Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Jocurile și experimentele pot fi folosite ca tehnici alternative de învățare, fiind un mod mai plăcut de a descoperi lumea din jur, prin acest mijloc de învățare experiențele devin fundamente pentru etapa următoare a dezvoltării lor, pentru viitoarele experiențe de viață.
Un rol important în cadrul experimentului îl are și observarea care are o deosebită valoare participativă, deoarece prin intermediul ei se urmărește explicarea, descrierea și interpretarea unor fenomene printr-o sarcină concretă de învățare, totodată contribuind la formarea și dezvoltarea unor calități comportamentale, precum: răbdarea, consecvența, perseverența, perspicacitatea și imaginația; a gândirii cauzale, a spiritului de observație și de colaborare (observație pe grupe).
Procesul de predare a disciplinei Științe are la bază experimentul, atât ca metodă de investigație științifică, cât și ca metodă de învățare.
Experimentul pe care doresc să îl prezint se numește ,,Vulcanul”, din cadrul temei ”Lumea dispărută a dinozaurilor” si l-am desfășurat la grupa mijlocie la domeniul Știință, categoria de activitate- cunoașterea mediului.
Activitatea de „Cunoașterea Mediului”, specifică Domeniului Științe, vizează observarea și perceperea lumii înconjurătoare, cu multitudinea ei de componente și fenomene specifice.
Procesul de predare a cunoștințelor din sfera științei are la bază pe lângă metoda observației, și experimentul, atât ca metodă de investigație științifică, cât și ca metodă de învățare. Acesta, are cu un pronunțat caracter activ-participativ stimulând din plin, curiozitatea copiilor în timpul desfășurării experimentului de către educatoare, apoi implicarea, prin propriile lor acțiuni, la realizarea acestuia, contribuind cu succes la formarea concepției științifice la copii.
Îndrumându-i pe copii să descopere lumea înconjurătoare, să mânuiască materialul biologic și să interpreteze științific fenomenele naturii, îi învățăm să cunoască natura, să o prețuiască și s-o ocrotească. Integrarea experimentului în activitățile din grădiniță, solicită o atitudine activă și de independență a copiilor, determinându-i pe aceștia să lucreze efectiv cu simțurile, cu mâinile și cu gândirea. Contactul direct cu natura contribuie la dezvoltarea spiritului de observație, suscită curiozitatea, stimulează imaginația creatoare a copilului, dezvoltând în același timp și operațiile gândirii (analiza, sinteza, abstractizarea, generalizarea).
1. Capra cu trei iezi - povestirea educatoarei (Explozia stelară)
Scopul: dezvoltarea deprinderii de înțelegere a mesajului transmis de text, prin identificarea răspunsurilor potrivite la întrebările adresate de către educatoare.
Metode și procedee: conversația, povestirea, explicația, explozia stelară, problematizarea.
Material didactic: ied de pluș, imagini cu secvențe din poveste, steluțe din carton.
Modul de desfășurare: După captarea atenției se prezintă conținutul poveștii, într-un mod expresiv și utilizând mimica potrivită. Povestirea este expusă copiilor urmând un plan de idei, însoțit de imagini cu secvențele corespunzătoare din poveste.
În etapa de fixare a poveștii se face apel la metoda explozia stelară. Copiii sunt grupați în cinci grupuri, fiecare grup fiind așezat într-un colț al stelei confecționate de educatoare. Fiecare grup răspunde întrebărilor corespunzătoare vârfului de stea pe care o reprezintă. Întrebările sunt adresate de către educatoare. Copiii lipesc pe stea imaginea reprezentativă răspunsului.
Întrucât comunicarea îndeplinește mai multe funcții, acestea pot fi valorificate printr-o serie de jocuri care le scot în evidență și întăresc aplicabilitatea lor în demersul instructiv educativ desfășurat în grădiniță. Pentru fiecare funcție regăsită mai sus, voi propune mai multe jocuri care se pot desfășura cu cei mici în instituțiile specializate.
Prezentul compendiu este realizat pentru a oferi o alternativă jocurilor desfășurate în instituțiile de învățământ preșcolar, sub aspectul îndeplinirii funcțiilor comunicării didactice.
Conform lui R. Jakobson, funcțiile comunicării didactice sunt: Funcția expresivă. Funcția conativă. Funcția poetică. Funcția referențială. Funcția metalingvistică. Funcția fatică.
1. Jocuri care valorifică funcția expresivă
Înainte de a propune jocurile care valorifică funcția expresivă, țin să precizez faptul că numeroasele activități desfășurate în grădiniță oferă cadrului didactic multiple ocazii pentru a cunoaște preșcolarii sub aspectul proceselor afective. Această funcție îl are în centru pe emițător și întreaga activitate se bazează pe stările lui afective.
1.1. Misteriosul și detectivul (Grupa Mare)
Scopul jocului: expunerea stărilor afective prin intermediul comunicării orale;
Obiectivele jocului: