Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Povestirea are ca scop verificarea volumului vocabularului activ al copiilor și a corectitudinii exprimării din punct de vedere gramatical, precum și a gradului de înțelegere a noțiunilor de comportament pozitiv în anumite situații (ascultarea de părinți, oferirea de ajutor).
Pe parcursul povestirii educatoarei, se folosește un joc - exercițiu, prin care copiii au de înlocuit anumite cuvinte indicate de către aceasta cu alte cuvinte sau expresii cu același sens (sinonime).
Cuvintele sau expresiile dintre paranteze sunt sinonimele pe care trebuie să le găsească copiii.
„Era o zi frumoasă a anotimpului în care înfloresc pomii … ( = primăvară). Soarele strălucea, iar cerul era fără niciun nor … ( = senin ).
Doi iepurași, Codiță Albă și Codiță Gri, se jucau pe o pajiște … ( = poieniță, loc cu iarbă). Mama lor, o iepuroaică grijulie … ( = protectoare, iubitoare) și muncitoare … ( = harnică / vrednică), se apropie de ei și îi povățui … ( = sfătui):
– Jucați-vă frumos aici, eu merg în pădure după hrană … ( = mâncare/ “de-ale gurii”).
Primele metode de învățare pe care le cunoaștem sunt cele folosite în familie și se referă la prezentarea unor modele care sunt apoi imitate. Metoda cea mai frecvent utilizată este cea bazată pe acțiune am făcut-am văzut-am crezut. În învățământul preșcolar sunt folosite în proporții oarecum egale cele trei categorii de metode.
Conectați deopotrivă la lumea în care trăiesc, fascinați de magie fantezie și simboluri, copiii sunt dornici de a ști tot. Să descoperi cum funcționează mediul înconjurător, e mult mai distractiv atunci când ai propria ta contribuție.
Una dintre cele mai bune și eficiente metode este experimentul. Acesta dezvoltă preșcolarilor spiritul de observare, investigare, capacitatea de a înțelege esența obiectelor și fenomenelor, de prelucrare și de interpretare a datelor experimentale și stimulează interesul față de cunoaștere. Copiii sunt astfel puși în fața realității, să studieze pe viu, să fie în contact direct cu realitatea, fiind determinați în acest mod, să învețe prin descoperire.
Etapa preșcolară se referă la vârsta cuprinsă între 3 și 6 ani și se caracterizează printr-o dezvoltare accentuată pe toate palierele: fizică, cognitivă, psihosocială. Când spunem dezvoltare, ne referim la modificările treptate ce apar într-un organism, de la concepție până la moarte, modificări determinate de procese programate biologic și procese datorate interacțiunii cu mediul. Facem precizarea că deși dezvoltarea umană se desfășoară pe mai multe paliere, aceasta este unitară, planurile neputând fi separate decât artificial, între ele existând o strânsă interacțiune.
Afectivitatea reprezintă o latură fundamentală a psihicului uman și face parte din categoria proceselor psihice reglatorii. Procesele afective reflectă relațiile dintre individ și obiect, sub formă de trăiri.
Astfel, când vorbim de dezvoltarea socio-emoțională, ne referim la modificările ce apar în personalitatea individului, la relațiile lui cu alții, la emoții, la modul în care este conceptualizată și evaluată propria persoană. Dezvoltarea socio-emoțională este posibilă la această vârstă prin interacțiunea mediului familial cu cel de la grădiniță și cu cel stradal Trebuie sa menționăm că în perioada preșcolară integrarea socială se face pe cale afectivă.
Ghicitorile reprezintă un mijloc de învățare prin descoperire, de stimulare a comunicării prin definirea noțiunilor cunoscute de copii cu ajutorul caracteristicelor acestora. Activitățile care au la bază ghicitorile trezesc în egală măsură curiozitatea și amuzamentul celor mici.
Soarele de primăvară,
A scos din zăpadă-afară
Alb și gingaș clopoțel,
Spuneți, cine este el ?
(Ghiocelul)
E prieten cu ghiocelul
Și e lila , mititelul,
Parfumat și drăgălaș,
Micul nostru…toporaș !
(Toporașul)