Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Punchbox didactic

Poate vă întrebați Ce este Punchbox-ul ...? Este o cutie confecționată din carton, deci reciclabilă, în interiorul căreia se găsesc 16 separatoare în care se pun jetoane, jucării, obiecte specifice temei abordate, etc. Poate fi reutilizat și pentru alte activități educative, doar înlocuind folia colorată și materialele din separatoare.

Punchbox-ul ca metodă inovativă în activitățile didactice oferă:

  • Comunicare multidirecțională;
  • Accent pe dezvoltarea gândirii ;
  • Evaluare formativă;
  • Încurajează participarea activă și inițiativa;
  • Reprezintă element ludic al activității.

De ce cu ghicitori ? Deoarece ghicitorile reprezintă un procedeu didactic de stimulare a creativității și are ca obiectiv exersarea capacității de a descrie succint caracteristicile semnificative ale obiectelor și fenomenelor.

Metoda inovativă „Punchbox-ul cu ... ghicitori” a fost utilizată în activitatea integrată „Mama mea poate avea orice meserie”. Activitatea integrată a cuprins domeniile experiențiale Limbă și Comunicarea (educarea limbajului) și Științe (Cunoașterea mediului), activitate desfășurată la o grupă de preșcolari de 3-6 ani ( grupă combinată). Activitatea a făcut parte din proiectul „Eu când voi fi mare, vreau să fiu...”, proiect focalizat pe cunoașterea meseriilor și a elementelor specifice acestora și a reprezentat punctul de plecare a proiectului, în urma activității realizându-se harta proiectului tematic.

Cuvintele-cheie ale activității au fost: ghicitorile, harta proiectului, meserii, element ludic – Punchbox-ul.

Definirea metodei. Punchbox-ul cu ghicitori este o metodă inovativă, creată din dorința de a îmbina util distracția cu activitățile de învățare, de a atrage preșcolarii în activitățile didactice organizate și de a-i motiva să participe activ. Am creat metoda din nevoia de a introduce în activitățile didactice frontale momente ludice cu scopul de a stimula învățarea experiențială, de exersare a capacităților de analiză și de dezvoltare a creativității copiilor. Este o metodă care activează toți copiii, le dezvoltă comunicarea, dorința de participare, independența în gândire și acțiune precum și oferă o evaluare a rezultatelor obținute.

Obiectivele metodei:

  • Să descopere jetonul /simbolul din interiorul cutiei prin elementele de joc ( spargerea foliei)
  • Să denumească obiectul descoperit precizând câteva însușiri specifice. Exemplu descoperirea jetoanelor „răspunsul ghicitorii” (nivelul I grupa mică/mijlocie va avea ca sarcină de lucru denumirea meseriei și a unor obiecte specifice; nivelul II grupa mare va avea ca sarcină de lucru suplimentară să „creeze” o ghicitoare pentru colegi, pe baza imaginii de pe jeton)

(Exemplu: pentru jetonul Medic/Doctor - Cine e îmbrăcat în alb /Și pe oameni i-a tratat?)

Descrierea metodei

Procedura generală de aplicare: După achiziționarea sau confecționarea cutiei Punchbox se personalizează fiecare cerc ce urmează a fi „spart” cu cifre, simboluri etc., iar în interior, în separatoare, se pun elementele ludice necesare activității – jetoane, mulaje, jucării, obiecte din natură.

Pașii utilizării metodei: Fiecare copil își alege un simbol sau cifră și „sparge” folia colorată, descoperind elementul surpriză din interior, pe care îl denumește și îi precizează câteva însușiri specifice.

