Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Jocul este puntea între copilărie și vârsta matură.” – sunt cuvintele cercetătorului J. Chateau, care, prin lucrările sale a arătat importanța jocului în activitatea preșcolarului și al școlarului mic. Oameni de știință, precum Comenius, au arătat importanța jocului pentru dezvoltarea armonioasă a copilului. El a afirmat că jocul este „ideal pentru educație”. Analizând din mai multe perspective, putem afirma că jocul este o activitate care are un important impact formator asupra copilului. Reprezentările, sentimentele, imaginația pe care le declanșează, sunt cele care vor caracteriza personalitatea viitorului adult.

Jocurile au rolul de a dezvolta creativitatea elevilor, deoarece este nevoie de această trăsătură a personalității în relațiile sociale, în jocurile artistice, tehnice și intelectuale.

Jocurile didactice pe care le voi prezenta în continuare le-am utilizat în activitățile stimulatoare ale creativității elevilor din toate cele patru puncte de vedere (intelectual, social, tehnic și artistic).

 

Continuă desenul

Materiale necesare: coală albă de hârtie, creioane colorate.

Elevii sunt împărțiți pe grupuri și așezați în jurul meselor de lucru. Ei vor avea sarcina de a realiza desene comune. Vor lucra pe rând, fiecare adăugând câte un element nou, completând, astfel, desenul cu o linie, cu o culoare sau cu o formă simplă. După ce fiecare grupă va termina compoziția, ei își vor alege un titlu potrivit desenului realizat, vor motiva formele cu care au completat desenul comun. Titlul va fi dat, ținând cont de părerea fiecăruia.

 

Brainstorming

Materiale necesare: hârtie, creioane colorate, chibrite, cercuri din cartoane colorate, bețișoare din lemn, dopuri de plută, bucăți de polistiren.

Elevii vor fi împărțiți pe două grupuri, membrii acestora având de îndeplinit următoarele sarcini: pe rând, trebuie să realizeze figuri din materialele pe care le au la dispoziție, numărul acestora fiind stabilit. După terminarea sarcinilor de lucru ei își vor analiza propriile lucrări, apoi obiectele celorlalți, vor puncta originalitatea, vor cădea de acord asupra punctajelor acordate. Astfel ei vor evita subiectivismul, vor fi obiectivi în hotărârile pe care le vor lua.

 

Pata de cerneală

Materiale necesare: cerneală sau tempera colorată, cariocă sau creioane colorate, hârtie sau material textil.

Grupurile de elevi vor avea sarcina de a desena pete colorate cu cerneală, tempera. După ce fiecare dintre membrii grupului a contribuit cu una sau mai multe pete, coala de hârtie sau materialul textil va fi îndoit astfel încât petele de culoare să se imprime și pe partea cealaltă. După deschiderea hârtiei membrii grupului vor încerca să definească forme, să găsească imagini care vor fi conturate. Imaginile vor fi prezentate și analizate.

 

Colaj pentru fereastră

Materiale necesare: rămășițe de hârtie colorată, lipici, foarfece.

Bucățile de hârtie colorată vor fi așezate în mijlocul spațiului de lucru. Fiecare elev își va alege patru bucăți, indiferent de mărimea hârtiei pe care le va însemna.

După ce fiecare elev și-a ales hârtia, vor alcătui grupe de 3-4 elevi. Fiecare grupă va avea o suprafață din fereastra clasei, pe care o va decora cu imaginile realizate în comun. Hârtia colorată va fi folosită în totalitate. Membrii grupului vor cădea de acord asupra imaginii pe care o vor realiza. După terminarea lucrărilor, acestea vor fi lipite pe fereastră, urmând ca, după analiza lor, să poată fi completate cu bucățile de hârtie rămasă.

 

Puzzle din pietriș

Materiale necesare: pietriș, apă, gips, lipici, coală de desen, foarfece, creioane cerate, tempera colorată, recipient.

Clasa va fi împărțită pe grupe de 3-4 elevi. Fiecare grupă va avea de îndoit o tăviță din coala de hârtie. Elevii vor avea sarcina să umple tăvița cu pietriș, astfel încât acestea să nu se suprapună dar să se atingă și să atingă marginea tăvițelor. Pietrișul va fi așezat în mijlocul clasei. Pentru a umple tăvițele de pietriș, elevii vor veni, pe rând, în ordinea stabilită anterior și vor lua un pumn de pietricele (cel puțin 5 bucăți). Ei nu au voie să aleagă pietricelele, trebuie să le apuce deodată. Mergând înapoi la masa lor de lucru, ei vor împrăștia pietrele pe tava grupei, fără a se atinge de ele ulterior. Această operație sa va repeta până când fiecare elev va așeza, câte un pumn de pietriș pe tava de lucru. Singura regulă este ca niciun jucător nu are voie să aducă mai puțin de 5 pietre. Grupurile vor realiza o analiză a ceea ce au alcătuit.

Următoarea sarcină a grupurilor este de a egala, cât de cât numărul pietrelor, astfel încât cei care vor avea tava mai plină, vor ceda câteva pietricele, celor care au mai puține. Se are în vedere umplerea tăvilor de lucru în mod egal. După realizarea acestei sarcini, membrii grupurilor vor trebui să-și umple tăvițele turnând ghips peste pietre. Fiecare compoziție va fi lăsată să se usuce în totalitate, după care va fi colorată cu tempera.

 

Cartierul de vis

Materiale necesare: hârtie colorată, hârtie albă de împachetat, cariocă, foarfece, lipici, acuarele sau tempera, pensulă, creioane cerate.

Fiecare participant la joc va primi hârtie colorată din care va rupe diferite forme. Au de pregătit cel puțin cinci forme fiecare. Din elementele pe care le au, fiecare elev va trebui să alcătuiască o casă, utilizând toate formele. Aceste case vor fi așezate pe coala de hârtie albă și vor fi lipite. După lipirea fiecărei case, copiii au sarcina de a înfrumuseța mediul înconjurător caselor, astfel încât ele să se transforme într-un sat. Ei vor trebui să înfrumusețeze în jurul caselor prorii, să deseneze străzi, copaci, grădini, etc.

 

Câmpia fermecată

Materiale necesare: carton de mărime A3, diferite semințe, aracet, creioane cerate, tempera, pensulă.

Clasa de elevi va fi împărțită pe grupe de 3-4 elevi. Fiecare grupă va primi câte o coală de carton, aracet, semințe. Ei vor avea sarcina de a realiza un colaj din semințele pe care le au la dispoziție, care să se intituleze „Câmpia fermecată”. Vor cădea de acord asupra formelor pe care le vor realiza, asupra semințelor pe care le vor utiliza în realizarea florilor, arborilor, etc. După lipirea semințelor și uscarea lor, vor trebui să coloreze compoziția astfel ca ele să pară desprinse dintr-o poveste, pe care o alcătuiesc folosind ideile fiecăruia.

Jocurile didactice prezentate au deschis drumul în activitatea creativă a elevilor, prin faptul că ele au fost realizate pe grupuri, au solicitat imaginația, deprinderile, cunoștințele. Un alt rol al acestora era contribuția lor la dezvoltarea muncii în echipă, precum și ale unor trăsături caracteriale care derivă din această activitate (respect față de membrii grupului, empatie, preluarea și dezvoltarea ideilor colegilor, respectarea unor reguli alcătuite împreună cu ceilalți elevi).

  • avatarPublicat de:
    Szakács Ágnes

    Profesor înv. primar, la Colegiul Național Székely Mikó, Sf. Gheorghe.