Primele metode de învățare pe care le cunoaștem sunt cele folosite în familie și se referă la prezentarea unor modele care sunt apoi imitate. Metoda cea mai frecvent utilizată este cea bazată pe acțiune am făcut-am văzut-am crezut. În învățământul preșcolar sunt folosite în proporții oarecum egale cele trei categorii de metode.
Conectați deopotrivă la lumea în care trăiesc, fascinați de magie fantezie și simboluri, copiii sunt dornici de a ști tot. Să descoperi cum funcționează mediul înconjurător, e mult mai distractiv atunci când ai propria ta contribuție.
Una dintre cele mai bune și eficiente metode este experimentul. Acesta dezvoltă preșcolarilor spiritul de observare, investigare, capacitatea de a înțelege esența obiectelor și fenomenelor, de prelucrare și de interpretare a datelor experimentale și stimulează interesul față de cunoaștere. Copiii sunt astfel puși în fața realității, să studieze pe viu, să fie în contact direct cu realitatea, fiind determinați în acest mod, să învețe prin descoperire.
Iată câteva experimente simple, pe care l-am realizat împreună cu cei mici :
ZĂPADA ARTIFICIALĂ
Cei mici iubesc zăpada, indiferent că afară e soare și copacii au înmugurit. Acest experiment este unul simplu, foarte ușor de realizat și reacția lor este nemaipomenită!
Pentru a realiza acest experiment am avut nevoie de bicarbonat de sodiu și spumă de ras albă( nu colorată) și un bol mai încăpător.
Turnăm în bol bicarbonatul, amestecăm cu spuma de ras și frământăm amestecul până se omogenizează. Vom obține repede o cocă albă, sfărâmicioasă, cu care cei mic se poate juca imaginându-și că e zăpadă. După ce s-au plictisit putem să punem deoparte zăpada artificială pentru alta zi, căci rezistă bine fără să-și piardă din proprietăți.
Au fost foarte încântați de rezultat, au întins inclusiv pe masă, au făcut bulgări.. a fost o experiență superba! Iar cel mai mult m-a bucurat faptul că după ce au ajuns acasă, le-au arătat și părinților cum se face și le-au specificat că pot să se joace în orice anotimp cu ea.
TRICOLORUL
Este o activitate simplă și colorată, o oportunitate bună de a le vorbi copiilor despre România și despre tricolor.
Pentru a realiza acest experiment am avut nevoie de spirt, ulei, apă, colorant roșu, o lingură și un borcan. Noi am realizat acest experiment în echipe, de câte patru. Primul copil avea un pahar cu apa și colorantul, al doilea copil avea o lingură și urma să amestece în borcan, al treilea avea un pahar cu ulei și ultimul un pahar cu spirt.
Primul pas este să turnăm în borcan puțina apă, adăugăm colorantul și amestecăm energic până când apa devine roșie. Al doilea pas este să turnăm ușor, cu grijă uleiul. Dacă este turnat repede, se poate amesteca cu acel colorant. Al treilea pas este să turnăm spirtul, la fel...cu multă grijă pentru a nu se amesteca cu uleiul.
La final observăm că am obținut tricolorul: roșu, galben și albastru, fără ca acestea să se amestece între ele!
Consider că prin folosirea experimentului învățarea devine mai temeinică, copilul participă activ la învățare, observă, formulează întrebări și găsește singur unele răspunsuri. De asemenea, descifrarea tainelor științei prin experimente științifice contribuie la dezvoltarea capacității de învățare la preșcolari, precum și la dezvoltarea lor mentală optimă. Micile încercări de a înțelege cum funcționează elementele mediului înconjurător hrănesc interesul și curiozitatea copiilor de a cunoaște, precum și spiritul lor competitiv în descoperirea de lucruri noi, revoluționare.
- Publicat de:
Starțeva Sofia
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.33, Constanța.