Activitatea debutează cu Întâlnirea de dimineață, în care copiii au posibilitatea de a-și împărtăși ideile.
Salutul de dimineață se realizează prin tehnica comunicării rotative. Copiii se așază în semicerc. Salutul pornește de la educatoare și este continuat de toți copiii grupei, fiecare salutându-și colegul din stânga. Se va alege o crizantemă care va trece pe la fiecare copil. Acesta va ține crizantema cu ambele mâini, va saluta și va da crizantema copilului următor.
Prezența este realizată în manieră interactivă. Se verifică la panou dacă toți copiii sunt prezenți, iar fotografiile copiilor absenți sunt așezate la rubrica ,,absent”.
Calendarul naturii: Copiii desemnați vor completa calendarul naturii cu simbolul caracteristic vremii din ziua respectivă. Se va stabili în ce anotimp suntem, se vor denumi zilele săptămânii, ziua, luna în care ne aflăm.
Activitatea de grup se realizează printr-o discuție liberă ,, Mi-ar plăcea să fiu o… pentru că….”. Fiecare copil va spune ce floare i-ar plăcea să fie și de ce. De exemplu: ,,Mi-ar plăcea să fiu o crizantemă pentru că are multe petale mari.”.
Tranziție: Înainte de a trece la desfășurarea activităților pe domenii experimentale, copiii vor interpreta cântecul ,,A, a, a, acum e toamnă, da!”.
Noutatea zilei se va realiza prin citirea unei scrisori de la Zâna Toamnă.
Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
Îi anunț pe copii că vor juca jocul ,,Buchețelul cu crizanteme”, în care vor forma grupe de crizanteme după culoare, după mărime și vor forma perechi între grupele date.
Dirijarea învățării
Împart copiii în 2 echipe: echipa crizantemelor mari și echipa crizantemelor mici. Copiii din echipa crizantemelor mari au ecusoane cu crizanteme mari de diferite culori și copiii din echipa crizantemelor mici au ecusoane cu crizanteme mici de diferite culori.
Le prezint copiilor regulile jocului: ,,Pe o masă se află jetoane cu crizanteme de culori diferite (roșu, galben, alb, portocaliu și mov) și mărimi diferite (mare/mic). Pe tablă sunt vaze de culori diferite: roșie, galbenă, albă, portocalie și mov. Va veni câte un copil din fiecare echipă și va lua un jeton cu o crizantemă de aceeași culoare cu ecusonul și o va pune în vaza de aceeași culoare, așezându-le în vază pe verticală, de jos în sus.” Vor forma grupe de crizanteme după culoare. Fiecare răspuns corect este aplaudat și echipa primește o floricică. Echipa care adună cele mai multe flori câștigă.
- Varianta I
Câte un copil din fiecare echipă vine și alege o crizantemă de culoarea potrivită și o așază în vaza potrivită. Jocul continuă până când toți copiii au format grupe de obiecte.
- Varianta a II-a
Copiii din fiecare echipă vor așeza pe tablă, pe verticală, de jos în sus, crizanteme după culoare și mărime. Crizantemele vor fi așezate în perechi.
Exemplu: Copilul cu ecusonul roșu și mare va căuta pe masă toate crizantemele mari și roșii și le va așeza pe tablă, pe verticală, de jos în sus, formând grupa crizantemelor mari și roșii. Următorul copil va forma grupa crizantemelor mici și roșii și le va așeza în perechi cu grupa crizantemelor mari și roșii.
Tranziția către centrele de interes se realizează cu ajutorul cântecului ,,Bat din palme”.
Copiii sunt repartizați pe centre. Explic sarcinile de lucru pentru fiecare centru.
Știință
Le explic copiilor să formeze grupe de crizanteme după mărime, prin încercuire, să pună în perechi crizantemele și să coloreze cu roșu crizantemele mari și cu galben crizantemele mici.
La centrul Artă le spun copiilor că trebuie să modeleze din plastilină o crizantemă. Pe masă vor avea un model de crizantemă.
Le explic și demonstrez cum trebuie să modeleze.
La centrul Construcții le explic și demonstrez copiilor cum se construiesc ghivece pentru flori.
Lucrările copiilor vor fi expuse la panou. Le cer copiilor să se autoevalueze și inter-evalueze.
Tranziția către ALA II se va realiza prin cântecul „A,a,a, acum e toamnă da!”
ALA II
Le explic și demonstrez copiilor jocul ,,Găsește crizantema!”. Copiii vor fi așezați pe scăunele. Un copil va sta cu fața la perete și voi ascunde în sala de grupă o crizantemă. Copilul care a stat cu fața la perete va trebui să găsească crizantema, fiind dirijat de ceilalți copii prin cuvântul „apă”, când copilul se află la distanță de obiectul ascuns și prin cuvântul „foc”, când acesta se află în apropierea obiectului. Dacă obiectul va fi găsit, copilul va fi aplaudat și va primi stimulent, iar dacă nu găsește obiectul, copilul va fi invitat pe scăunel și nu va mai fi propus să caute crizantema.
Încheierea activității
Fac aprecieri generale asupra modului în care au participat copiii la activitate și le ofer stimulente.
- Publicat de:
Lungu Florența
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.39, Galați.