Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Metode inovative de învățare, modalități de stimulare a învățării și dezvoltării personale

Există pictori care fac o pată galbenă din soare, dar mai există și cei care cu îndemânare și gândire fac un soare dintr-o pată galbenă. (Pablo Picasso). Vorbele unui mare pictor de origine spaniolă întregesc și clarifică idealul educațional și al personalității profesorului din toate timpurile. Lumea este în continuă schimbare, mentalitatea și credințele fiecăruia sunt diferite, instrumentele și tehnicile de lucru sunt constant inovate și îmbunătățite; seva acestei evoluții continue a lumii a fost, este și va rămâne creativitatea.

Școala este un laborator în care elevii descoperă, experimentează, cercetează, anchetează, creează și evaluează prin intermediul propriului filtru de gândire, al ritmul individual de învățare, iar profesorul este cel care îi ajută să-și descopere aspirațiile, așteptările, motivațiile și îi îndrumă spre adevărul practic al vieții prin implicarea în contexte sau scenarii reale de învățare. Profesorii sunt artiștii care cu răbdare, talent, responsabilitate, curaj și dragoste transformă , „pata galbenă” în „soare”, deci,... elevii în oameni!

Ora tradițională necesită schimbări majore, în care elevul să fie activ continuu, să fie în permanență atras de și în activitățile educative. Strategiile didactice interactive promovează o învățare activă, implică o colaborare susținută între elevi care, organizați în microgrupuri, lucrează împreună pentru realizarea unor obiective prestabilite. Metodele inovative de învățare sunt modalități moderne de stimulare a învățării și dezvoltării personale încă de la vârstele timpurii, sunt instrumente didactice care favorizează inter-schimbul de idei, de experiențe, de cunoștințe, asigurând perfecționarea și optimizarea demersului educațional.

Metodele inovative presupun o învățare prin comunicare, prin colaborare, care produce o confruntare de idei, opinii și argumente, creează situații de învățare centrate pe disponibilitatea și dorința de cooperare a copiilor, pe implicarea lor directă și activă, pe influența reciprocă din interiorul microgrupurilor și interacțiunea socială a membrilor unui grup

Lapbook-ul este o metodă educațională interactivă, practică și simplă, care stârnește interesul și creativitatea oricărui copil sau adult. Totul începe cu alegerea unui subiect din practică având la bază dosare din carton. Cu cât sunt mai diversificate și colorate materialele de lucru, cu atât este mai atractiv produsul finit. Copiii au libertatea de a-și alege singuri modalitatea de expunere a informațiilor și își pot manifesta creativitatea în diverse moduri.

Aplicații

1. Primul proiect lapbook pe care l-am realizat a fost Rățușca, un proiect individual. (Elevii erau Clasa Rățuștelor). El conținea: litera R de la rățușcă, colorată și frumos decupată, un semn de carte introdus într-un buzunar, familia rățuștei, câteva exerciții de matematică, ghicitori și poezii despre rățuște, desene și decupaje, imagini și câteva informații despre rățuște.

2. La clasa a II-a, am aplicat această metodă în cadrul unui proiect de grup: Anotimpurile. S-au format 4 echipe de câte 7 elevi, fiecărei echipe revenindu-i câte un anotimp. Membrii echipelor au discutat, fiecare coechipier a explicat grupului ce dorește să creeze și astfel au fost stabilite sarcinile fiecărui elev. Timp de 3 săptămâni elevii au lucrat atât la clasă (în special la orele de AVAP), dar și acasă, căutându-și informațiile necesare și pregătind materialele în vederea completării lapbook-ului. Elevii au pregătit informații despre caracteristici generale ale anotimpului, flori, fructe, îmbrăcăminte, activitatea oamenilor. S-au realizat desene, lucrări din diferite materiale, s-au căutat poezii și ghicitori specifice fiecărui anotimp. Elevii și-au dovedit creativitatea prin așezarea materialelor realizate și au realizat lapbook-urile, pe care le-au prezentat oral.
Prin intermediul lapbook-urilor create, copiii s-au familiarizat cu toate aspectele ce țin de anotimpuri.

3. Un alt lapbook plin de imagini și culoare, cu elemente esențiale ale temei propuse a fost cel realizat în clasa a IV-a cu titlul “Dunărea”, tot în cadrul unui proiect de grup. Toate activitățile propuse au condus la realizarea unui spațiu interactiv de desene, ghicitori, întrebări și răspunsuri, curiozități, imagini, povești în legătură cu subiectul studiat. Tema a fost abordată transdisciplinar: s-au realizat compuneri cu titluri incitante („Legenda Dunării”, „Dunărea ne povestește”, „De-aș fi apa Dunării, cum aș ajuta oamenii?”), s-au realizat desene („Delta Dunării – tărâm de vis”), s-au realizat postere cu mesaje ECO privind Dunărea și Delta Dunării, s-au realizat reclame care să promoveze turismul în deltă, s-au căutat informații despre formele de relief pe care le străbate Dunărea, despre orașele, obiectivele turistice și realizările inginerești de pe malurile Dunării, despre evenimente istorice legate de Dunăre, dar și despre importanța fluviului, s-au realizat îndoituri din hârtie (origami): vaporul, broscuța, cormoranul, lebăda, peștele etc;

Atmosfera de lucru a fost plăcută, detensionată, fiind creat un climat ambiental adecvat, observându-se responsabilizarea pentru proiectarea și organizarea activităților în perspectivă novatoare.

Tot în clasa a IV-a și realizate tot în grup au fost lapbook-urile Hârtia și Stil de viață sănătos.

4. O creație originală, un lapbook prietenos, realizat în culori și forme variate în funcție de creator, a fost lapbook-ul realizat în clasa a III-a, Totul despre mine, un proiect individual. A fost un lapbook atractiv datorită activităților diverse din momentul realizării: decupat, colorat, lipit; un lapbook în care s-au folosit foarte multe instrumente de lucru – puzzle, cartonașe, cărticele etc.; un proiect în care copiii și-au ales singuri modalitatea de expunere putând astfel să își manifeste creativitatea cât mai intens.

Așadar, aplicarea la clasă a metodelor inovative determină în rândul elevilor rezultate superioare, relaționări pozitive, motivație intrinsecă mai mare, respect de sine mai crescut și le dezvoltă abilități sociale deosebite.

 

Bibliografie:
Oprea, Crenguța (2008), Strategii didactice interactive, Editura Didactică și Pedagogică, București.

  • avatarPublicat de:
    Chițescu Daniela

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Galați.