Fiecare ființă umană se naște cu un potențial creativ. Acesta se manifestă încă din perioada copilăriei, însă dacă este lăsat nehrănit și fără a fi stimulat, există riscul pierderii iremediabile a creativității. De aceea datoria educatoarei este de a utiliza eficient potențialul creativ al copiilor, dezvoltându-le acestora și alte trăsături de personalitate – încrederea în sine, simțul critic, independența, curiozitatea.
Creativitatea este cumul de emoție, gândire, imaginație. La baza creativității stă imaginația copiilor care datorită unei cunoașteri aflată încă la îmbinarea realului cu fantasticul atinge un nivel ridicat. In afară de o trăsătură de personalitate, creativitatea este și un mod de a gândi și asta pentru că aflându-se în situații aproape imposibil de rezolvat, ființa umană apelează la ceea ce se cheamă creativitate și aceasta ține de o gândire creativă, de o inteligență creativă care să descopere soluția salvatoare. Creativitatea este vital necesară în situațiile incerte pentru a găsi modalitatea de acțiune care să asigure succesul problemelor. În astfel de situații ambigue este imperios necesar să abunde ideile salvatoare, iar aceasta nu este posibil decât dacă acea calitate a creativității a fost stimulată și hrănită la timpul potrivit.
Educarea creativității trebuie să-și pună bazele încă de la vârsta fragedă a preșcolarității, ea având un rol important în dezvoltarea socială, morală, dar și profesională a adultului de mâine, un adult responsabil de progresul societății și comunității în care trăiește. Prin desen, prin modelaj, prin manipularea unor obiecte, dar și prin cuvânt, preșcolarilor li se oferă o continuă și nemărginită deschidere spre cunoaștere, dar și posibilitatea de a-și etala capacitățile creatoare în cadrul activităților pe care le desfășoară la grădiniță. Și totodată, cadrul didactic poate alcătui „o scară de valori” pentru a aprecia și stabili locul fiecărui copil în ierarhia colectivului din care face parte potențialul lui creativ. În viața preșcolarului, atât activitățile estetico-creative au importanță deosebită și implică o analiză complexă, deoarece se referă la cunoștințele despre materialele din natură pe care le colectează, la caracteristicile acestora, la utilizarea de tehnici de lucru specifice vârstei lor, în realizarea unor produse simple, cât și activitățile de educarea limbajului și educație pentru societate, deoarece le stimulează imaginația și exprimarea verbală, referindu-se de asemenea și la o analiză a comportamentului și a atitudinii copiilor față de creațiile lor și față de realizările lor.
Atunci când hârtia, plastilina și alte materiale prind viață în mâinile lor sau un tablou devine o frumoasă poveste „nemuritoare” sau formele geometrice alcătuiesc o jucărie sau decorează un obiect, atunci copilul se simte util celor din jur, simte că are o putere miraculoasă de a crea și de a dărui valoare creațiilor sale.
Copiii își manifestă din plin creativitatea în activitățile pe care le fac, numai să aibă libertatea de manifestare. Interesul, curiozitatea, spontaneitatea, deschiderea la nou, modalitatea ludică de a îmbina realul cu fantasticul, toate aceste ingrediente necesare creativității se manifestă în copilărie.
Mi-am propus această temă din dorința de a accentua importanța dezvoltării creativității în grădinița de copii utilizând variate strategii didactice în activitățile integrate ce se pot desfășura în preșcolaritate. Stimularea creativității preșcolarilor se realizează cel mai bine prin joc, iar de la joc se poate trece cu ușurință la poveștile create de copii. Povestirile copiilor reprezintă o modalitate de stimulare a potențialului creativ. Povestirile create de copii sunt scurte, dar pline de un miracol pe care ei îl trăiesc în interiorul lor. Metodele interactive stimulează creativitatea și favorizează comunicarea, activizarea tuturor copiilor și formarea de capacități ca: spiritul critic constructiv, independență în gândire și acțiune, găsirea unor idei creative, îndrăznețe de rezolvare a sarcinilor de învățare. Fie că se desfășoară frontal, pe grupe sau individual, ceea ce este de reținut este ideea ca toți copiii să-și exercite capacitățile. Această exercitare depinde foarte mult de educatoare; ea trebuie să cunoască preferințele copiilor și să-i stimuleze, să le pună la îndemână diferite materiale, să organizeze copiii pe grupuri cu aceleași preferințe. Tratând diferențiat copiii în activități putem descoperi valori individuale.
