Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
„Vrei să știe? Explică-i! Vrei să gândească? Pune-l să experimenteze!” (Ernest Rutherford)
Învățământul românesc se confruntă din ce în ce mai mult cu tendințe de supraîncărcare informațională. Din acest punct de vedere, cadrele didactice trebuie să-și canalizeze efortul pe operaționalizarea și fixarea cunoștințelor însușite în activitățile derulate în clasă. Acest lucru va conduce către intensificarea motivației și interesului copiilor asupra unor domenii de cunoaștere diverse. Ne referim, așadar, la contribuția educației asupra pregătirii mai amănunțită a integrării pentru viața socială.
Reforma care a fost demarată la nivelul învățământului timpuriu, alături de multe alte premise vizate, este legată de implementarea unor activități STEAM în educația timpurie. Educația STEM (Science, Technology, Engineerin and Mathematics), corespondentul conceptului în limba română ȘTIM (științe, tehnologii, inginerie și matematică) constituie o abordare importantă despre care se vorbește tot mai des, alături de alte sisteme de învățământ, din alte țări, și în cadrul învățământului românesc.
Educația STEM „presupune aplicarea la scară largă a metodelor moderne de învățare activă, a conținutului digital multidisciplinar și unor sarcini didactice multidisciplinare aplicative, rezolvarea cărora presupune utilizarea tehnologiilor informației și comunicațiilor. Abordarea STEM este aplicativă atât în timpul învățării în clasă, cât și în contextul extrașcolar” (Gremalschi, 2021, p.41).
Jocurile de mișcare, exercițiile de educație fizică, precum și activitățile desfășurate de educatoare ne dau posibilitatea să constatăm că după o muncă stăruitoare, copiii merg la școală cu bogate cunoștințe de educație fizică, formați suficient pentru a răspunde sarcinilor prevăzute de programa școlară.
Copiii sunt dornici să ia parte la astfel de activități, iar noi, educatoarele, suntem datoare să găsim mijloacele și metodele cale mai variate care să contribuie la creșterea eficienței activității de educație fizică în învățământul preșcolar, la asigurarea dezvoltării armonioase, îmbunătățirea potențialului motric, călirea organismului, formarea obișnuinței și a plăcerii de a practica sistematic exercițiile fizice.
Voi prezenta în continuare câteva exerciții de mișcare:
La vârsta preșcolară mică, în activitățile de educarea limbajului și comunicării, ponderea o au activitățile de povestire a educatoarei și de repovestire a copiilor.
Domeniul limbă și comunicare implică copilul preșcolar în tot ceea ce înseamnă exprimare orală și scrisă, abilitatea de a înțelege comunicarea verbală și scrisă.
Prin ascultarea unor povești, prin exprimare în situații de grup, preșcolarii devin capabili să exploreze și alte persoane și să-și extindă astfel repertoriul de experiențe semnificative. Prin acest domeniu se urmărește ca, preșcolarii să vorbească și să se exprime corect, cu încredere, cu dezinvoltură.
Noi, educatoarele, căutăm cele mai eficiente metode care să-i motiveze și să-i incite la comunicare, la jocul de cuvinte, la imaginație creatoare exprimată prin cuvinte, lăsându-le imaginația să dea frâu liber dorinței de a se exprima cât mai frumos.
O metodă inovativă, cu o utilizare din ce în ce mai largă la nivel preșcolar, în cadrul Domeniului Limbă și Comunicare, este „povestea în făină”.
Jocurile logico-matematice oferă posibilitatea familiarizării copiilor cu operațiile cu mulțimi. Orice noțiune abstractă, inclusiv noțiunea de mulțime, devine mai accesibilă, poate fi însușită conștient dacă este inclusă în jocul logico-matematic, deoarece el oferă un cadru afectiv motivațional adecvat.
Făcând exerciții de gândire logică pe mulțimi concrete (figuri geometrice), copiii dobândesc pregătirea necesară pentru înțelegerea numărului natural și a operațiilor cu numere naturale pe baza mulțimilor și a operațiilor cu mulțimi (conjuncția, disjuncția, negația, implicația, echivalența logică-fundamentează intersecția, reuniunea, complementara, incluziunea și compararea mulțimilor). În principal, se solicită efectuarea unor sarcini de clasificare, comparare și ordonare ale elementelor mulțimii după anumite criterii.
Exercițiile de formare de mulțimi după una, două sau mai multe însușiri de culoare, formă, mărime, grosime reprezintă modalități eficiente de exersare a abilității de clasificare. Folosind un limbaj adecvat preșcolarii intuiesc operația de complementaritate prin negație, reuniunea prin disjuncție logică și ajung să utilizeze principiile generale ale logicii (ale negării negației, ale contradicției), ceea ce pregătește și ușurează înțelegerea corespondenței biunivoce.