Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Publicare GRATUITĂ articole educaționale !
Se acordă adeverință ISSN
Ce înseamnă să fii inteligent emoțional? Este ceva cu care ne naștem, sau ceva ce putem dobândi? Se aplică la nivel individual, sau la nivel de grup?
Atât întrebările cât și răspunsurile le primim de la Daniel Goleman, în articolul „Primal Leadership – The Hidden Driver of Great Performance”: „Emoțiile circulă într-un grup, fie că vrem, fie că nu!”
Lumea în care trăim ne face să conștientizăm din ce în ce mai mult că inteligența emoțională (modul în care stăpânim și înțelegem emoțiile), are un rol esențial în dobândirea succesului în viață. Și…care este grupul cel mai potrivit pentru a forma/dezvolta inteligența emoțională?
Probabil, mulți vor spune familia și este foarte corect. Eu sunt de părere că școala și ar putea fi la fel de corect. Dacă stăm puțin și ne gândim: câți dintre părinții de astăzi au auzit măcar de inteligența emoțională? Câți știu, concret, să o dezvolte și să nu o inhibe? Chiar și atunci când o fac, câți sunt conștienți că ajută la formarea / dezvoltarea acestui tip de inteligență? Părerea mea este că putini, foarte puțini. De ce spun asta? Aproape la fiecare generație când am rugat părinții să completeze primul chestionar pentru a ne cunoaște mai bine, am avut neplăcuta surpriză să constat că o foarte mare parte dintre aceștia nu au putut să răspundă concret la întrebarea ,,Ce îl bucură pe copil? Ce îl supără?. Odată cu primul răspuns ambiguu, mi-am dat seama că trebuie sa îi ajut să găsească răspuns la astfel de întrebări.
Magie din aurul toamnei este un proiect tematic gândit și realizat cu scopul introducerii elementelor de toamnă în activitățile instructiv-educative la clasa pregătitoare. Este un proiect interactiv aplicat de către toți elevii clasei pregătitoare, pe parcursul săptămânii a cincea de scoală. Pentru fiecare zi am ales o tema centrala, pe care am dezbătut-o și am integrat-o în cadrul activităților școlare din ziua respectiva în vederea atingerii obiectivelor și competentelor specifice propuse.
Luni, în prima zi a proiectului, am ales ca tema centrala a zilei „Ploaia”. La ora de Comunicare, am audiat povestea „Călătoria unui norișor năzdravan”, precum și poezia „Pic, pic, pic”. Copiii au repovestit și au pus în scenă povestea audiată, cu ajutorul metodelor activ-participative: jocul de rol, dramatizarea, lectura explicativă. De asemenea, am utilizat metoda Brainstorming în momentul în care elevii au primit sarcina de a închide ochii și de a-și imagina fiecare dintre ei că se afla în rolul unui norișor care călătorește prin locuri minunate. La ora de Matematica și explorarea mediului, am purtat o discuție despre fenomenele naturii, în special despre cele specific toamnei, despre importanța și rolul ploii pentru menținerea vieții, pentru supraviețuirea plantelor și animalelor, a tuturor viețuitoarelor. Am scris numărul și cifra 1 pe picuri de ploaie desenați, iar la ora de Arte Vizuale și Abilitați Practice, copiii au confecționat umbreluțe din hârtie colorată, folosindu-ne de tehnica decupajului, a îndoirii și lipirii hârtiei.
În calitate de dascăli suntem chemați să practicăm o educație de calitate care să asigure școlarilor creșterea și dezvoltarea optime, șansa de a-și valorifica la maximum potențialul de care dispun.
De aceea este necesar să îmbunătățim continuu actul educațional, iar în scopul acesta vom diversifica strategiile didactice și vom aplica acele strategii care antrenează copiii în mod activ să-și dezvolte cunoștințele, aptitudinile și interesele.
Una dintre cele mai ofertante modalități de a promova operațiile superioare de gândire logică și rezolvare a problemelor este cea a stabilirii valorii de adevăr a enunțurilor pe baza cunoștințelor deoarece îi obligă pe elevi să prelucreze, interpreteze și valorifice informațiile pentru a alege alternativa optimă/ corectă din mulțimea celor posibile. Accentul cade pe dobândirea și ordonarea informațiilor, pe găsirea răspunsului la o situație nouă, aspecte ce implică gândirea.
În ce privește folosirea acestor strategii este o oportunitate deosebită aceea de a folosi mijloace ca: scheme, reprezentări grafice, ilustrații, tabele (toate sau cât mai multe dintre acestea interactive), știut fiind că au cea mai mare influență în captarea și păstrarea atenției elevilor pe o durată mai mare de timp.
Activizarea predării-învățării în orele de matematică la ciclul primar presupune folosirea unor metode, tehnici și procedee care să-i implice pe elevi în procesul de învățare, urmărindu-se dezvoltarea gândirii, stimularea creativității, dezvoltarea interesului pentru învățare, în sensul formării lor ca participanți activi la procesul de educare.
Este evident că traducerea în practică a principiului participării active este realizabilă numai prin metode corespunzătoare, și în primul rând prin metode activ-participative. Totodată, această acțiune trebuie corelată cu crearea unei puternice motivații pentru actul învățării și a unor atitudini corecte și conștiente față de toate compartimentele procesului instructiv-educativ, fie organizat în școală, fie fie în activitățile extra-școlare.