Pe parcursul a câteva săptămâni am aplicat un program educațional asupra preșcolarilor cu scopul stimulării creativității preșcolarilor.
Obiectivele propuse au urmărit:
- dezvoltarea gândirii operative;
- formarea de capacități, precum: spiritul critic constructiv, găsirea unor idei creative;
- consolidarea capacității de reprezentare corectă;
- formarea deprinderilor de muncă independentă ;
- stimularea imaginației creative a preșcolarilor;
- dezvoltarea capacităților de comunicare orală a preșcolarilor;
- cultivarea încrederii în propriile creații;
- aprecierea realizărilor celorlalți colegi;
- îmbunătățirea performanțelor creative ale preșcolarilor
Manifestările creative ale copiilor s-au observat în cadrul tuturor activităților desfășurate cu preșcolarii, atât în activitățile liber alese, în cadrul cărora copiii se manifestă mai independenți de îndrumările educatoarei, cât și în activitățile de dezvoltare personală, care constituie la rândul lor un moment de a stimula, forma și dezvolta anumite deprinderi creative, deprinderi ce îi vor fi utile educării și dezvoltării personalității copilului. Însă activitățile comune desfășurate într-o formă integrată constituie ponderea cea mai eficientă în stimularea și dezvoltarea creativității preșcolarilor.
Astfel programul educațional conceput are în atenție activitățile ce s-au desfășurat în mod integrat, fiind în concordanță cu planificarea anuală. Pentru stimularea și activizarea preșcolarilor s-a uzat de diferite forme de realizare a activităților, și anume: jocuri didactice sau logice, desene, picturi, jocuri de rol, cântece și jocuri muzicale, lecturi după imagini, povestiri ale educatoarei, concursuri care au stimulat și format dimensiunea creativă a preșcolarilor de grupă mică. Dar pentru înlănțuirea logică și eficientă a tuturor secvențelor activității, am ales îmbinarea metodelor tradiționale cu cele activ-participative și chiar cu utilizarea mijloacelor tehnologice moderne.
În continuare voi prezenta programul educațional propus:
NE DESCOPERIM CREATIVITATEA (program educațional de antrenament creativ)
1. Culorile Primăverii (ALA 1 + ADE) Joc de masă, Bibliotecă DLC-EL +DOS-AP (poveste creată + lipire)
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: capacitatea de a manifesta curiozitate și interes ; capacitatea de a formula întrebări și răspunsuri pe baza unei imagini; capacitatea de a finaliza sarcini complexe, chiar dacă întâmpină dificultăți ; fluiditatea și originalitatea gândirii; flexibilitatea și originaliatea imaginației
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Explozia stelară ;Brainstormingul ; Povestea creată; Problematizarea; Frontal/individual/pe grupe; Planșe tematice; Materiale mărunte din hârtie (floricele, copaci, frunze, soare)
2. Ridichea uriașă (ADE + ALA 2) DLC-EL (povestirea educatoarei) Dramatizare
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: Capacitatea de a-și exprima liber trăirile, ideile: capacitatea de comunicare expresivă; capacitatea de exprimare dezinvoltă; flexibilitatea și originalitatea gândirii; flexibilitatea și originaliatea imaginației; creativitatea expresivă; creativitatea productivă
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Problematizarea; Brainstormingul; Jocul de rol; Frontal/pe grupe; Planșe sugestive; Decor specific; Siluete cu personaje din poveste
3. Legenda Mamei (ALA 1 + ADE) Artă, Construcții DOS-EPS(lectura educatoarei)
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: capacitatea de a întrebuința materialele de care dispune în realizarea de noi elemente (îmbină creativ piesele pentru a realiza tema sugerată); flexibilitatea și originalitatea gândirii; flexibilitatea și originalitatea imaginației; creativitatea expresivă
