Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Atitudinea este ceea ce ne reprezintă. Este pașaportul nostru în fața lumii, dar și în fața noastră. Planeta ne-a fost oferită, ne-a fost dată cu de toate și singurul lucru pe care noi trebuie să-l facem, pentru a ne bucura de ea, este de a o proteja, ocroti. Planeta nu ne cere să o schimbăm, să aducem noutăți, ea are puterea de a se regenera, dar cu puțin ajutor din partea noastră.

Vorbim zilnic despre cum era acum sute sau zeci de ani în urmă. Povestim copiilor despre verile pe care le petreceam în mijlocul naturii, sau iernile pline de zăpadă, în care făceam cazemate și ne dădeam cu săniile. Dar prin acțiunile noastre zilnice și din dorința de a avea un confort sporit al traiului zilnic, am distrus acest miraj al naturii, am luat copiilor privilegiul de a respira un aer curat, de a se bucura de culorile pădurilor și de a trăi experiențe unice în mijlocul naturii.

Nu vom reveni niciodată la natura de acum o sută de ani, dar putem, puțin cu puțin, să refacem ceea ce am stricat și să oferim o șansă la viață copiilor noștri. Acest lucru se poate face printr-o educație ecologică, atât în rândul elevilor, cât și a comunității în mijlocul căruia trăim.

Educarea elevilor de astăzi, care vor deveni adulții de mâine, în spirit ecologic, aduce o rază de speranță în refacerea naturii și în creșterea șanselor de viață de calitate a copiilor noștri și a următoarelor generații.

Pornind de la aceste idei, am simțit nevoia derulării unui proiect ce oferă posibilitatea derulării unor activități ecologice și de protejarea mediului.

Proiectul urmărește responsabilizarea elevilor, părinților și, de ce nu, a comunității locale, față de importanța protejării mediului înconjurător, conștientizarea cu privire la impactul pe care îl are comportamentul nostru și consumul nesustenabil asupra mediului dar și dezvoltarea unor comportamente, deprinderi și atitudini care reduc impactul negativ asupra mediului, transformând stilul actual de viață într-un stil de viață ecologic, economic și sănătos.

Justificarea derulării proiectului a constat în educarea tinerei generații în vederea economisirii resurselor energetice și naturale atât pentru a proteja mediul înconjurător cât și pentru a ajuta bugetul familiei.

Scopul proiectului: Cultivarea interesului față de menținerea unui mediu natural sănătos, formarea și dezvoltarea convingerilor de ocrotire a mediului înconjurător, înțelegerea necesității conservării și utilizării raționale a resurselor de mediu pentru o lume mai bună și mai sănătoasă, cât și implicarea elevilor și a comunității locale în activități concrete de protejare a mediului înconjurător.

Obiectivele specifice ale proiectului

  • Conștientizarea elevilor, părinților și a comunității locale cu privire la problemelor de mediu din școală și din împrejurimile ei;
  • Transformarea comportamentelor elevilor în stil de viață ecologic;
  • Identificarea unor metode de valorificare a deșeurilor și confecționarea unor produse artizanale și a 12 recipiente pentru colectarea selectivă;
  • Responsabilizarea elevilor cu privire la metodele de economisire a resurselor sustenabile;
  • Conștientizarea importanței îngrijirii și conservării mediului înconjurător;
  • Gestionarea corespunzătoare a deșeurilor electrice și electronice;
  • Dezvoltarea unor aptitudini de muncă în echipă pentru realizarea obiectivelor propuse;
  • Formarea unei atitudini pozitive și responsabile față de mediul înconjurător;
  • Relaționarea cu comunitatea locală în probleme de curățenie și ecologizare;
  • Dezvoltarea abilităților elevilor de a desfășura în echipă activități ecologice atât în școală cât și în comunitate.

Descrierea activităților

1) - „STOP ȘI DE LA CAPĂT!

În cadrul primei activități a fost lansat proiectul și s-a făcut familiarizarea elevilor și persoanelor prezente cu activitățile propuse în proiect.

