Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Gândirea critică reprezintă abilitatea de a imagina, analiza și evalua informațiile, pentru a determina integritatea și validitatea acestora. Gândirea critică îi ajută pe copii să-și formeze opinii și idei, în aceeași măsură în care îi ajută să înțeleagă mai bine oamenii și să conștientizeze care dintre persoanele cu care intră în contact le pot deveni prieteni buni și care nu.

Gândirea critică ajută un copil să definească o problemă, să identifice ipoteze, să analizeze idei și să aibă un raționament critic, pentru ca, în cele din urmă, să enumere diferite cauze posibile, să creeze soluții plauzibile și să evalueze corectitudinea acestora folosind un raționament logic. De asemenea, gândirea critică reprezintă capacitatea de a face conexiuni creative între idei din diferite discipline.

APLICAȚIE:

Un joc ce poate fi utilizat la clasă pentru dezvoltarea gândirii critice și explorarea posibilităților de gestionare a situațiilor conflictuale este intitulat ‘‘CĂLĂTORIE SPRE UN NOU TĂRÂM.‘‘

Elevii vor fi împărțiți în minim 2 grupuri. Se vor pregăti bilețele și pixuri , foi de flipchart și culori pentru desenarea unei corăbii pentru fiecare grup, cartonașe cu Nevoi și Dorințe în plicuri și lipici/scotch, foarfece.

Instrucțiuni:

1. Spune-le copiilor să își imagineze că pornesc într-o călătorie spre un nou continent. Acolo nu există oameni așa că, atunci când vor ajunge, ei vor fi creatorii unor noi civilizații.

2. Împarte copiii în echipe și oferă-le câte o coală de flipchart, un set de culori, un lipici și un plic cu Nevoi și Dorințe, explicându-le că acestea sunt resursele pe care le vor folosi pe noul tărâm. Fiecare echipă își va alege o bază în care își va așeza coala de flipchart. Pe ea copiii vor desena o corabie, iar în corabie vor lipi cartonașele din plic, analizându-le foarte bine. Pentru aceasta vor avea la dispoziție 10 minute.

3. Aventura continuă după ce grupurile se readună cu ajutorul unui semnal sonor. Povestea poate începe așa:

Călătoria a început, corăbiile au ridicat ancora, iar pasagerii sunt gata să descopere noi tărâmuri. Bucurați-vă de călătorie, și mulțumiți lui Dumnezeu pentru soare și pentru vreme bună! Faceți cunoștință cu partenerii voștri, decideți numele țării voastre, apoi mergeți în vizită la celelalte grupuri cu ajutorul șalupelor pentru a le vizita corabia. Fiți atenți la semnalul sonor și adunați-vă la centru pentru anunțuri importante.

4. După câteva minute semnalează adunarea la centru și continuă povestea: Se apropie o furtună puternică. Toate corăbiile încep să se zgâlțâie și să se încline puternic. Trebuie să aruncați 3 resurse din corabie cât mai repede. Aveți 2 minute să decideți la ce renunțați, dar țineți minte că ce aruncați peste bord nu va mai putea fi recuperat niciodată!

Resursele aruncate se lipesc sub corabie, în apă.

5. După ce au aruncat resursele se dă un nou semnal: Din fericire am trecut peste furtuna aceasta primejdioasă. Toate corăbiile sunt intacte. Dar chiar acum primesc vești prin radio de la turnul de control. Se apropie un uragan de categoria a 5-a. Eliberați cât mai repede corăbiile și aruncați alte 3 resurse. Decideți cu atenție și nu aruncați ceea ce aveți nevoie pentru a înființa noua civilizație.

6. Povestea continuă: A fost pe aproape! Oricum suntem la o depărtare de numai 10 leghe de noul continent. Toată lumea abia așteaptă. Însă, ce se întâmplă!? O balenă a început să atace corăbiile și le-a găurit cu coada ei uriașă. Aruncați repede alte 3 resurse pentru a ajunge la țărm!

7. Anunță copiii că au ajuns la destinație și că vor putea să înființeze noi civilizații cu ajutorul resurselor pe care le-au adus. Întreabă-i dacă au tot ce le trebuie ca să supraviețuiască. Unește, apoi, echipele câte două sau câte trei pentru a-și prezenta unii altora ceea ce au adus.

Discuții și evaluare:

  1. Întrebări ghid pentru discuție:
    1. Ce v-a plăcut?
    2. Cum ați decis la ce să renunțați? Ce era esențial să păstrați?
    3. Au fost decizii dificile? Care?
    4. Au fost dezacorduri în cadrul echipei? Cum ați ajuns la un acord?
    5. Toți oamenii au aceleași nevoi? Cine poate avea nevoi diferite?
    6. Ce credeți despre ceea ce aveți? Veți putea supraviețui în noua țară?
    7. Dacă ați face din nou călătoria ați arunca alte lucruri?
  2. Arată că toți copiii au drepturi care sunt inspirate din nevoile umane pentru supraviețuire, creștere și o dezvoltare sănătoasă și demnă, conformă cu scopul pentru care existăm. Întrebări:
    1. Aveți ce vă trebuie ca să supraviețuiți?
    2. Aveți ce vă trebuie ca să creșteți și să vă dezvoltați?
    3. Ce lucruri ați mai fi vrut să aveți dar ați decis că nu vă sunt necesare?
  3. Arată că fiecare copil are nevoie să i se respecte toate drepturile. Unele sunt necesare pentru supraviețuire: apă, mâncare, casă și doctor, dar altele sunt necesare pentru a crește și a se dezvolta frumos.
    1. Ce resurse vă ajută să creșteți și să vă dezvoltați bine?
    2. Ce ați face dacă v-ar lipsi resurse importante? (În ideea că celelalte echipe ar avea resursele necesare). Există scenarii reale despre acest fapt?
    3. Exemple din viața reală: dreptul la nume (porecle), dreptul la participare (alegerea resurselor la care să renunțe), dreptul la timp liber etc.

Am constatat că este un joc pe placul elevilor, ce dezvoltă capacitatea acestora de a prioritiza, de a rezista presiunilor sociale inadecvate și de a face alegeri ca urmare a unor decizii asumate.

  • avatarPublicat de:
    Condopol Andreea-Gabriela

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Chetriș.