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Problematizarea; Brainstormingul; Explozia stelară; Frontal/pe grupe; Imagini sugestive, mărgele, seturi de construcție
4. Căsuța fermecată (ALA 1 + ADE) Joc de rol, Construcții, Bibliotecă DLC-EL+DEC-AAP (joc didactic+dactilopictură)
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: capacitatea de a crea situații specifice rolului cerut de tema zilei; capacitatea de exprimare liberă, spontană, expresivă (descrie imaginile găsite); flexibilitatea și originalitatea gândirii; flexibilitatea și originalitatea imaginației; creativitatea expresivă; creativitatea productivă
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Explozia stelară; Cubul; Jocul didactic; Problematizarea; Brainstormingul; Frontal/pe grupe/individual; Imagini din povești, siluete de personaje, recuzita metodei explozia stelară, cub cu scene din povești
5. Sărbătoarea Luminii (ALA 1 + ADE) Bibliotecă, Știință,Construcții DLC- EL+ DOS-AP (povestirea educatoarei+lipire)
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: capacitatea de a descrie evenimente reale și imaginare; capacitatea de a valorifica priceperi și deprinderi însușite în activități anterioare; flexibilitatea și originalitatea gândirii; flexibilitatea și originalitatea imaginației; creativitatea expresivă; creativitatea productivă
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Găsirea unui alt final al povestirii; Brainstormingul ; Problematizarea; Frontal/individual/pe grupe; Albume cu imagini ce ilustrează obiceiuri de Paște, jetoane, planșe, felicitări
6. O lume minunată! (ADE + ALA 2) DȘ-AM+DEC-AAP (joc didactic+pictură) Carnavalul copiilor
Capacități creative/ Trăsături ale gândirii creative și ale imaginației stimulate: capacitatea de a rezolva situații problematice; capacitatea de a aplica culoarea pe o suprafață utilizând diverse tehnici de lucru; capacitatea de a crea situații concrete de socializare; fluiditatea, flexibilitatea, originalitatea gândirii; fluiditatea, flexibilitatea, originalitatea imaginației; creativitatea expresivă
Strategii didactice (metode didactice, forme de organizare, mijloace didactice): Ciorchinele; Tehnica viselor; Jocul didactic; Problematizarea; Partenerul de sprijin; Frontal /pe grupe; Baloane colorate; Cifrele 1,2,3 din carton colorat; Coli de desen A3; Acuarele
Programul educațional proiectat cuprinde activități integrate ce au ca obiectiv prioritar stimularea laturii creative a personalității preșcolarului. S-au realizat activități integrate atât la nivelul domeniilor experiențiale cât și la nivelul celorlalte activități, liber alese sau de dezvoltare personală, și au respectat operaționalizarea obiectivelor stabilite în programul de cercetare.
Astfel s-a desfășurat câte o activitate integrată pe săptămână, pe parcursul semestrului al II-lea, care să atingă în realizarea ei măcar un obiectiv de stimulare a creativității; aceste activități integrate din cadrul programului de intervenție experimentală s-au desfășurat conform planificării obișnuite grupei mici, doar că am utilizat strategii didactice ce au cuprins tehnici și instrumente ce au vizat valorificarea capacităților creative ale preșcolarilor în vederea stimulării și dezvoltării creativității acestora, concretizate în performanțele creative ale preșcolarilor.
AI „O lume minunată”
DȘ – Activitate matematică – joc didactic „Te rog să-mi dai...!”(1,2,3 baloane colorate/mingi colorate/pietre colorate)
DEC – Activitate artistico-plastică – pictură „Copacul Prieteniei” (pata de culoare)
ALA 2 – „Carnavalul copiilor”
Tipul activității: verificare și evaluare de priceperi și deprinderi formate
Mijloc de realizare: Activitate integrată: ADE (DȘ, DEC) + ALA 2
Scopul activității: verificarea nivelului de formare a priceperilor și deprinderilor și evaluarea valorificării acestora în rezultate concrete.
