Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

- Proiect tematic -

Prin desfășurarea proiectului „Natura în școli și școala în natură” se dorește familiarizarea elevilor cu noțiunea de pădure, parc, pajiște, înțelegerea rolului acestora de habitat pentru animale sălbatice și diverse plante, conștientizarea importanței în ecosistem și realizarea unei educații ecologice a școlarilor. Totodată, prin activitățile practice se urmărește fixarea cunoștințelor dobândite de copii în cadrul orelor de limba română, cunoașterea mediului, educație muzicală, educație plastică și abilități practice. „Educația trebuie să urmărească dezvoltarea deplină a personalității umane și întărirea respectului față de drepturile omului și față de libertățile sale fundamentale…”

Copiii iubesc natura, animalele, plantele și mai ales să stea în aer liber. Din acest motiv consider că proiectul Natura în școli și școala în natură este o foarte bună motivație pentru a antrena cât mai mulți elevi și a le da un argument solid pentru a învăța lucruri noi într-un altfel de cadru decât orele de clasă obișnuite.

Scopul proiectului: Dezvoltarea la elevi a unei atitudini conștiente față de resursele naturale pe care le au în jurul lor și valorizarea prin diferite activități a acestora.

Obiectivele proiectului:

  • să observe, să diferențieze și să cunoască din multitudinea speciilor florei și faunei mediului vizitat;
  • să observe, să compare sunete, culori, forme, fenomene întâlnite în natură;
  • să se relaxeze respectând și acționând în spiritul ocrotirii naturii;
  • să-și dezvolte spiritul de echipă prin realizarea unor sarcini comune;
  • să cunoască reguli de ocrotire a naturii și de protecție a mediului înconjurător;
  • să ia atitudine față de cei care încalcă regulile de protejare a mediului.

 

CALENDARUL ACTIVITĂȚILOR

Activitatea 1: Arborii bătrâni (activitatea se desfășoară în curtea școlii).

Elevii sunt împărțiți în echipe. Pentru ca activitatea să fie mai interesantă, denumirile echipelor sunt inspirate din elementele naturii. Ex: „Albinuțele cercetașe”, „Mămăruțele aviatoare”, „Furnicuțele hărnicuțele”, „Fluturașii veseli”. Elevii vor măsura grosimea copacilor folosind metrul croitorului, vor stabili înălțimea lor prin raportarea la înălțimea școlii, vor aprecia vârsta copacilor comparând mărimea teilor (primii tei s-au plantat la construirea școlii, acum 60 de ani). Copiii notează măsurătorile copacului indicat pe o fișă de observație.

Activitatea 2: Arborii – prietenii noștri (activitatea se desfășoară în sala de clasă).

Elevii prezintă informațiile obținute în activitatea anterioară. Motivează alegerea numelui teiului (Teiul „Girafă”, „Sfarmă-Pietre”, „R.D.B.D”, „Vesel”); de asemenea fac aprecieri asupra vârstei teilor din curte (tineri sau bătrâni).

Pentru a înțelege vârsta la care pot ajunge unii arborii, le prezint Teiul lui Eminescu, urmată de o discuție despre Mihai Eminescu, legenda teiului și faptul că este un monument al naturii. Dimensiunile copacului impresionează (12 m înălțime, 3,76 m grosime,440 ani ) și pentru a înțelege termenul de grosime vom juca jocul „Sfoara”.

O sfoară cu lungimea de 3,76 m este așezată pe jos, în formă de cerc. Copiii se vor așeza pe linia sforii pentru a înțelege termenul de circumferință. Se vor așeza unul lângă altul ținându-se de mână etc.

Activitatea 3: „Micii naturaliști” (activitatea se desfășoară în parcul orașului).

Activitatea începe cu un joc: „Arborele prietenos”, copiii sunt așezați în cerc. Cadrul didactic dă diverse indicații sub forma unei povestioare despre un copăcel care devine arbore. Indicațiile sunt însoțite de mișcări sugestive.

Sunt un copăcel tânăr, abia plantat (se stă drept);
Îmi înfig rădăcinile în pământ (picioarele se fixează pe sol, ușor depărtate);
Crengile mi se întind spre cer (se ridică brațele);
Frunzele îmi cresc pe crengi (brațele se mișcă ușor);
Vine toamna, bate vântul (brațele se mișcă stânga-dreapta);
Frunzele îmi cad, vine frigul (ne zgribulim de frig);
Vine din nou primăvara, și altă primăvară, anii trec, devin tot mai puternic. Rădăcinile devin mai puternice (picioarele se ridică alternativ, cu mișcări mai ample, mai depărtate), crengile devin mai viguroase și mai groase, coroana mea se mărește (brațele se ridică în formă de coroană);
Pe trunchiul meu se urcă ceva, mă gâdilă! Sunt furnici care caută mâncare sub scoarța mea! (mișcări ale corpului care simulează amuzamentul);
Pe crengile mele și-au făcut cuibul câteva păsărele care ciripesc vesele (brațele se lasă mai jos simulând greutatea cuiburilor, întâlnindu-se cu brațele colegilor);
O veveriță a venit și ea să caute mâncare și sare din creangă în creangă în toată pădurea (un braț se atinge de brațul copilului alăturat, simulând săriturile veveriței, așteptând până mișcarea se repetă la toți copiii);
O ciocănitoare a venit în ajutorul meu și mă curăță de insectele dăunătoare....Au! Ups! (mișcări care simulează înțepături);
Câte ființe mă vizitează! Câte animale și-au făcut casa în coroana mea! Cât de mulți prieteni am! (îmbrățișări cu copiii alăturați, sau cu cei considerați „prieteni”).
Elevii trebuie să identifice trei tipuri de scoarță și cel puțin cinci tipuri de frunze, precum și căror arbori îi aparțin. Apoi vor desena amprenta frunzelor prin tehnica amprentei.

Activitatea 4: „Excursie tematică” (activitatea se desfășoară într-un cadru natural).

Activitatea are ca scop observarea reliefului, a florei și a faunei specifice. Pe parcursul drumeției elevii vor completa o broșură cu numele locului pe care îl vizitează, apoi îl marchează pe secțiunea din hartă desenată. Pe traseu vor observa flora și fauna, iar în timpul popasurilor vor nota sau desena (cele pe care nu le cunosc) animalele și plantele pe care le-au observat. La sfârșitul excursiei vor discuta împreună cu cadrul didactic și invitatul observațiile.

Activitatea 5 : „În lumea fantastică a naturii” (activitatea se desfășoară în sala de clasă).

Elevii vor crea texte în care vor îmbina elemente reale cu cele imaginare, având ca subiect plante sau animale identificate în excursia precedentă. Creațiile lor vor fi cuprinse într-o carte.

 

Bibliografie:
”Descoperă, învață, protejează”, Junior Ranger Potaissa, proiect coordonat de Fundația de Ecologie și Turism Potaissa, 2010;
Suport de curs „Educatori pentru natură”, Propark – Fundația pentru arii protejate, 2015.

  • avatarPublicat de:
    Ormenișan Irina

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Andrei Șaguna, Turda, Cluj.