Lectura este actul prin care cititorul intră în contact cu textul literar. În procesul de formare a deprinderilor de lectură, învățământul de toate gradele are datoria de a face un triaj al valorilor, urmărind realizarea unei receptări active, adecvate și cât mai cuprinzătoare a textului literar.
Opera literară nu este obiect de contemplare, ci un întreg în care, alături de autor, apare, ca partener, cititorul. Textul literar trebuie să devină o sursă de informare, un stimul al gândirii, al sentimentelor cititorului. Înțelegerea celor citite este o necesitate; valorificarea celor citite, de asemenea! Înțelegerea și valorificarea oricărui text literar cer cunoașterea și aprofundarea, de către fiecare elev, a unor noțiuni de teorie literară,care-l fac pe acesta, din simplu cititor, unul avizat, chiar de la vârsta fragedă a ciclului primar.
Prin studiul textelor propuse de programa și manualele de Limba și literatura română, elevii devin posesorii unor capacități intelectuale, afective și morale pe care, indubitabil, nicio disciplină de învățământ nu le poate furniza. Își însușesc, de-a lungul întregii școlarități, limba sfântă a neamului până la un adecvat nivel de competentă lingvistică, învață despre efortul creator al înaintașilor pe tărâmul literaturii române și universale, de fapt, învață să iubească, să păstreze și să perpetueze creațiile literare.
Lectura operelor propuse de manuale este condiția esențială a realizării obiectivelor pedagogice ale disciplinei. Manualele oferă fragmente și texte întregi din opere semnificative pentru definirea universului creator, capabile să permită apropierea, celor din bănci, de textul literar, în mod gradat, prin descompunere și recompunere, prin analiză și reconstituire fertilă, prin familiarizarea treptată a elevilor cu variatele modalități expresive. Fără a considera că e necesar a învăța elevii toate noțiunile de teorie literară cuprinse în lucrările de specialitate, trebuie să le transmitem modalități de percepere a artei cuvântului. Să-i deprindem să practice lectura cărților din literatura română și universală, să deosebească și să identifice operele lirice, epice și dramatice, speciile acestora. Să examineze sumar tehnicile folosite în prezentarea vorbirii autorului, a personajelor, a altor aspecte ce țin de lectura modernă a textului literar.
Pentru a fi eficiente, instrumentele muncii cu cartea trebuie să aibă un caracter polivalent. Capacitatea de a se orienta în textul citit, în funcție de specificul acestuia, este dată de faptul că elevii operează, încă din primele clase ale învățământului primar, cu elementele lecturii explicative, adică cu instrumente ale muncii cu cartea, pe diferite texte literare.
Accesibilitatea unui text citit de elevii ciclului primar, depinde de numărul figurilor de stil, de măsura în care problematica acestei creații se înscrie în sfera de interese ale copiilor, precum și de felul în care elevii sunt conduși, prin intermediul lecturii explicative, să-i înțeleagă sensurile.
Încă din clasele primare, elevii învață să utilizeze cartea, textul, cuvântul și se deprind cu diverse tipuri de lectură. Învățarea tehnicilor muncii cu cartea se realizează prin punerea elevilor în situația de a opera în mod independent cu elemente ale lecturii, văzută ca metodă.
Respectând particularitățile de vârstă ale elevilor ciclului primar, încercăm să le oferim modalități de înțelegere globale și profunde a textelor, a conținutului de idei și a valorilor expresive, specifice textelor literare incluse în programă și manualele alternative. Din această perspectivă ne propunem:
- să determinăm o receptivitate sporită pentru lectura cărților, atât prin studiul obiectului Limba și literatura română, al Lecturii particulare, cât și prin al celorlalte discipline de învățământ;
- să creăm ambianța situațională care să ducă la valorificarea prin modalități variate a conținutului de idei și sentimente al schițelor și fabulelor cu care elevii noștri vin în contact;
- să contribuim, prin activitatea de cercetare teoretică și practică, la sporirea propriei competențe didactice în domeniul cercetat.
Ca învățători, trebuie să oferim elevilor posibilitatea de a exersa tehnici de abordare a textului literar, de a opera la diferite niveluri ale limbii și comunicării, de a asimila treptat noțiunile de teorie literară.
- Publicat de:
Stan Mihaela Geta
Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Nr.1, Băcani.