Strategii didactice:
1. METODE ȘI PROCEDEE: conversația, explicația, demonstrația, problematizarea, jocul, partenerul de sprijin, turul galeriei
2. MIJLOACE DIDACTICE: baloane colorate (roșu, galben, albastru, verde, portocaliu), acuarele, coli de desen A3
3. FORME DE ORGANIZARE: frontal, pe grupe
Scenariul activității
Noutatea zilei o constituie sosirea unei vești de la Palatul Copiilor din Țara Prieteniei, precum că se organizează un carnaval al copiilor, care solicită participarea tuturor copiilor isteți ce știu să numere și să fie prieteni, să picteze și să colaboreze în cadrul grupului respectând niște reguli și sarcini impuse de jocul propus spre desfășurare.
Folosind metoda Ciorchinele, preșcolarii, instruiți de explicațiile educatoarei, se conformează regulilor jocului didactic matematic, realizează cu succes sarcinile cerute de joc, evidențiind priceperile și deprinderile matematice formate (acelea de numărat în limitele 1-3, de raportare a numărului la cantitate și invers), precum și capacitățile de colaborare în cadrul grupului din care fac parte și de finalizare a sarcinilor solicitate. Astfel, au de completat anumite căsuțe delimitate prin linii special trasate, cu un număr anume de baloane/mingi/pietre. Apoi au înlăturat din căsuță elemente, astfel încât să rămână doar atâtea câte indică cifra de pe ușa căsuței (menționez că jocul se desfășoară în aer liber). Voi solicita copiilor să închidă ochii și să viseze Țara Prieteniei așa cum le va sugera fundalul muzical propus dar și povestea scurtă pe care o voi expune pe un ton adecvat acestei metode. Activitatea continuă prin etapa de pictură, care se desfășoară tot pe echipe, având de realizat fiecare echipă câte un copac al Prieteniei prin amprentarea palmei pe coli mari de desen. Fiecare echipă își va realiza lucrarea într-un mod propriu și pe cât posibil mai original. Activitatea vizează dezvoltarea plasticității și originalității imaginației, dar și flexibilitatea, fluiditatea și originalitatea gândirii creative a preșcolarilor.
Pentru aprecierea și recompensarea tuturor participanților li se oferă ocazia să participe la Carnavalul copiilor, prilej de relaxare și manifestare a creativității artistice și emoționale.
Activitățile din cadrul programului educațional de antrenament creativ a vizat stimularea și dezvoltarea creativității în toate domeniile de dezvoltare ale personalității copilului de grupă mică. Prin activitățile propuse nu s-a urmărit numai achiziția de cunoștințe, ci și formarea unor priceperi și deprinderi și utilizarea acestora în situații concrete de viață, de valorificare a capacităților de care dispun la vârsta lor pentru a rezolva anumite situații problematice, de comunicare expresivă și dezinvoltă.
Prin realizarea activităților integrate din programul educațional de antrenament creativ s-a urmărit ca obiectiv prioritar stimularea creativității preșcolarilor. Astfel, am trezit curiozitatea și interesul copilului de grupă mică, am format și dezvoltat capacități de comunicare expresivă, de gândire operativă, am valorificat priceperi și deprinderi însușite în alte domenii de activitate, am format și consolidat capacitatea de a descrie anumite evenimente reale și imaginare, de a rezolva situații problematice. Toate acestea le-am operaționalizat prin variate modalități de realizare (memorizări, colaje, lecturi după imagini, povești și lecturi ale educatoarei, modelaj, jocuri didactice, desene, picturi, jocuri logice, minidramatizări, serbări, concursuri, chiar poveste creată). Toate aceste modalități de realizare a activităților la grupă, i-au stimulat pe preșcolari să cunoască, să interacționeze, să aibă inițiativă, să socializeze, să aprecieze și să înțeleagă, să propună soluții, să-și descopere „pasiuni” specifice nivelului de vârstă, să găsească posibile rezolvări la probleme ce apar la nivel de grup de joacă sau de activitate.