2) - „Nimic nu se pierde, totul se reciclează

În cadrul acestor activități elevii au învățat cum să recicleze și să refolosească anumite deșeuri: hârtie, carton, metale. Astfel, s-a organizat un concurs între clasele participante la proiect. Fiecare clasă a realizat diferite obiecte din materiale reciclabile. Materialele confecționate au fost expuse în cadrul târgului de mărțișoare, susținut în cadrul școlii, iar altele s-au folosit pentru amenajarea unor spații de reciclare. Fondurile obținute din vânzarea acestor produse au fost folosite pentru cumpărarea celor necesare pentru amenajarea spațiului verde.

3) - Vrem să vedem stelele! Stop poluării luminoase!

Cu ocazia Zilei Mondiale a Eficienței Energetice elevii au desfășurat diferite activități cu privire la economisirea energiei electrice și așa au învățat despre cum pot economisi energia electrică. De asemenea s-a desfășurat și o activitate cu privire la poluarea luminoasă de pe străzile orașului.

4) - Sunt activ, deci colectez!

Școala a fost implicată într-un proiect de reciclare a deșeurilor electrice și electronice, desfășurat de către o asociație. În cadrul campaniei elevii colectează baterii și deșeuri electrice și electronice. Aceste deșeuri sunt colectate de către asociația propunătoare, iar în schimbul deșeurilor au oferit puncte care s-au transformat în rechizite necesare desfășurării orelor.

5) - Colțul meu de relaxare

Cu ocazia Zilei Internaționale a Pădurilor elevii claselor implicate în proiect au amenajat un spațiu verde în curtea școlii: au plantat câțiva copaci și ceva flori ornamentale. Apoi elevii și personalul nedidactic au avut grijă de întreținerea spațiului amenajat.

6) - „Apa, sursa vieții

Cu ocazia Zilei Mondiale a Apei elevii claselor implicate în proiect au vizionat o prezentare despre surse de apă, necesitatea existenței apei în viața noastră, dar și despre modul de folosire și economisire a apei. S-au realizat pliante cu informații despre apă și economisirea acesteia, care au fost împărțite trecătorilor din preajma școlii.

A doua etapă a activității s-a desfășurat la sediul Companiei de Apă Arieș, unde personalul calificat a prezentat un experiment despre detectarea purității apei potabile.

7) - „Bun venit, dragi păsărele!

Odată cu venirea primăverii elevii au învățat despre păsări și despre necesitatea menținerii unui habitat curat atât pentru păsări cât și pentru noi. Astfel elevii au construit căsuțe pentru păsărele, care au fost amplasate în copacii din parcul din apropierea școlii, dar și în pomii din curtea acesteia.

8) - Mediu curat, copii sănătoși

Deoarece Ziua Internaționale a Muncii este o zi liberă, iar în comunitatea noastră se desfășoară diferite spectacole în zonele de agrement, elevii, cadrele didactice și părinții implicați în proiect au desfășurat o acțiune de ecologizare a zonei turistice din oraș, loc unde multă lume se adună pentru a sărbătorii. După ce s-a realizat ecologizarea, s-au amenaja câteva spații pentru adunarea deșeurilor menajere și a altor gunoaie care vor surveni în urma petrecerii zilei în aer liber. Aceste locuri/ recipiente pentru adunarea deșeurilor au fost păstrate pe toată perioada verii.

Aceste proiect a avut un impact deosebit asupra elevilor, dar și asupra comunității locale. Unele activități au fost preluate de către alte clase și refăcute, altele au fost preluate de către alte școli din comunitate și desfășurate și în alte zone ale orașului.

În urma desfășurării proiectului, curtea școlii este mai curată, elevii desfășoară activități de ecologizare, din propria inițiativă, activitățile de reciclare selectivă au crescut semnificativ, iar implicarea în alte proiecte a fost mai mare, atât din partea elevilor, dar și din partea părinților, care au înțeles că trebuie să ne fie partenerei în educația copiilor.

 

Bibliografie:

Inițiativele în domeniul educației ecologice | European Education Area (europa.eu)

Rolul educației pentru mediu în școală – EDICT

  • avatarPublicat de:
    Bogdan Olimpia

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Horea, Cloșca și Crișan”, Turda, Cluj.