Vladau Alexandrina

Mă numesc Vlădău Alexandrina Maria, am urmat cursurile Colegiul Universitar Pedagogic de Institutori la Universitatea Spiru Haret, examenul de absolvire l-am susținut la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj Napoca, mi-am continuat studiile la Universitatea 1-Decembrie-1918 din Alba Iulia. În prezent sunt profesor pentru învățământul primar la Școala Gimnazială Mihai Eminescu din Alba Iulia.

În copilărie am visat „să mă fac” învățător, bunica a fost învățătoare și cu toate că era foarte severă a reușit să-mi transmită pasiunea pentru această nobilă (cred eu) profesie. Mă încântă inocență și bucuria copiilor, poate din acest motiv iubesc meseria de dascăl, pe care o practic de peste 20 de ani.

Încă din adolescență am cochetat cu literatura și cu muzica. Abilitățile astfel dobândite m-au ajutat să transform activitatea de predare învățare într-o continua joacă de-a școala. Mă pasionează muzica în special chitara, instrument la care încerc să mă perfecționez continuu fără să mă pretind profesionistă.

Profesia de dascăl îmi oferă privilegiul de a fi martor la dezvoltarea intelectuală, psihologică și fizică unui „pui de om”, aspect care mă fascinează și mă încântă la superlativ.

Scriu articole din dorința de împărtăși cu alți profesori experiența mea profesională și ceea ce cred eu că este benefic pentru sistemul de învățământ.

 

Articole publicate de Alexandrina V.

  • Exercițiul metodă modernă de predare în lecțiile de limba română

    - Studiu de specialitate - Exercițiul este o metodă prin care cunoștințele teoretice sunt aplicate într-o formă sau alta de activitatea practică. De aceea exercițiul este metoda principală în formarea capacitaților de exprimare corectă. Învățăm să vorbim sau să scriem exersând în actul de comunicare orală sau scrisă, până când acestea, scris-cititul devin automatisme, capacități pe car le folosim întreaga viață pentru dezvoltarea personală sau profesională. Tipurile de exerciții sunt variate și în general, indicate de manualele școlare...

  • Medii de viață

    Desen realizat de o elevă din clasa a IV-a Omul, aflat în vârful lanțului trofic s-a dezvoltat și a beneficiat de dărnicia și bogăția naturii încă de la apariția sa. A învățat să îmblânzească sălbăticiuni, să cultive trenuri, să construiască case, sate, orașe, apoi uzine, mașini, metropole, lărgindu-și sfera de influență tot mai mult din necesitate dar și din dorința de a acumula profit. Toate aceste activități au dus în timp la degradarea tot mai accelerată a naturii. Plantele și animalele au tot mai mult de suferit în urma acțiunilor...

  • Limba, mijloc de comunicare și gândire la vârstă școlară mică

    Iubim copiii, ne exprimăm în relațiile cu ei nu numai respectul pentru om, speranțele de părinți, ci mai ales îndatoririle de dascăli, ce trebuie să îndrume, fără să anihileze personalitatea fiecăruia, evoluția fizică, starea de sănătate, comportamentul și capacitatea intelectuală pentru o bună integrare în societate. Limba se cere studiată în școală, nu numai ca fenomen abstract, ci mai ales în realitatea funcționării ei legată de ființele care au creat-o și care o utilizează în scopul comunicării. Limba (codul) este concretizată în mesaje...

  • Învățare prin proiecte: Sistemul Solar

    Studierea Sistemului Solar are o importanță deosebită deoarece trezește curiozitatea elevilor de a depăși orizontul apropiat, de a afla cât mai multe lucruri despre macro Universul din care facem parte. Este suficientă prezentarea unor imagini, a unui filmuleț ca izvorul DE CE? - urilor să erupă și să curgă fără întrerupere în orice clasă de elevi. Timpul alocat studierii Sistemului Solar la orele de Științe ale naturii sau geografie este relativ redus, motiv pentru care am considerat necesar să aprofundăm aceste noțiuni prin demararea...

  • Gestionarea situației de criză educațională

    - Studiu de caz - În practica educațională curentă, de cele mai multe ori, din păcate, profesorii ignoră cazurile de comportamente defectuoase care nu implică și probleme disciplinare, mulțumindu-se cu faptul că elevul este liniștit și nu deranjează ora. Sub aparenta liniște a elevului se pot ascunde frustrări mari, percepții greșite față de rolul formativ al școlii, sau probleme de sănătate, care nerezolvate la timp conduc spre eșec școlar, abandon școlar și eșec social. Este de datoria cadrelor didactice să descopere la timp astfel de...