Mi-am propus ca ceea ce am început prin acest program de exerciții creative să nu se oprească aici, ci să aprofundez direcțiile de valorificare a strategiilor didactice la nivelul grupei ce am supus-o experimentului din cadrul acestei cercetări, deoarece cred că niciodată nu va fi suficient în a descoperi și a valorifica noile descoperiri, pe orice latură s-ar realiza. Creativitatea este un fenomen ce poate și trebuie descoperit, aprofundat și valorificat în orice etapă a vieții, prin utilizarea de strategii eficiente în acest sens. Rezultatele pe care preșcolarii de grupă mică le-au înregistrat în urma aplicării demersului educațional cu specific creativ, vor constitui un pilon în continuarea dezvoltării și consolidării unui comportament creativ necesar societății viitoare.
Experimentând programul educațional cu specific creativ în care s-a uzat de strategii didactice ce favorizează dezvoltarea creativității preșcolarilor, am constatat progrese vizibile la toate caracteristicile creativității: fluiditate crescută, flexibilitate și originalitate, ceea ce mă determină să îmi propun să valorific acest program într-un ghid de bune practici cu sugestii metodice despre modalitatea de aplicare a acelor strategii care stimulează și dezvoltă creativitatea celor mici în dorința obținerii unor performanțe creative.
În urma cercetării pe care am desfășurat-o, am reușit să stabilesc un cumul de propuneri și recomandări pe care le doresc a fi un sprijin în crearea altor situații pentru stimularea și dezvoltarea creativității preșcolarilor:
Aplicând constant metode interactive de grup preșcolarii reușesc să se exprime corect și expresiv în propoziții, să creeze ei înșiși, cu ajutor desigur, rime, mici povestiri pe care să le transmită cât mai poetic și încărcate de emoție.
Predarea de tip integrat este eficientă în descoperirea potențialului creativ al preșcolarului și stimularea creativității acestuia, având în vedere preferințele copiilor pentru anumite categorii de activități;
Predarea de tip integrat ar trebui să fie abordată de cadrele didactice din învățământul preșcolar deoarece impactul acestora asupra dezvoltării gândirii și imaginației copiilor este unul atractiv, în ceea ce privește interactivitatea și benefic.
Dacă actul didactic se desfășoară perseverent, stimularea creativității preșcolarilor se realizează în orice situație.
Dacă se lucrează constant în manieră integrată în direcția stimulării și dezvoltării creativității și se adoptă un stil didactic care să ofere libertatea de care are nevoie creativitatea pentru a se manifesta copiii, se pot atinge rezultate surprinzătoare.
Pentru a operaționaliza eficient obiectivele acestei cercetări, demersul didactic propus trebuie adaptat particularităților de vârstă ale grupei de preșcolari, dar și celor individuale.
Abordând o atitudine de curaj și creativitate, educatoarea poate uza de metode moderne adaptate nivelului de vârstă și particularităților grupei și proiectând zilnic un minim de itemi din scenariul didactic care să solicite gândirea și imaginația celor mici, să stimuleze permanent și perseverent potențialul creativ al preșcolarului și al colectivului respectiv, ceea ce duce la un rezultat superlativ pentru nivelul preșcolarității în dezvoltarea capacităților creative ale acestora, concretizate în performanțe creative ale preșcolarilor.
Bibliografie:
Bejat, M. - „Talent, inteligență, creativitate”, Editura Științifică, București, 1971;
Bouillerce, B.– „Cum să ne dezvoltăm creativitatea”, Editura Polirom, Iași, 2002;
Breben, S., Gongea, E., Ruiu, G., Fulga, M. – „Metode interactive de grup. Ghid metodic pentru învățământul preșcolar”, Editura Arves, Craiova, 2008;
Caluschi, M.– „Grupul mic și creativitatea”, Editura Cantes, Iași, 2001;
Roco, M.– „Creativitate și inteligență emoțională”, Editura Polirom, Iași, 2004.
- Publicat de:
Căpriță Nadia Corina
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.5, Bârlad, Vaslui.