În epoca digitalizării, competențele digitale sunt din ce în ce mai importante și necesare în toate domeniile. Cu toate acestea, este important să nu neglijăm competențele tradiționale și să încurajăm o abordare inter și transdiciplinară.
Interdisciplinaritatea se referă la colaborarea și integrarea ideilor și abordărilor din mai multe discipline, în timp ce transdisciplinaritatea extinde această colaborare și integrare dincolo de granițele disciplinelor.
Abordarea interdisciplinară permite o înțelegere mai completă și cuprinzătoare a diverselor aspecte și provocări ale lumii digitale. Aceasta implică colaborarea și integrarea cunoștințelor și abilităților din diferite domenii, cum ar fi tehnologia informației, comunicațiile, afacerile, științele sociale și umaniste. Prin abordarea interdisciplinară, se pot dezvolta soluții mai inovatoare și mai eficiente în fața provocărilor digitale.
Transdisciplinaritatea duce mai departe integrarea disciplinelor și abordărilor, oferind o perspectivă mai largă și transcendentă asupra fenomenelor și problemelor digitale. Aceasta implică o colaborare și integrare la nivel global, depășind granițele disciplinelor și câștigând din diversitatea experiențelor și cunoștințelor.
Competențele digitale în epoca digitalizării necesită o abordare inter și transdiciplinară pentru a fi dezvoltate și utilizate la întregul lor potențial. Aceasta înseamnă că nevoile și cerințele digitale trebuie abordate într-un context mai larg, în care cunoștințele și abilitățile sunt integrate și aplicate într-un mod holistic și sinergic.
În concluzie, în epoca digitalizării, competențele digitale nu trebuie tratate în izolare, ci trebuie dezvoltate printr-o abordare inter și transdiciplinară. Astfel, se pot obține soluții mai inovatoare și mai eficiente pentru a răspunde provocărilor și oportunităților lumii digitale.
Există mai multe strategii pedagogice care pot asigura interdisciplinaritatea în procesul de învățare. Iată câteva exemple:
Proiecte tematice: Elevii pot colabora în cadrul unor proiecte tematice care abordează subiecte din mai multe discipline. Aceasta îi va ajuta să înțeleagă legăturile și interconexiunile dintre diferitele domenii de cunoaștere.
Metoda studiului de caz: Elevii pot studia situații concrete și complexe, în care se întrepătrund mai multe discipline, și să analizeze și rezolve problemele legate de acele situații. Astfel, ei vor fi nevoiți să folosească cunoștințe și abilități din mai multe domenii.
Grupurile de lucru interdisciplinare: Elevii pot fi organizați în grupuri în care să lucreze în mod colaborativ și să își împărtășească cunoștințele și ideile din diferitele discipline. În acest fel, ei vor învăța să aprecieze contribuția fiecărei discipline și să vadă cum acestea se completează reciproc.
Integrarea disciplinelor într-un proiect comun: Profesorii pot planifica și organiza învățământul în așa fel încât să se integreze mai multe discipline într-un proiect comun. Astfel, elevii vor înțelege legăturile dintre discipline și vor vedea relevanța lor în contextul real.
Utilizarea tehnologiei: Profesorii pot utiliza tehnologiile moderne pentru a integra diferitele discipline. De exemplu, pot folosi aplicații și instrumente digitale care permit conectarea domeniilor de cunoștințe sau pot crea resurse multimedia care combină informații și exemple din diferite discipline.
Acestea sunt doar câteva exemple de strategii pedagogice care pot asigura interdisciplinaritatea. Este important ca profesorii să aibă o abordare creativă și flexibilă în planificarea și desfășurarea lecțiilor, pentru a permite elevilor să facă legături între diferitele discipline și să aplice cunoștințele în contexte reale și relevante.
Există mai multe strategii pedagogice care pot asigura transdisciplinaritatea în procesul de învățare. Iată câteva dintre acestea:
Proiecte bazate pe probleme: Această strategie implică formularea unor întrebări sau provocări care nu pot fi rezolvate printr-o singură disciplină, ci necesită abordarea integrată a mai multor domenii de cunoaștere. Elevii sunt implicați în procesul de cercetare, colaborând cu colegii lor și cu profesorii pentru a găsi soluții într-o manieră transdisciplinară.
Învățarea bazată pe jocuri: Utilizarea jocurilor ca strategie didactică poate stimula implicarea activă a elevilor, promovând o înțelegere mai profundă și conexiuni între discipline. Jocurile pot fi proiectate pentru a aborda concepte și probleme care acoperă mai multe discipline și încurajează colaborarea și gândirea critică.
Proiecte de cercetare: Elevii pot fi implicați în proiecte de cercetare care implică investigarea și investigarea unor probleme complexe care implică mai multe discipline. Aceste proiecte îi ajută pe elevi să-și dezvolte gândirea critică, abilitățile de cercetare și capacitatea de a face conexiuni între diferite domenii de cunoaștere.