Aplicarea metodei

Activitatea debutează cu Întâlnirea de dimineață, în cadrul căruia se realizează descoperirea mesajului zilei „Mama mea poate avea orice meserie” ( fiecare cifră este înlocuită cu o literă corespunzătoare, potrivit Creionului cu litere - nivelul II ) și descoperirea imaginii din piesele de puzzle -nivel I. După o scurtă conversație despre meseriile mamelor se introduce Punchbox-ul cu ghicitori, cu scopul de a descoperi alte meserii pe care le pot avea mamele ( am ținut cont ca în cutie să fie meserii diferite de cele ale părinților din grupa). Fiecare preșcolar și-a ales o cifră ( cutia a fost personalizată cu cifre anterior), fiecărei cifre îi corespunde o ghicitoare. Dacă nivelul copilului este de grupă mare acesta va asculta ghicitoarea citită de educatoare, corespunzătoare cifrei alese și va da răspunsul, după care „va sparge” cercul foliei colorate în dreptul cifrei alese și va descoperi jetonul „răspunsul ghicitorii” pe care îl va plasa pe tabla magnetică. Va denumi meseria, va enumera câteva obiecte folosite în această meserie și va putea formula și el o ghicitoare despre meseria descoperită. Dacă nivelul copilului este de grupă mică/mijlocie, acesta poate fi ajutat de colegi în găsirea răspunsului ghicitorii sau va „sparge” direct folia colorată denumind meseria de pe jetonul găsit.

Voia bună, râsetele și glasurile copiilor s-au auzit pe tot timpul activității. Copiii au fost foarte încântați de cutia magică și au manifestat dorința de a o folosi și în următoarea activitate /zi.

Cătălin: A fost cea mai minunată lecție.

Tudor: A fost grozavă activitatea și am descoperit multe meserii. Mama mea nu le face pe toate!

Mijloace didactice utilizate: tabla magnetică, litere magnetice pentru descoperirea cuvintelor „mama” și „meserie”, piese puzzle, jetoane meserii – din interiorul cutiei Punchbox, bilețele cu ghicitori.

Punchbox didactic 2
Punchbox didactic

Evaluarea produselor elaborate de elevi

Evaluarea s-a realizat oral în funcție de răspunsurile date de copiii și de rezolvarea sarcinii de lucru. Copiii au fost încurajați pe tot parcursul activității.

Impactul metodei

Printre avantajele metodei pot aminti elementele ludice, necesare vârstei preșcolare în activitățile de învățare. Metoda le dezvoltă copiilor spiritul de competiție, dorința de participare și implicare și antrenează procesele psihice – comunicarea, creativitatea.

Variațiuni ale metodei

Metoda poate fi aplicată și la alte teme și domenii experiențiale (Animale, mijloace de transport, fructe și legume, aspecte caracteristice unui anotimp etc ), iar ghicitorile pot fi înlocuite cu alte sarcini de lucru ( găsește vecinul lui ..., descoperă jetonul din interiorul cutiei în dreptul cercului care îți indică numărul de silabe pentru cuvântul .... etc).

Metoda are un impact pozitiv la nivel preșcolar, dar consider că prin complicarea sarcinilor de lucru poate fi utilizată cu succes și la nivel primar, abordând orice temă, totul ține de creativitatea cadrului didactic.

Reflecțiile personale

Din proprie experiență, aplic metoda la grupă de maxim 2 ori pe lună, deoarece îmi doresc să nu devină o rutină și cu timpul activitățile să devină monotone. Le-am recomandat cu drag colegelor metoda și am specificat că nu include costuri suplimentare decât dacă este achiziționată cutia, iar variantele de desfășurare a activităților ține de creativitate și varietatea temelor propuse.

 

Bibliografie

Curriculum pentru învățământul preșcolar, 2018;
Repere fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului, 2019 Editura Vanemonde;
Suport pentru explicarea și înțelegerea unor concepte și instrumente cuprins în curriculum pentru educația timpurie, 2019.

  • Lenuța-Cristina Pop-Roșca Publicat de:
    Pop-Roșca Lenuța Cristina

    Profesor înv. preșcolar, la Școala gimnazială Sf. Andrei, Sărmaș, Harghita.