  • Planeta dorințelor

    Copiii pot crea povești minunate dacă sunt stimulați în acest sens. Pentru a realiza această poveste elevii clasei a III-a B de la Școala Gimnazială Mihai Eminescu, Alba Iulia au urmat pașii necesari pentru scrierea textului în care se prezintă o întâmplare imaginară. Au stabilit ce vor scrie, pentru cine vor scrie și de ce vor scrie. S-a lucrat în echipă, respectând părțile textului narativ. Și-au organizat informațiile care se regăsesc în fiecare etapă a compunerii, de introducere care să cuprindă locul și personajele, cuprinsul cu...

  • Joc și mișcare în ciclu primar

    Ora de Joc și mișcare este cea mai recentă disciplină introdusă la clasele primare a III-a și a IV-a, introdusă din nevoia evidentă de dezvoltare fizică și armonioasă a copilului dar și de satisfacere a ludismului specific vârstei școlarității mici. Desfășurarea acesteia sub îndrumarea învățătorului aduce mari beneficii elevului, deoarece dascălul cunoaște cel mai bine specificul colectivului pe care îl conduce dar mai ales particularitățile individuale ale elevilor săi, atribuindu-le roluri care să-i pună în valoare pe fiecare în parte....

  • SOS - Iubim natura

    Iubim natura? Dacă ne punem această întrebare cu siguranță și fără echivoc vom răspunde afirmativ. Dar este așa? E ușor să răspundem fără să avem vreo implicare, așa, din vorbe totul pare minunat. Ne dorim o natură mai curată pentru noi, pentru viitorul generațiilor următoare, pentru binele comun dar ce facem în acest sens? Un principiu învățat la fizică în anii de școală: „Nimic nu se pierde, nimic nu se câștigă , totul se transformă”. Da așa este! Confortul nostru de zi cu zi transformă Planeta într-un deșert. Goana nebună după resurse și profit...

  • Abilități sociale în reușita profesională

    Pentru a-și asigura reușita profesională sau chiar personală, un dascăl trebuie să îndeplinească un cumul condiții care au devenit axiome, ceea ce înseamnă că nu au nevoie de nici un fel de demonstrație: să ști ce vrei, să vrei ce poți, să poți ce-ți place, să-ți placă ceea ce se cere, în cariera ta, în societate. Îndeplinind aceste criterii drumul spre reușită se presupune că ne este asigurat, dar de multe ori nu totul este atât de simplu precum pare, deoarece suntem ființe umane cu plusuri și cu minusuri. Filozofic vorbind, pe lângă zestrea...

  • Proiectarea didactică pe unități de învățare

    Proiectarea demersului didactic pe baza unității de învățare oferă avantajul de a avea o imagine de perspectivă a materiei ce urmează a fi predate, a conținuturilor, a competențelor ce urmează a fi formate și dezvoltate prin intermediul unității de învățare respective, deci are un caracter unitar. Pe înțelesul tuturor unitatea didactică reprezintă un capitol unitar ca temă și conținut. Titlul acestuia poate fi luat din programă, stabilit de dascăl sau se pot utiliza auxiliarele aprobate de ministerul educației. Abordarea proiectării pe...

  • Formarea și dezvoltarea interesului pentru lectură în ciclul primar

    Atracțiile tot mai diverse ale secolului 21, atât tehnologice (calculatoare , telefoane, jocuri, jucări inteligente), cât și a celor comerciale (filme, Mall-uri, emisiuni TV etc.), fac ca cuvântul tipărit să piardă tot mai mult teren nu numai în rândurile copiilor ci și a adulților, din păcate. Știm că anumite comportamente ale copiilor se învață prin urmarea exemplului părinților și a celor apropiați. Să determini un copil să-și petreacă mai mult timp citind, din timpul său liber, este o adevărată provocare pentru orice învățător și o...

  • Ședință cu părinții la debutul în clasa pregătitoare

    Emoțiile debutului școlar sunt puternice atât pentru copii și părinți cât și pentru dascăli. Sufletele tuturor sunt încărcate cu speranțe și aspirații indiferent de mediul social din care provin elevii sau de posibilitățile pe care le au familiile acestora. Fiecare profesor își dorește un colectiv de elevi cu care să obțină performanțe notabile, recunoaștere, confirmare a efortului depus. Trebuie să plecăm de la premisa că orice copil reprezintă în sine o comoară ce așteaptă să fie descoperită, iar pentru un părinte, copilul este darul cel...

