Magie din aurul toamnei este un proiect tematic gândit și realizat cu scopul introducerii elementelor de toamnă în activitățile instructiv-educative la clasa pregătitoare. Este un proiect interactiv aplicat de către toți elevii clasei pregătitoare, pe parcursul săptămânii a cincea de scoală. Pentru fiecare zi am ales o tema centrala, pe care am dezbătut-o și am integrat-o în cadrul activităților școlare din ziua respectiva în vederea atingerii obiectivelor și competentelor specifice propuse.
Luni, în prima zi a proiectului, am ales ca tema centrala a zilei „Ploaia”. La ora de Comunicare, am audiat povestea „Călătoria unui norișor năzdravan”, precum și poezia „Pic, pic, pic”. Copiii au repovestit și au pus în scenă povestea audiată, cu ajutorul metodelor activ-participative: jocul de rol, dramatizarea, lectura explicativă. De asemenea, am utilizat metoda Brainstorming în momentul în care elevii au primit sarcina de a închide ochii și de a-și imagina fiecare dintre ei că se afla în rolul unui norișor care călătorește prin locuri minunate. La ora de Matematica și explorarea mediului, am purtat o discuție despre fenomenele naturii, în special despre cele specific toamnei, despre importanța și rolul ploii pentru menținerea vieții, pentru supraviețuirea plantelor și animalelor, a tuturor viețuitoarelor. Am scris numărul și cifra 1 pe picuri de ploaie desenați, iar la ora de Arte Vizuale și Abilitați Practice, copiii au confecționat umbreluțe din hârtie colorată, folosindu-ne de tehnica decupajului, a îndoirii și lipirii hârtiei.
Marți, a doua zi, tema aleasa se numește „Roadele Toamnei”. La ora de Comunicare am participat la dialoguri privind bogățiile toamnei, în special despre fructe și legume de toamna. Fiecare elev a ales un fruct sau o leguma preferata, realizând un desen și o descriere în funcție de caracteristicile care fac referire la gust, forma, culoare, textura. La Matematica și explorarea mediului, am format mulțimi de câte doua fructe/legume, învățând despre numărul și cifra 2. Apoi, ne-am jucat jocul „Găsește-i perechea”. Jocul constă în alegerea a două obiecte identice dintr-o mulțime mai mare de obiecte. În acest caz, am folosit o planșa cu un cos plin cu imagini cu fructe și legume de toamna. Pe rând, copiii, au venit la tabla și au format mulțimi de câte două elemente identice din coș. Astfel, au învățat ce înseamnă o mulțime cu două elemente și ce înseamnă o pereche, apoi au dat exemple de alte perechi de obiecte din mediul înconjurător.
La ora de Dezvoltare personală am purtat dialoguri despre importanța legumelor și a fructelor, despre igiena alimentelor și despre o dieta echilibrata pentru o viață armonioasa și sănătoasă. Apoi ne-am jucat jocul „Ghicește ce-i”. Este un joc interactiv realizat cu ajutorul metodei Mingii călătoare RAI (răspunde, aruncă, întreabă). Jocul consta în descrierea, de către elevul care are mingea și care o va aruncă, a unui fruct sau a unei legume de toamnă, iar elevul care va prinde mingea va trebui să ghicească la ce fruct s-a gândit elevul de la care a primit mingea. Următorul joc folosit este „Am fost la piață”. Jocul începe cu un elev care spune: Am fost la piață și am cumpărat ….(ex. mere), următorul elev va spune ce au cumpărat predecesorii lui și va adăuga un element în plus. (ex. am fost la piață și am cumpărat mere și ...prune. Jocul continuă tot așa până la ultimul elev, elevul care nu greșește și își amintește ce au spus predecesorii lui, va câștiga jocul. La ora de Muzica și mișcare am repetat cântecul „A a a acum e toamna, da!” și am învățat cântecelul cu percuție corporala „Vine ploaia, pic, pic, pic”.
Miercuri, în a treia zi, tema principala este „Haideți, toamna în livadă”. La ora de Comunicare, elevii au observat o imagine cu o livada în anotimpul toamna. Pe baza imaginii, aceștia au recunoscut și au descris elementele toamnei și le-au introdus în structuri proprii, formând propoziții cu cuvintele care descriu anotimpul toamna. La finalul orei, am creat împreuna o poveste de toamna, pe care am intitulat-o: „Livada de aur”
La Matematica și explorarea mediului ne-am folosit de frunze, fructe și pomișori pentru a învață numărul și cifra 3. Am format mulțimi de 1, 2, 3 elemente, am desenat tot atâtea frunze/fructe în pomi câte ne indica numărul, am numerotat pomișorii în ordine crescătoare și am format perechi de pomișori.
La ora de Arte vizuale și abilitați practice, elevii au realizat picturi individuale prin tehnica pensulației, cu titlul „Pomișorul din livada”, folosind doar culorile toamnei regăsite și în peisajul inițial.
- Publicat de:
Revnic Cosmina
Profesor înv. primar, la Liceul cu Program Sportiv, Alba Iulia.