Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Povestea din făinăLa vârsta preșcolară mică, în activitățile de educarea limbajului și comunicării, ponderea o au activitățile de povestire a educatoarei și de repovestire a copiilor.

Domeniul limbă și comunicare implică copilul preșcolar în tot ceea ce înseamnă exprimare orală și scrisă, abilitatea de a înțelege comunicarea verbală și scrisă.

Prin ascultarea unor povești, prin exprimare în situații de grup, preșcolarii devin capabili să exploreze și alte persoane și să-și extindă astfel repertoriul de experiențe semnificative. Prin acest domeniu se urmărește ca, preșcolarii să vorbească și să se exprime corect, cu încredere, cu dezinvoltură.

Noi, educatoarele, căutăm cele mai eficiente metode care să-i motiveze și să-i incite la comunicare, la jocul de cuvinte, la imaginație creatoare exprimată prin cuvinte, lăsându-le imaginația să dea frâu liber dorinței de a se exprima cât mai frumos.

O metodă inovativă, cu o utilizare din ce în ce mai largă la nivel preșcolar, în cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, este „povestea în făină”.

Este metoda prin intermediul căreia copiii pot descoperi pe foi închise la culoare de dimensiune A3 sau A4 sau direct pe pardoseală, aranjate una lângă cealaltă, ca o peliculă de film, siluete de personaje, care îți spun o poveste.

Pentru aplicarea acestei metode, educatoarea are nevoie de: coli de hârtie A3 sau A4 de culoare închisă, ori pardoseala de culoare închisă care, să creeze acel contrast dorit, făină albă de grâu și o sită, pentru a putea cerne făina pe silueta personajului, personajele din poveste, decupate, pentru a le avea la îndemână, atunci când vor fi expuse pe coala de carton

În funcție de ordinea desfășurării evenimentelor dintr-o poveste, se așează siluetele personajelor din poveste, iar făina de grâu este cernută deasupra siluetei, până când aceasta este bine acoperită de făină. Apoi, siluetele sunt luate cu grijă de pe foaia de hârtie, astfel că în locul acestora, va rămâne forma care indică personajele poveștii.

Aplic această metodă și la momentul de lectură, punând un copil să citească cu voce tare povestea, ex. „Ursule brun, ursule brun, tu ce vezi?”, „Cei trei purceluși”...

În timp ce copilul citește, eu așez silueta personajului menționat, presar făina, la finalul poveștii ridic ușor siluetele iar copiii pot repovesti pe baza umbrelor.

În alte moment de povestire, copiii sunt implicați în activitate, pe rând vor fi prezenți să aranjeze siluetele, să cearnă făina, să denumească personajele și să citească în făină.

Utilizând această metodă, sunt valorizate toate procesele psihologice ale copiilor, de la gândire, memorie, memorie vizuală, atenție, limbaj și voință, iar încrederea de sine își face încet încet prezența, astfel ca cel timid de ieri să devină cel activ de astăzi .

 

Bibliografie:
Curriculum pentru educație timpurie 2019.
I.Cerghit, Metode de învățare , ed a III a-EDP București 1997.

  • avatarPublicat de:
    Gavriș Angela

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Gherța Mică.