  • Contribuția disciplinelor la profilul elevului de învățământ primar

    Activitățile de învățare contribuie la formarea profilului absolventului de învățământ primar. Toate disciplinele programei școlare contribuie la formarea competențelor cheie dacă sunt abordate într-un mod modern, deschis, inovator. Este adevărat că la prima vedere pare un demers greu de aplicat la clasă, dar anii de practică au demonstrat că învățarea realizată dincolo de manual, de exemplele standardizate, îl ajută pe dascăl să proiecteze activități de învățare trans-disciplinare inspirate de setul de competențe cheie plecând simplu de la...

  • Copilul cu autism - implicații în procesul de învățare

    Autismul este o afecțiune a cărei simptomatologie diferă mult de la o persoană la cealaltă, însă are unele caracteristici generale, care pot fi depistate încă din primii ani ai copilăriei. Astfel copilul cu elemente de autism are probleme semnificative în dezvoltarea abilităților de comunicare verbală și non-verbală, ca expresivitatea expresiei faciale, limbajul corpului, evitarea privirii directe. Acești copii nu au capacitatea de a stabilii relații de prietenie cu ceilalți, nu împărtășesc bucuria, realizările lor cu cei din jur, nu...

  • Activități pentru formarea competențelor specifice

    Matematică și explorarea mediului, clasa I Competența generală: Generarea unor explicații simple prin folosirea unor elemente de logică Competența specifică: Formularea unor observații folosind câțiva termeni științifici, reprezentări prin desene și operatori logici „și”, „sau”, „nu”; realizarea unui scurt raport „vremea în săptămâna aceasta” pe baza înregistrărilor din calendarul realizat și identificarea surselor potențiale de energie neconvențională (vânt soare apa); Activitatea se poate desfășura pe grupe de lucru fiecare grupă având...

  • Portofoliul individual - metodologie centrată pe competențe cheie

    Dinamica dezvoltării societății impune nevoia unui concept educațional bazat pe competențe. Pentru a răspunde acestei nevoi, profesorul trebuie să proiecteze și să gestioneze activități didactice atractive care să formeze și să dezvolte cât mai multe competențe elevilor săi. În acest sens m-am gândit la un demers didactic axat pe cele opt competențe prin realizarea unui proiect tematic cu titlul „Patria mea”, în cadrul disciplinei de Comunicare în limba română. Exemplu aplicabil la clasă:

  • Furnica

    Furnicile sunt insecte mici, ce trăiesc în grupuri organizate numite colonii, adevărate societăți în care fiecare categorie socială are locul și rolul ei bine stabilit. Cea mai numeroasă categorie de indivizi dintr-o colonie o reprezintă furnicile lucrătoare care au ca atribuții în strângerea hranei și îngrijirea generației viitoare (ouă, larve). Următoarele ca număr de indivizi sunt furnicile soldat, mai mari și mai puternice care au rolul de apărare a coloniei. Furnicile soldat sunt dotate cu mandibule puternice precum și alte arme cum ar...

  • Crizantema - aplicație didactică

    Pentru a da o notă de originalitate unei activități practice din cadrul orei de arte vizuale și abilități practice, am ales să transmit elevilor mei din clasa I, solicitările și explicarea tehnologiei de lucru în versuri, prilej care mi-a oferit ocazia de a-i familiariza pe elevi cu textul în versuri, de a introduce noțiuni, cuvinte noi, de a exersa actul citirii în ritm propriu, fixarea unor noțiuni de geometrie, ca cerc, centrul unui cerc, pliere în părți egale.

  • Hora costumelor populare - scenariu didactic

    Argumentarea proiectului ,,Costumul național ca și limba e tezaurul neamului” (Constantin Brâncuși) Costumul popular românesc reprezintă un act de creație, care înglobează iscusința și priceperea țăranului român, el este un etalon de frumusețe, însuflețit de creatorul lui cu un limbaj de comunicare a tradițiilor străvechi, o dovadă vie a unui amplu proces de ctitorie colectivă. În vechime nu era agreată copierea motivelor ornate pe costume, precum nici abaterea de la tradițiile comunității din care persoana făcea parte. Tinerele fete își confecționau...

