Activitatea debutează cu întâlnirea de dimineață. Salutul se realizează prin tehnica comunicării rotative.
Copiii sunt așezați în cerc. Prezența este realizată în manieră interactivă, preșcolarii fiind solicitați să își descopere colegii care lipsesc, punând sub copac pozele acestora.
Atenția copiilor este îndreptată spre calendarul naturii. Se va stabili de către meteorologul de serviciu cum este vremea astăzi, în ce zi suntem, lună, anotimp, iar ceilalți copii vor fi întrebați dacă sunt de acord. Educatoarea precizează copiilor că pentru a merge mai departe trebuie să răspundă la o ghicitoare.
Au plecat spre țări cu soare
Păsările călătoare,
Căci la noi e frig și plouă.
Vântul bate cu putere
Frunzele-au căzut și ele.
În cămară adunate
Stau la sfat fructele coapte
Dacă îmi puteți voi spune
Ce anotimp e anume ?
(Toamna)
În acest timp primim o cutie, toți rămânem surprinși și devenim curioși ce este cu această cutie, de la cine este? Găsim în cutie o rândunică cu un bilet în cioc. Citim biletul și descoperim că rândunica a lăsat-o înainte de a pleca spre țările calde. Deschidem cutia în care găsim cartea de povești, rochie pentru Zâna Toamnă care astăzi va fi educatoarea, costume pentru copii și măști pentru carnaval.
Educatoarea va îmbrăca rochia și precizează copiilor că vor asculta o poveste, și vor realiza buchete de flori din frunze. Pentru început vor asculta povestea. Această activitate se va desfășura frontal fiind primul ADE al zilei, educatoarea expune povestea prezentând pe rând elementele ce constituie povestea.
“Trăia odată într-un palat o Zână foarte frumoasă…..”. (Anexa 1).
După ce povestea este relatată, se va ivi un vânt puternic și va spulbera totul, va amesteca fructe cu legume cu flori, cu ghinde, castane, nuci, alune.
Zâna îl roagă pe vânt să înceteze. Vântul se potolește dar totul în urma lui este distrus. Zâna rămâne încremenită pentru câteva clipe, hotăraște că nimic nu poate strica bucuria oamenilor de a-și aduna recoltele. Atunci cere ajutor oamenilor din împărăție, pentru că este aici ne roagă și pe noi să o ajutăm. Zâna precizează că la final se va organiza un carnaval în împărăția ei iar noi vom fi invitați de onoare.
Tranziția către activitățile desfășurate la centre se va realiza printr-o recitare ritmică “De vânt nu ne temem” .
Zâna (educatoarea) prezintă materialele de la centre și ce au de realizat.
La centrul Construcții au la dispoziție cuburi din lemn, materiale din natură din care vor realiza Zâna Toamnei.
La centrul Matematică vor așeza în coșuri legumele pentru ca vântul să nu le mai poată amesteca.
La centrul Știință vor realiza piramida fructelor care au fost amestecate de vânt.
La centrul Artă (ADE II), vor prinde în buchete frunzele pentru ca vântul să nu le mai poată strica realizând buchete de flori.
La centrul Joc de rol vor așeza în borcane hrană pentru viețuitoarele pădurii să le ajute pentru iarnă, iar vântul să nu le mai poată împrăștia.
Preșcolarii își aleg centrul la care vor să lucreze, iar Zâna Toamnă îi va supraveghea și ajuta acolo unde au nevoie pentru ca la sfârșit toate elementele din poveste să fie așezate la palat. După finalizarea lucrului copiii vor reconstitui povestea trecând pe la centre. Pe rând fiecare vor relata ce elemente din poveste a realizat.
Educatoarea (Zâna) le mulțumește copiilor pentru ajutor și îi invită la carnavalul din împărăție, ei fiind invitați de onoare. Aici vor desfășura două jocuri, pentru început jocul distractiv „Salata de fructe și legume” și un joc senzorial „Spune ce ai gustat ?” Activitatea se încheie cu aprecieri pozitive ale Zânei.
- Publicat de:
Palade Nicoleta
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.39, Galați.