Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Având în vedere influența semnificativă pe care competențele emoționale o au asupra întregii dezvoltări a copilului și a adultului de mai târziu, formarea și dezvoltarea acestora trebuie urmărită în mod sistematic de către toți adulții din jurul copiilor. Aceasta înseamnă că pe lângă oportunitățile de joacă oferite copilului, educatoarea trebuie să desfășoare și activități specifice în care să aibă oportunitatea să ghideze efectiv comportamentul copiilor. Aceeași atenție trebuie acordată și abilităților sociale și cognitive care, și ele trebuie cultivate în mod sistematic prin activități organizate în acest scop.

La vârsta preșcolară copiii achiziționează 80% din abilitățile pe care le vor folosi mai târziu ca adulți. Abilitățile sociale și emoționale reprezintă resurse importante care le permit copiilor și adulților de mai târziu să se adapteze la diferite contexte de viață. Studiile arată că abilitățile emoționale susțin dezvoltarea cognitivă în perioada preșcolară, dar și adaptarea la școală, atât direct, cât și indirect, prin contribuția lor la dezvoltarea abilităților sociale. (Blair, 2002)

Or, principalul indicator pentru adaptarea la viața adultă nu este reprezentat de notele școlare sau de un potențial cognitiv ridicat, ci de abilitatea copiilor de a stabili relații cu cei din jur.

Așadar, abilitățile emoționale susțin atât dezvoltarea socială, cât și cea cognitivă a copilului. Concret, ele ajută, în primul rând, să stabilească și să mențină relații cu ceilalți. Ei pot avea relații pozitive cu cei din jur atunci când sunt capabili să înțeleagă ce se întâmplă și să reacționeze adecvat la o situație.

Una dintre activitățile desfășurate în cadrul programului instructiv-educativ din grădiniță, care contribuie la dezvoltarea socio-emoțională a preșcolarului este Întâlnirea de dimineață.

Prin integrarea copilului într-un grup social, el dobândește abilități în a se raporta la ceilalți membri ai grupului cu care învață să stabilească relații eficiente ,este ajutat să rupă relațiile de dependență față de părinți prin afirmarea capacităților de autoservire-a mânca, a se îmbrăca, a se pieptăna, ceea ce-i conferă o altă libertate de acțiune.

Astfel momentul întâlnirii de dimineață este o activitate planificată, structurată care ocupă un rol important în progresul zilnic. Prin acest tip de activitate se creează o atmosferă pozitivă în grupă pe tot parcursul zilei, antrenându-se fiecare membru al grupei.

Sentimentele de siguranță, încredere și acceptare pe care le oferă contextul întâlnirii de dimineață permit copilului să-și exercite emoțiile, să-și asume riscuri, să încerce, să descopere lucruri noi și implicit să treacă peste eventualele dezamăgiri și nereușite. Întâlnirea de dimineață este un excelent mod de socializare și dă posibilitatea educatoarei să-și valorifice întreaga activitate. Ca toate activitățile, de altfel, și această activitate trebuie să reprezinte o carte de vizită a educatoarei.

Deși o rutină, întâlnirea de dimineață nu trebuie să cadă în banal. Trebuie s-o abordăm cu curaj și încredere, trebuie să reușim să schimbăm relația cu copiii și relațiile dintre copii. Deoarece fiecare lucru are un început, o zi în care pornim la drum cu intenția de a schimba ceva în bine presupune tocmai ceea ce numim „Întâlnirea de dimineață”. Deci aceasta este:

  • metodă democratică și participativă cu un accentuat caracter social, astfel încât educatoarea și copiii să poată conlucra cât mai bine;
  • metodă educațională care își propune să creeze o comunicare, să încurajeze ascultarea, împărtășirea sentimentelor, participarea, să îi învețe pe copii prin ritualuri și tipare zilnice, deprinderi necesare pentru a deveni membri inimoși ai grupului;
  • activitate practică a oricărui obiectiv esențial s-ar exprima astfel - să aibă grijă de ceilalți, să fie suficient de încrezători pentru a împărtăși idei și experiențe importante cu ceilalți, să fie disponibili pentru ceilalți;
  • activitate planificată, gândită și organizată care ocupă un loc important în programul zilei, căreia i se alocă 20-50 de minute la începutul zilei pentru a crea atmosfera pozitivă pentru tot parcursul zilei și pentru a promova respectul față de cei din jur.

Așadar Întâlnirea de dimineață este foarte necesară, repetată zilnic devine o obișnuință, copiii așteptând cu mare drag să se întâlnească și să discute între ei. Dacă nu are loc creează un imens gol în buna desfășurare a actului didactic și practic o ruptură între activități.

 

Bibliografie:
Dezvoltarea abilităților socio-emoționale la copii-suport de curs, Centru Expert, Universitatea Babeș Balyai, Cluj Napoca,2008;
Revista ,,Învățământul preșcolar,, ,nr.1-2/2011;
Ziua bună începe la ,,Întâlnirea de dimineață,, ,editura Tehno Art,2009.

  • avatarPublicat de:
    Călugăr Maria

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Căsuța Fermecată, Luduș.