Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Proiect de activitate grădiniță - Activitate integrată: „Pădurea, casa noastră” (Domeniul Om și Societate + Domeniul Estetic și Creativ)

Salutul: „Bună dimineața, Frunzulițelor!” Activitatea debutează cu salutul de dimineață: „Bună dimineața, Frunzulițelor!”. Fiecare copil va avea în piept o broșă sub formă de frunză de toamnă. Așezați în cerc, copiii se vor saluta după regula: fiecare copil salută întregul grup, iar apoi își salută colegul din dreapta: ”Bună dimineața, Frunzulițelor!, „Bună dimineața, Frunzulița George!”.

Prezența: „Câte frunzulițe sunt astăzi în pădure?” Un copil va realiza prezența folosind pozele copiilor, aflate la panoul de prezență.

Calendarul naturii: „Cum este vremea astăzi în pădure?” Copiii vor denumi și vor descrie aspectele anotimpului toamna, vor afișa imaginea cu ziua săptămânii, iar apoi vor descrie și vor afișa imaginea cu vremea.

Prin metoda interactivă de grup Diamantul copiii vor descoperi aspectele caracteristice ale unui ecosistem, Pădurea. Copiii vor dezlega ghicitorile și vor realiza diamantul Pădurii (Pădurea; Factorii esențiali pentru viața copacilor: ploaia, soarele; Animalele sălbatice din pădure: ariciul, ursul, vulpea; Frunze colorate: frunza roșie, frunză galbenă; Copacul).

În ușa sălii de grupă se va auzi un ciocănit, copiii vor descoperi într-o ciupercă o veveriță. Veverița Vera a venit să le povestească ce s-a întâmplat în această toamnă cu copăcelul în care își avea căsuța.

„Era o dimineață de toamnă. Eu abia mă trezisem din somn când, deodată, am auzit un zgomot puternic, o bufnitură. Am ieșit repede la ușa scorburii ca să văd ce s-a întâmplat. Nu departe de căsuța mea, niște oameni au tăiat un copac, l-au pus într-o mașină și au plecat. Am crezut că nu se vor mai întoarce, dar după puțin timp au revenit și au tăiat un alt copac. Și așa s-a întâmplat până au ajuns și la copacul meu, un stejar bătrân care mi-a fost căsuță mulți, mulți ani și care a dat de mâncare multor veverițe. Au tăiat mult până când au reușit să doboare stejarul, dar până la urmă au reușit. Toate lucrurile din căsuța mea s-au spart și s-au stricat, iar acum, până îmi găsesc un alt copac, m-am adăpostit într-o ciupercă.”

Veverița Vera le spune copiilor că se vor juca împreună un joc care se numește: „Pădurea, casa noastră”. În acest joc copiii vor îndeplini mai multe sarcini individual sau în echipă pentru a

Veverița Vera le-a pregătit copiilor mai multe jocuri pentru a-i ajuta să înțeleagă dificultatea refacerii unui mediu natural distrus. Cu ajutorul tranziției: „Frunzulițelor, la măsuțe vă-mpărțiți / Și la joacă voi porniți!”, copiii se vor îndrepta spre centre unde vor îndeplini câte o sarcină: la Bibliotecă vor citi prima dată imagini cu păduri sănătoase, apoi imagini cu păduri distruse prin activitățile umane – exploatări forestiere, iar în final imagini cu zone reîmpădurite; la Construcții vor realiza o pădure din piese duplo, pe care o vor desface parțial și care va trebui să fie reconstituită; la Artă vor lipi o imagine cu o pădure pe un șablon de puzzle, apoi vor decupa imaginea, iar apoi vor amesteca piesele; la Știință vor reface imaginea de puzzle.

Pe tranziția: „Pădure, pădure frumoasă / Tu ne chemi la umbra-ți deasă” copiii vor reveni în cerc, unde vor fi împărțiți în patru echipe. Prima echipă, pe baza activității desfășurată la centrul Bibliotecă și a imaginilor puse la dispoziție, va identifica modalitățile de distrugere a pădurilor prin activitățile umane (exploatările forestiere) și efectele negative pe care aceste activități le au asupra ecosistemului (dispariția animalelor, inundații, distrugerea calității apei, secarea apelor). A doua echipă va explica modalitatea prin care a realizat și apoi au desfăcut imaginea de puzzle de la centru Artă. A treia echipă va explica modalitatea prin care a realizat pădurea din piese duplo, de la centrul Construcții, cum a distrus pădurea și cât de ușor sau de dificil a fost să refacă pădurea. A patra echipă va explica modalitatea prin care a încercat să repare puzzle-ul de la centrul Artă. Pe baza acestor modalități de rezolvare a problemelor apărute în activitățile de la centre, copiii vor găsi o soluție împotriva distrugerii pădurilor: refacerea zonelor distruse prin împădurire. Veverița Vera le va prezenta prin imagini modalitatea de plantare a unui copăcel.

Pe tranziția „Curcubeu din raza ta / Pune în căsuța mea / O culoare fermecată / Și cu ea voi desena”, copiii se vor așeza la măsuțe și vor desena căsuța veveriței Vera, un copăcel. Se va explică modul de lucru: copăcelul va fi desenat cu ajutorul elementului de limbaj plastic: linia (verticală, orizontală, curbă și oblică) și cu ajutorul tehnicilor de lucru: tehnica hașurii și a tehnica hașurii prin folosirea liniilor uniforme. Se vor realiza exerciții de încălzire a mușchilor mici ai mâinii, iar apoi se va trece la realizarea lucrărilor. Se vor evalua lucrările copiilor prin metoda Turul galeriei și se va aprecia modul de lucru.

Pe tranziția: „Pădure, pădure frumoasă / Tu ne chemi la umbra-ți deasă”, copiii vor reveni în cerc. Ei vor discuta despre cât de dificil a fost să refacă prin desen, căsuța veveriței Vera și despre motivul pentru care imaginile realizate de ei nu sunt identice cu imaginea inițială a căsuței veveriței. Astfel, copiii vor demonstra că o pădure distrusă nu poate fi refăcută în totalitate, în forma originală și că refacerea acesteia se întinde pe o durată de timp foarte lungă. Astfel, în viitor oamenii nu trebuie să mai distrugă pădurile, ci trebuie să participe la ocrotirea naturii, la plantarea de copaci, pentru ca pădurea să fie regenerată permanent și aerul să fie curat.

Activitatea se continuă cu jocul de mișcare: „Copăceii și tăietorul de lemne”. Copiii – copăcei vor fi așezați pe suprafața sălii, formând o pădure. Unul dintre copii va fi tăietorul de lemne. În momentul în care conducătorul jocului spune „copăcei”, toți copăceii își vor mișca crengile – brațele. Când vor auzi: „Vine tăietorul de lemne!”, copăceii vor rămâne nemișcați. În acest moment tăietorul de lemne începe să se plimbe printre copăcei. Copăcelul care se mișcă, va fi dus în casa tăietorului de lemne. Jocul se repetă de trei ori.

La finalul activității se vor face aprecieri cu privire la modul în care au lucrat copiii.

 

Bibliografie:
Clubul Ecologic Transilvania, EcoEd (2003), Editura Casei Corpului Didactic, Cluj-Napoca;
Metodica activităților instructiv-educative în grădinița de copii, (2011), Editura Sitech, Craiova.

  • avatarPublicat de:
    Mureșan Delia-Maria

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița „Dumbrava minunilor” București.