orele de joc și mișcare trebuie să respecte etapele unei ore de Educație fizică și sport. Înainte de organizarea oricărui joc trebuie respectată etapa de pregătire a organismului pentru efort, încălzirea, de 5-10 minute, pentru evitarea unor accidente, pentru exersarea corectă a mișcărilor de bază, precum și etapa de revenire a organismului după efort, la încheierea activității respective.
Perioada dificilă pe care o traversăm ne-a pus la grea încercare în ceea ce privește organizarea unor astfel de activități cu respectarea normelor igienice și de distanțare socială, de stopare a răspândirii infecției Corvid 19, motiv pentru care multe dintre jocurile de altă dată și-au pierdut tocmai elementul dinamic: mișcarea, sau, în unele situații s-au individualizat, mai ales în perioada predării online.
Soluția salvatoare a constat în organizarea unor jocuri ștafetă adaptate noilor condiții. Jocurile ștafetă sunt jocuri de mișcare elementare care cuprind elemente premergătoare pentru implementarea jocurilor sportive, de asemenea sunt deosebit de motivante și amuzante stimulând comunicarea în echipă. Au o varietate largă de aplicabilitate permițând organizatorului să introducă diverse exerciții de la simplu la complex, de la tipurile de mers la alergare, să combinate cu exerciții mai complicate, trasee cu sau fără obstacole, cu transmitere de obiecte sau cu executarea unor misiuni. Pentru desfășurarea jocurilor în condiții de siguranță am eliminat schimbul de obiecte sau elementele de transmitere, aruncare - prindere a mingii lansând alte provocări.
Ștafeta simplă – tipuri de mers, tipuri de alergare
Elevii se așază în flanc, unul în spatele celuilalt, în spatele unei linii de start trasate. Sunt împărțiți în 3-4 echipe egale ca număr de membrii, în funcție de numărul total de elevi. La comanda organizatorului de joc primii din echipă pleacă pe traseul indicat până la linia de sosire de asemenea marcată printr-un jeton, fanion, etc. respectând tipul de mers sau de alergare solicitat și demonstrat în prealabil de organizator (mersul piticului, ghemuit, pasul uriașului, pas săltat, pas sărit, pas adăugat, alergare ușoară, cu genunchii la piept, cu călcâiele la spate etc). Elevul următor pleacă atunci când coechipierul său se întoarce pe traseu și trece linia de start.
Este indicat ca echipele să nu depășească 5-6 elevi la clasele primare deoarece aceștia se pot plictisi până le vine rândul sau pot uita ceea ce au de executat dacă misiunile sunt diferite de cele ale coechipierilor. La aceste tipuri de exerciții am introdus elemente noi solicitând elevilor să rezolve un calcul simplu matematic la linia de sosire (adunare, scădere înmulțire sau împărțire), calcul este notat pe bilețele aflate într-o găleată sau într-o cutie pe post de urnă. Elevul îndeplinește misiunea, se întoarce pe traseu respectând tipul de mers sau alergare și se așază ultimul în formație. Provocarea de pe bilețele poate să vină din oricare domeniu studiat prin disciplinele de la clasă. Uneori aceste provocări sunt sugerate și realizate de elevi, dascălul le transpune pe bilețele și le introduce în urnă. Un răspuns greșit se soldează cu repetarea traseului de un membru al echipei, unanim ales de echipă, sau în funcție de joc elevul poate cere ajutor echipei sale primind o sancțiune de timp. Biletele extrase de elevi nu se pun înapoi în urnă. Câștigătoare este acea echipă care a îndeplinit prima misiunea rotindu-și toți membrii.
Pentru complicarea jocului se pot introduce cerințe diferite la fiecare schimb, dar la elevii claselor mici aceste tipuri de ștafete sunt mai dificile deoarece uită ordinea schimburilor.
Ștafeta realizată cu spatele la linia de sosire, cu și fără ocolire de obstacole, mers în zigzag este foarte amuzantă deoarece cel care pleacă pe traseu este îndrumat doar de către membrii echipei, orice abatere de la regulament fiind sancționată cu repetarea unei părți din traseu (5-10 pași înapoi pe traseu).
Pentru o bună desfășurare a activităților organizatorul trebuie să țină seama de câțiva pași esențiali: pregătirea locului de desfășurare a jocului, pregătirea mijloacelor necesare, formarea și echilibrarea echipelor, trasarea sarcinilor de lucru, explicarea jocului urmat de demonstrarea mișcărilor, conducerea și arbitrarea jocului, stabilirea câștigătorilor, analizarea jocului. Pe parcursul desfășurării jocului in etapa de arbitraj al acestuia organizatorul va urmării disciplina în joc, corectitudinea efectuării exercițiilor date, dozarea acestora.
Un alt tip de joc implementat cu succes în această perioadă este „Urmează-ți căpitanul”. După alegerea unui conducător de grup, elevii se așază unul în spatele celuilalt la distanțe de două brațe urmând mișcările conducătorului de grup. Acesta este liber să aleagă orice fel de mișcare care îi trece prin cap. La câteva minute se schimbă căpitanul cu un alt elev. La acest tip de joc am adăugat elemente sugerând căpitanilor comenzi ca: urcăm muntele (executarea unor fandări în față succesive pe piciorul drept apoi pe piciorul stâng, traversăm pârâul (executarea pasului sărit) culegem floricele (pas, genuflexiune, pas) răul curge în meandre (mers șerpuit ) etc. Pe lângă beneficiul pe care îl aduce utilizarea terminologiei din domenii ca științe ale naturii, geografie, crește și creativitatea elevilor. Elevii au inovat adăugând comenzi și mișcări noi care au rămas în repertoriul jocurilor clasei: sărim ca broscuțele, țopăim ca iepurașul, înotăm, zburăm ca păsările, planăm etc.
Un alt tip de activitate desfășurată cu succes la clasă a fost inspirată din dansul modern, mai precis exercițiile de gimnastică aerobică cu suport muzical. Copiii sunt foarte fericiți să danseze motiv pentru care facem acest gen de exerciții ori de câte ori dispunem de spațiu adecvat și de muzică. Elevii sunt așezați în formație de lucru câte patru sau cinci pe rând urmărind exercițiile executate de conducătorul de grup. Acest tip de activitate solicită în egală măsură elevii și dascălul și presupune o bună pregătire și anduranță a dascălului. Se pot alterna ritmurile mișcărilor și pauzele pentru revenirea organismului după efort.
Bibliografie:
Farcaș-Vlagea Cristina, Eficiența Jocurilor dinamice în lecția de Educație fizică, Editura Rovimed Publishers, 2018;
Farcaș-Vlagea Cristina, Dezvoltarea calităților motrice la elevii din învățământul primar, Editura Rovimed Publishers, 2018;
Iulian Săvescu, Educație fizică și sportivă în școală- Ghid Auxiliar, editura Sim Art, 2011;
Ileana-Cătălina Ilie, Rela-Valentina Ciomag, Exerciții fizice de tip aerobic și alte sfaturi utile pentru sănătatea ta, Editura ASE, 2015;
Programa Școlară Joc și mișcare Clasa a III-IV-a, OM 5003/ 02.12.2014.
- Publicat de:
Vlădău Alexandrina Maria
Profesor învățământ primar, la Școala Gimnazială „Mihai Eminescu”, Alba Iulia.