Jocurile și experimentele pot fi folosite ca tehnici alternative de învățare, fiind un mod mai plăcut de a descoperi lumea din jur, prin acest mijloc de învățare experiențele devin fundamente pentru etapa următoare a dezvoltării lor, pentru viitoarele experiențe de viață.
Un rol important în cadrul experimentului îl are și observarea care are o deosebită valoare participativă, deoarece prin intermediul ei se urmărește explicarea, descrierea și interpretarea unor fenomene printr-o sarcină concretă de învățare, totodată contribuind la formarea și dezvoltarea unor calități comportamentale, precum: răbdarea, consecvența, perseverența, perspicacitatea și imaginația; a gândirii cauzale, a spiritului de observație și de colaborare (observație pe grupe).
Procesul de predare a disciplinei Științe are la bază experimentul, atât ca metodă de investigație științifică, cât și ca metodă de învățare.
Experimentul pe care doresc să îl prezint se numește ,,Vulcanul”, din cadrul temei ”Lumea dispărută a dinozaurilor” si l-am desfășurat la grupa mijlocie la domeniul Știință, categoria de activitate- cunoașterea mediului.
Scopul activității este de formarea spiritului de investigație și stimularea curiozității copiilor prin explorarea științifică a realității înconjurătoare, copiii dobândesc capacitatea de a formula ipoteze, de a le verifica. Prin realizarea experimentului, copilul își însușește unele abilități practice, își dezvoltă gândirea logică, creativitatea.
Preșcolarul observă, formulează multe întrebări, găsește chiar singur unele răspunsuri. așadar participă activ la învățare,
Metodele și procedeele folosite sunt: conversația, observația, explicația, expunerea, demonstrația, experimentul, exercițiul, problematizarea, învățarea prin descoperire, munca independentă;
Mijloace didactice utilizate sunt: machete-vulcanul, bicarbonat, oțet, acuarelă roșie, pahar, lingură, ochelari de protecție, halat, fisă, culori;
Obiective operaționale urmărite sunt cele cognitive: să identifice materialele utilizate în cadrul experimentului, să descrie unele aspecte referitoare la vulcani, să urmeze în mod corect instrucțiunile primite pentru realizarea experimentului propus, să cunoască și să verbalizeze etapele de lucru ale experimentului, să cunoască și să respecte regulile de igienă, securitate individuală și colectivă, cele afective: să exprime trăiri afective proprii specifice activității, să se implice activ în activitate, să fie capabili să stabilească relații de intercomunicare, de cooperare cu membrii grupului si cele psihomotorii: să mânuiască corect materialul didactic, conform cerințelor.
Acum milioane de ani, pe Pământ trăiau dinozauri. Într-o zi însă, s-a produs un eveniment catastrofal, o erupție vulcanică de mari proporții, iar dinozaurii au dispărut. O să reconstituim evenimentul, vom desfășura un experiment ,,Lumea dispărută a dinozaurilor-vulcanul”, pentru a vedea cum a erupt vulcanul și au dispărut dinozaurii. O să dezlegăm misterul, oare ce s-a întâmplat cu bieții dinozauri? Cum de a erupt vulcanul?
Experimentul are următoarele etape:
1. Intuirea materialului-se intuiesc materialele necesare realizării experimentului.
Material necesare sunt: bicarbonat de sodiu, oțet, pahar, acuarelă roșie, ochelari de protecție, halat, macheta-vulcan.
2. Explicarea și demonstrarea realizări experimentului.
Cum se face?
- Se îmbracă halatul și se pun ochelarii de protecție.
- Se pun 3 lingurițe de bicarbonat de sodiu în interiorul vulcanului.
- Într-un pahar se amestecă oțetul cu acuarelă roșie.
- Se toarnă oțetul colorat în vulcan și se urmărește erupția!
Combinația dintre oțet și bicarbonatul de sodiu face ca amestecul să erupă precum lava din vulcan.
Adăugarea de acuarelă roșie în amestec ajuta la obținerea unui aspect asemănător cu cel al lavei,
Magma fierbinte iese la suprafață prin craterul vulcanului și se transformă în râuri de lavă care îi face pe dinozauri sa dispară.
În învățământul preșcolar metoda experimentului este una dintre cele mai eficiente metode de învățare, prin această metodă copiii sunt puși în fața realității, să studieze pe viu, să fie în contact direct cu realitatea, fiind determinați să învețe mult mai ușor prin acest mod, prin descoperire.
- Publicat de:
Răceanu Andreea-Denisa
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Constantin Brâncuși”, Târgu Jiu, Gorj.