Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Jocurile logico-matematice oferă posibilitatea familiarizării copiilor cu operațiile cu mulțimi. Orice noțiune abstractă, inclusiv noțiunea de mulțime, devine mai accesibilă, poate fi însușită conștient dacă este inclusă în jocul logico-matematic, deoarece el oferă un cadru afectiv motivațional adecvat.

Făcând exerciții de gândire logică pe mulțimi concrete (figuri geometrice), copiii dobândesc pregătirea necesară pentru înțelegerea numărului natural și a operațiilor cu numere naturale pe baza mulțimilor și a operațiilor cu mulțimi (conjuncția, disjuncția, negația, implicația, echivalența logică-fundamentează intersecția, reuniunea, complementara, incluziunea și compararea mulțimilor). În principal, se solicită efectuarea unor sarcini de clasificare, comparare și ordonare ale elementelor mulțimii după anumite criterii.

Exercițiile de formare de mulțimi după una, două sau mai multe însușiri de culoare, formă, mărime, grosime reprezintă modalități eficiente de exersare a abilității de clasificare. Folosind un limbaj adecvat preșcolarii intuiesc operația de complementaritate prin negație, reuniunea prin disjuncție logică și ajung să utilizeze principiile generale ale logicii (ale negării negației, ale contradicției), ceea ce pregătește și ușurează înțelegerea corespondenței biunivoce.

Prin structura și conținuturile lor, jocurile logice corespund necesității de a accentua caracterul formativ al actului gândirii. De la manipularea obiectelor se trece treptat la acțiunea cu imagini ale obiectelor și se continuă apoi cu desene, urmate de simboluri grafice ce permit accesul copiilor spre noțiuni abstracte.

Jocurile logico-matematice pot fi grupate după gradul de implicare a operațiilor logice astfel :

Jocuri de descriere și caracterizare a mulțimilor și elementelor lor, cu folosirea în caracterizare a principiului terțului exclus, contradicției și dublei negații se încadrează în spiritul actualei programe și sprijină nu numai formarea reprezentărilor matematice, cât și celelalte activități prevăzute de noul Curriculum.

Jocul logic acordă un rol didactic intuiției și pune accentul pe acțiunea copilului asupra obiectelor, în scopul percepțiilor și al structurilor operatorii:

  • principiul terțului exclus (un element al unei mulțimi formate trebuie să aparțină unei mulțimi sau complementarei ei);
  • principiul contradicției (nici un element nu poate aparține simultan mulțimii și complementarei sale);
  • principiul dublei negații (complementara complementarei unei mulțimi este mulțimea însăși).

Jocurile din această categorie presupun necesitatea ca toți copiii să posede deprinderea de a forma mulțimi după diverse criterii. Prin acest tip de jocuri se asigură procesul de interiorizare treptată a acțiunii, prin intuirea determinărilor existente între interiorul și exteriorul mulțimii folosind limbajul logic :

  • și ... și ... (intersecția);
  • și ... dar nu ... (diferența);
  • sau ... sau ... (reuniunea);
  • nici ... nici ... (complementara reuniunii).

Jocurile de comparare - evidențiază asemănările și deosebirile dintre elemente și corespund jocurilor de diferențiere și clasificare clasică.

Jocurile de orientare în tablou - asigură familiarizarea copiilor cu operațiile logice cu mulțimi, prin clasificare și scriere într-o ordine și succesiune prestabilită.

Jocurile cu cercuri - oferă un sprijin în intuirea operațiilor cu mulțimi și a operațiilor logice ce decurg din acestea. Copiii intuiesc operația de complementaritate prin intermediul negației logice (este roșu și nu este galben).

 

Exemplificare: Cercuri colorate

Scop:

  • Formarea deprinderii de a constitui grupe de cercuri după culoare.
  • Verificarea reprezentărilor copiilor despre culorile de bază.

Sarcina didactică:

  • Diferențierea cercurilor după culoare.

Reguli de joc:

  • La semnalul educatoarei, preșcolarii grupează cercurile după culoare în cele trei cutii aduse.

Elemente de joc: mânuirea materialului, mișcarea.

Material didactic: cercuri colorate (câte 6 pentru fiecare copil, din care 2 roșii, 2 albastre și 2 galbene); trei turnuri (unul roșu, unul galben și unul albastru); trei cutii colorate în roșu, galben și albastru, clopoțel.

Desfășurarea jocului:

  • Fiecare copil primește 2 cercuri roșii, 2 galbene și 2 albastre. Educatoarea solici­tă sortarea și gruparea lor după culoare în cele trei cutii astfel: în cutia roșie cercurile roșii, în cutia galbenă cercurile galbene și în cutia albastră cercurile albastre.
  • Preșcolarii încep să lucreze la semnalul educatoarei (un clopoțel, o bătaie în tobă etc). La sfârșit, preșcolarii verbalizează acțiunea.

Ex: Eu am așezat cercurile roșii în cutia roșie.

  • După gruparea cercurilor sunt denumite și grupele formate: grupa cercurilor roșii, grupa cercurilor galbene și grupa cercurilor albastre.

Variantă: Educatoarea aduce în fața copiilor mai multe cercuri colorate (din carton, decupate la mijloc). Preșcolarii au sarcina de a introduce cercurile de aceeași culoare pe un suport formând un turn colorat. Acțiunea se verbalizează.

Ex: Eu așez (arunc) cercul roșu la turnul roșu.

 

Bibliografie:
Aurelia, A., Cioflica S. M., Jocuri didactice matematice educație pentru știință, Deva, 2000,
Iftimie, Gh., Jocuri logico-matematice pentru preșcolari, București, E.D.P., 1976.

  • avatarPublicat de:
    Platon Maria

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P., Nr.15, Vaslui.