Colaborarea între profesori: Profesorii pot colabora pentru a crea lecții și activități care implică mai multe discipline în mod integrat. Ei pot identifica zone de suprapunere între discipline și pot dezvolta strategii pentru a aborda aceste zone comune într-un mod transdisciplinar.
Învățare bazată pe probleme globale: Elevii pot fi implicați în studiul unor probleme globale și complexe, cum ar fi schimbările climatice sau sărăcia, care ridică provocări care nu pot fi rezolvate printr-o singură disciplină. Aceasta îi ajută pe elevi să înțeleagă mai bine interconexiunile dintre diferitele discipline și să dezvolte o abordare transdisciplinară a învățării.
Acestea sunt doar câteva exemple de strategii pedagogice care pot asigura transdisciplinaritatea în procesul de învățare. Îmbinând disciplinelor diferite și încurajând colaborarea și gândirea critică, aceste strategii pot ajuta elevii să-și dezvolte o perspectivă mai largă asupra cunoașterii și să facă conexiuni semnificative între diferite domenii.
Există mai multe platforme educaționale eficiente pentru a asigura interdisciplinaritatea în învățământul primar. Iată câteva exemple:
Khan Academy - O platformă gratuită ce oferă o gamă largă de lecții video și exerciții pentru matematică, științe, istorie, gramatică și multe alte domenii, toate interconectate într-un mod interdisciplinar.
Boom Learning - Aceasta este o platformă interactivă ce oferă jocuri și activități digitale pentru diferite subiecte, incluzând matematică, lectură, știință și multe altele. Aceasta promovează abordarea interdisciplinară prin activități ce îmbină mai multe domenii.
ClassDojo - O aplicație care facilitează comunicarea între elevi, părinți și profesori, oferind o gamă largă de resurse interdisciplinare. Profesorii pot încărca lecții interactive, proiecte și activități pentru a asigura integrarea conținutului din mai multe discipline.
Mystery Science - O resursă ce oferă lecții științifice interactive și experimente pentru elevii de la 1 la 5, abordând simultan și alte discipline precum matematica, lectura și scrierea.
G Suite for Education - O suită completă de instrumente educaționale ce include Google Classroom, Google Docs, Sheets și Slide-uri, care facilitează colaborarea între elevi și profesori din diferite discipline și promovează înțelegerea interconexiunii dintre acestea.
Aceste platforme educaționale pot ajuta la îmbunătățirea interdisciplinarității în învățământul primar prin furnizarea de resurse interactive, proiecte și activități care leagă mai multe discipline într-o manieră integrată și holistică.
Există mai multe platforme educaționale eficiente pentru a asigura transdisciplinaritatea în educație. Acestea includ:
Google Classroom: Acesta este un sistem de management al învățării care permite profesorilor să creeze cursuri online și să ofere materiale și resurse într-un mod centralizat. Google Classroom facilitează comunicarea între profesori și elevi și le permite să colaboreze în moduri diferite, încurajând astfel abordarea transdisciplinară.
Moodle: este o platformă de învățare la distanță și un sistem de management al învățării. Aceasta oferă profesorilor instrumente pentru a organiza și livra materiale, teste și activități. Moodle permite, de asemenea, comunicarea și colaborarea între profesori și elevi, permițându-le să se implice în proiecte și sarcini care încurajează transdisciplinaritatea.
Edmodo: este o rețea socială educațională care conectează profesorii, elevii și părinții. Această platformă permite profesorilor să creeze clase online și să ofere resurse, teste și activități. Edmodo facilitează, de asemenea, comunicarea și colaborarea între profesori și elevi prin intermediul unui sistem de mesagerie intern, încurajând astfel implicarea în activități care încurajează abordarea transdisciplinară.
Seesaw: este o platformă digitală care permite profesorilor să creeze portofolii digitale pentru fiecare elev și să ofere feedback individualizat. Aceasta facilitează, de asemenea, colaborarea între profesori și elevi și încurajează comunicarea și colaborarea între ei în cadrul unor proiecte și sarcini care încurajează transdisciplinaritatea.
Toate aceste platforme educaționale sunt eficiente pentru a asigura transdisciplinaritatea, deoarece oferă profesorilor și elevilor instrumente pentru a lucra și a colabora în cadrul proiectelor și sarcinilor care depășesc granițele disciplinelor individuale.
Bibliografie:
NESCO. (2017). Competency framework for teachers: Towards inclusive and equitable quality education for all, UNESCO.
Voiculescu, A. M. (2020). Educația și competențele digitale în epoca digitalizării, Pedagogie.ro.
Wenger, E. (2010). Communities of practice and social learning systems: The career of a concept. In Social learning systems and communities of practice (pp. 179-198), Springer.
World Economic Forum. (2020). Rewiring education: Building resilience for the future, World Economic Forum.