Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Poveștile incită imaginația copilului, tendința lui spre miraculos, fantastic, imaginar. Esențialul este redat prin personaje îndrăgite sau blamate de copii în concordanță cu modul de receptare al eticului de către copil - în bun și rău. Faptele personajelor din poveste sunt spectaculoase, cu rol moralizator, prin antiteza dintre bine și rău. Copiii participă afectiv, verbal sau non-verbal, încurajează sau condamnă personajele, iau atitudine. Așa ajung copiii să audă despre o lume paralelă, despre o lume fantastico-științifică, despre planete, despre personaje reale sau inventate.

Copilul care ascultă cu nesaț povestea, se poate identifica pe plan imaginar eroului basmului; el rămâne în universul lui infantil și, în același timp, se vede în lumina basmului, crescut și învingător. Visând să ajungă repede mare și voinic, el înțelege și învață pe nesimțite, prin desfășurarea peripețiilor basmului, că va trebui să treacă el însuși prin încercări care să-i verifice înțelepciunea, curajul, îndrăzneala, puterea de a păstra un secret, de a-și impune legi de conduită și de a asculta sfaturile celor mai mari, de a nu se lua după aparențe și de a nu se lăsa convins cu ușurință. Copilul poate învăța ce înseamnă prietenia și care sunt aspectele pozitive ale vieții. Mai mult, va încerca să fie mai prietenos, bun, prieten cu alți copii, de ajutor, precum personajele din poveste. Cu ajutorul personajelor de poveste, copilul va reuși chiar să își depășească anumite frici. Binele și răul sunt două concepte pe care cel mic le poate distinge încă din primii ani de viață. Copilul înțelege că există anumite reguli și conduite ce se aplică în fiecare zi. Aceste reguli trebuie respectate, deoarece, în lipsa lor, nici o societate nu poate funcționa. De asemenea, va înțelege că dacă nu respecți aceste reguli de conduită, devii personajul negativ, precum cel din poveste, iar personajul negativ, întotdeauna suferă consecințele faptelor sale.

Copilul de vârstă preșcolară se simte atras spontan de extraordinarul situațiilor și al personajelor, își manifestă gustul pentru contraste antitetice sau pentru gândirea prin perechi de opoziții.

După ce copilul află de fata babei și fata moșneagului, un model al acestei perechi(bun-rău, sărac-bogat, oropsit-răsfățat), i se poate dezvălui treptat și legea aparențelor înșelătoare, pe care trebuie să le ia în seamă: lădița cea mai sărăcăcioasă la aspect, ascunde pietre prețioase, în timp ce cea mai strălucitoare-șerpi.

Poveștile îmbogățesc viața afectivă a copilului, prin intermediul acestora copilul ajungând să trăiască alături de personaje din punct de vedere afectiv experiențele la care acestea sunt supuse și să învețe să își exprime propria părere emoțională, în funcție de contextul și desfășurarea poveștii. Copiii pun întrebări, se bucură pentru victoria personajului cu care se identifică, devin triști sau îngrijorați atunci când personajul se află în dificultate și învață să își definească propriile emoții în raport cu anumite situații de viață. Tot în acest context, copilul învață să își definească emoțiile pozitive în raport cu cele negative și dezvoltă anumite comportamente de tip social.

Pentru a stimula interacțiunea cu copilul, uneori este bine să-l punem să descrie personajul, să deseneze ceva din poveste, să reproducă dialoguri sau fapte. Astfel, apelăm la imaginația lui și îl punem în pielea personajului, îi cerem să acționeze ca ele prin crearea unui joc de rol, apoi îl solicităm să descrie emoțiile trăite, fiind transpus în personaj.

Urmărind încântat un basm, copilul asimilează diverse informații, dar, în același timp, i se satisface nevoia de cunoaștere și afectivitate, se stimulează imaginația și se constituie cadrul optim de exersare a capacității de comunicare. Copiii își îmbogățesc și nuanțează vocabularul, învață să folosească limbajul contribuind la realizarea unei exprimări corecte și expresive.

 

Bibliografie:
Curriculum pentru educația timpurie a copiilor, 2019;
Bianca Bratu, Preșcolarul și literatura, Editura Didactică și Pedagogică, 1977;
Mariana Andrei, Introducere in literatura pentru copii, Editura Eminescu, 2006, București.

  • avatarPublicat de:
    Nicolescu Nicoleta-Venera

    Profesor la Școala Gimnazială Nr.1, Orbeasca de Sus.