  • O plimbare de toamnă - eseu

    În aerul umed al dimineții plutește o mireasmă îmbietoare de struguri copți ce-mi îndrumă pașii spre dealurile încă verzi de la marginea satului. Pășesc ușor, în jurul meu e mare agitație. Gospodarii încarcă hambarele cu grâne. Pe fața lor brăzdată de soare se citește truda dar și satisfacția. Dau binețe unuia dinte ei, răspunde înviorat parcă de sunetul propriii voci răgușite, apoi își frământă mâinile bătătorite și le scutură de praf, lovindu-le de coapse. În colțul gurii îi înflorește un zâmbet ștrengăresc. Zâmbesc și eu dar gestul îmi...

  • Tradiții și obiceiuri de toamnă la români

    Proiect educațional Tradiția reprezintă ansamblul de datini, obiceiuri, credințe practicate de-a lungul timpului în cadrul unor comunități, și care se transmit din generație în generație. Obiceiul este o deprindere consacrată comună unui popor sau unei comunități. Este o manifestare spirituală inedită și originală care nu este la fel pe întreg cuprinsul țării. Prea multele sărbători importate eclipsează tradițiile autentice românești, ne pare mai colorată și animată de personajele sale hollywoodiene sărbătoarea de „Haliowiin”, decât...

  • Poveste de Crăciun - scenetă

    Scenetă realizată în spiritul sărbătorilor de iarnă, pentru serbarea de Crăciun, cu versuri scurte și ușor de memorat. Pentru păstrarea identității naționale este important să transmitem copiilor tradițiile și valorile culturale românești. Scopul educativ al punerii în scenă este ca copiii să înțeleagă că sărbătoarea Crăciunului nu însemnă doar cadouri, un brad împodobit și Moș Crăciun. Copii vor înțelege prin intermediul acestei scenete adevăruri mult mai profunde și anume faptul că Crăciunul reprezintă Nașterea lui Isus.     Strofele se pot...

  • Sceneta: Povestea unui elev leneș

    Sceneta Povestea unui elev leneș este o adaptare după „Povestea unui om leneș” scrisă de Ion Creangă. Povestitorul: Cică era odată, într-un sat, un băiat căruia nu-i era deloc dragă școala. Era atât de leneș, încât nici ghiozdanul nu și-l ducea singur. Colegii, văzând că nu se dă pe brazdă se hotărâră să-l osândească la exmatriculare din școală pe viața ca să nu molipsească și pe vreunul dintre ei. Și așa se aleg vreo câțiva elevi din clasă și se duc la banca trândavului, îl umflă pe sus ca pe un bolovan fără minte, și hai cu el la...

  • Sceneta: Glume despre scoala

    Pentru a realiza un spectacol artistic amuzant cu elevii mei, am prelucrat mai multe glume adunate de ici, de colo, le-am pus în versuri ușor de memorat, și iată ce a ieșit: Introducere Dragi părinți, v-am invitatSă râdeți pe săturat.Spunem glume împreunăCa să fie voie bună.Vine iar vacanța mare,Și ne săturam de soare.În anul ce s-a sfârșit,Înțelepți ne-am dovedit.Premiile au demonstratCât de mult am evoluat.Prezentăm în fata voastră,Un crâmpei din viața noastră.Veselie și umorDin lumea elevilor!

  • Comoara din ghiozdan

    Părinții și doamna educatoare mi-au spus că de la toamnă voi fi școlar. Mă gândesc de ceva timp la asta. Doresc așa de mult să aflu lucruri noi, să dezleg misterele literelor, cifrelor și a altor semne ciudate înșiruite în cărți, încât nu mai am răbdare. De pe un raft, jucăria mea preferată, un ursuleț pe nume Martinel, mă privește cu simpatie. Tu ai o jucărie preferată? Care este? Într-un colț al camerei , ca de nicăieri apare un ghiozdan. O, ce frumos e! Ce o fi lumina ce se revarsă din el? Razele aurii inundă camera poleind toate obiectele din ea...

  • Mesaje folosite in deschiderea orelor de curs

    În practica pedagogică pentru eficientizarea orelor de curs la ciclul primar, metodele tradiționale se îmbină cu cele noi, moderne. Aceste mesaje le folosesc în deschiderea orelor de curs desigur adaptate subiectului lecției, la momentul de captare a atenției. Ideea mi-a venit în urma unei specializări pentru clasa pregătitoare la "step by step", însă am aplicat cum am crezut de cuviință aceasta idee în învățământul tradițional. Mesajele se scriu pe coli mari de hârtie sau carton. Aceste postere, de 1m/1m le afișez în fața clasei, la tablă....