Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
- Proiect tematic -
Prin desfășurarea proiectului „Natura în școli și școala în natură” se dorește familiarizarea elevilor cu noțiunea de pădure, parc, pajiște, înțelegerea rolului acestora de habitat pentru animale sălbatice și diverse plante, conștientizarea importanței în ecosistem și realizarea unei educații ecologice a școlarilor. Totodată, prin activitățile practice se urmărește fixarea cunoștințelor dobândite de copii în cadrul orelor de limba română, cunoașterea mediului, educație muzicală, educație plastică și abilități practice. „Educația trebuie să urmărească dezvoltarea deplină a personalității umane și întărirea respectului față de drepturile omului și față de libertățile sale fundamentale…”
Copiii iubesc natura, animalele, plantele și mai ales să stea în aer liber. Din acest motiv consider că proiectul Natura în școli și școala în natură este o foarte bună motivație pentru a antrena cât mai mulți elevi și a le da un argument solid pentru a învăța lucruri noi într-un altfel de cadru decât orele de clasă obișnuite.
Scopul proiectului: Dezvoltarea la elevi a unei atitudini conștiente față de resursele naturale pe care le au în jurul lor și valorizarea prin diferite activități a acestora.
Obiectivele proiectului:
Educatorul creativ oferă învățarea autoinițiată, atmosfera neautoritară, îl încurajează pe elev să învețe suplimentar, încurajează procesele gândirii creative. Aceasta înseamnă că el îi îndeamnă pe copii să cate noi conexiuni între date, să asocieze, să-și imagineze, să găsească soluții la probleme, să facă presupuneri nebănuite, să emită idei, să perfecționeze ideile altora și să orienteze aceste idei în direcții noi ... Educatorul bun permite elevului să-și asume riscuri intelectuale, să speculeze pe baza informațiilor neconcludente, să sondeze relațiile structurale și spațiale dintre lucruri.
Principiul participării conștiente și active a elevilor în procesul de învățământ este unul dintre cele mai importante principii ale didacticii, exprimând esența procesului învățării. Însușirea conștientă a cunoștințelor asigură temeinicia lor, iar însușirea lor activă, prin efort propriu, duce la dezvoltarea intelectuală, în primul rând, precum și la dezvoltarea spiritului de independență, de investigație, de creativitate.
Prin premisele învățării creative și cât mai diversificate, învățătorul trebuie să stimuleze cât mai mult interesul, inițiativa pentru ca învățarea să fie operațională și creativă. Și la istorie se poate învăța cu totul altfel decât prin memorare - reproducere.
Cu cât se va aborda mai de timpuriu o metodologie activă - o învățare prin efort propriu, prin explorarea alternativelor, cu atât se vor obține rezultate surprinzătoare în dezvoltarea capacităților intelectuale la elevii noștri. Timpuriu poate fi folosită o astfel de metodologie la celelalte materii, ca apoi să fie utilizate și la istorie, alături și de alte metode specifice.
„Jocul este puntea între copilărie și vârsta matură.” – sunt cuvintele cercetătorului J. Chateau, care, prin lucrările sale a arătat importanța jocului în activitatea preșcolarului și al școlarului mic. Oameni de știință, precum Comenius, au arătat importanța jocului pentru dezvoltarea armonioasă a copilului. El a afirmat că jocul este „ideal pentru educație”. Analizând din mai multe perspective, putem afirma că jocul este o activitate care are un important impact formator asupra copilului. Reprezentările, sentimentele, imaginația pe care le declanșează, sunt cele care vor caracteriza personalitatea viitorului adult.
Jocurile au rolul de a dezvolta creativitatea elevilor, deoarece este nevoie de această trăsătură a personalității în relațiile sociale, în jocurile artistice, tehnice și intelectuale.
Jocurile didactice pe care le voi prezenta în continuare le-am utilizat în activitățile stimulatoare ale creativității elevilor din toate cele patru puncte de vedere (intelectual, social, tehnic și artistic).
Metode inovative de învățare, modalități de stimulare a învățării și dezvoltării personale
Există pictori care fac o pată galbenă din soare, dar mai există și cei care cu îndemânare și gândire fac un soare dintr-o pată galbenă. (Pablo Picasso). Vorbele unui mare pictor de origine spaniolă întregesc și clarifică idealul educațional și al personalității profesorului din toate timpurile. Lumea este în continuă schimbare, mentalitatea și credințele fiecăruia sunt diferite, instrumentele și tehnicile de lucru sunt constant inovate și îmbunătățite; seva acestei evoluții continue a lumii a fost, este și va rămâne creativitatea.
Școala este un laborator în care elevii descoperă, experimentează, cercetează, anchetează, creează și evaluează prin intermediul propriului filtru de gândire, al ritmul individual de învățare, iar profesorul este cel care îi ajută să-și descopere aspirațiile, așteptările, motivațiile și îi îndrumă spre adevărul practic al vieții prin implicarea în contexte sau scenarii reale de învățare. Profesorii sunt artiștii care cu răbdare, talent, responsabilitate, curaj și dragoste transformă , „pata galbenă” în „soare”, deci,... elevii în oameni!