Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Ciorchinele este o metodă didactică interactivă, care exersează gândirea liberă a copiilor asupra unei teme și care facilitează realizarea unor conexiuni între idei, deschizând căile de acces și actualizând cunoștințele anterioare. Foarte des folosită este în învățământul primar, dar se poate aplica și la grădiniță, folosindu-se jetoane, imagini sugestive pentru temele abordate.

De obicei se folosește în activitățile de verificare, consolidare și evaluare, la aproape toate activitățile de învățare.

Etapele aplicării acestei metode sunt :

  1. Se alege o temă și se reprezintă printr-un desen ori printr-un cuvânt (la grupa mare), plasate în mijlocul tablei sau a unei foi de hârtie;
  2. Copiii, individual, pe perechi sau în grupuri mici, emit idei, prin cuvinte, desene sau alegând imagini potrivite, legate de tema dată;
  3. Se fac conexiuni între „titlu” și imaginile primite ori cuvintele scrise de copii, prin trasarea de linii de la titlu la contribuțiile lor;

În cadrul temei săptămânale „Zâna Toamnă, cea bogată” am desfășurat o activitate integrată la grupa mare cu tema „Tablou de toamnă” – joc didactic, în cadrul Domeniilor Experiențiale Limbă și Comunicare și Științe.

Activitatea a urmărit dezvoltarea capacității copiilor de a stabili legături între cunoștințele dobândite despre anotimpul toamna; dezvoltarea deprinderii de comunicare orală; dezvoltarea abilității de a relaționa cu ceilalți din grup; dezvoltarea gândirii și a operațiilor ei.

Am folosit ca metode și procedee: conversația, explicația, demonstrația, ciorchinele, învățarea prin cooperare, munca în echipă; iar material didactic: coli de carton, jetoane ilustrând elemente și activități specifice anotimpurilor, imagini cu Zâna Toamna, markere.

Sarcina didactică a jocului a constat în alegerea jetoanelor care transmit informații despre toamnă, așezarea acestora în jurul imaginii ce reprezintă anotimpul toamna și unirea acestora printr-o linie dreaptă, formularea de propoziții despre imaginea de pe fiecare jeton, crearea unei scurte povestiri despre toamnă.

Copiii au fost împărțiți în 4 grupuri și li s-au împărțit jetoanele. Pe fiecare grup de măsuțe s-au aflat mai multe imagini cu elemente specifice toamnei și mai puține specifice altor anotimpuri (zăpadă, plajă însorită, schiuri).

S-a explicat sarcina didactică: de a „citi” cu atenție imaginile și de a alege dintre acestea doar pe acelea care sugerează anotimpul toamna. Apoi le-au așezat în jurul imaginii mari cu Zâna Toamna de pe măsuța lor.

După aceea s-a trecut la cumularea ciorchinilor, formând perechi între grupe, copiii din grupa I s-au alăturat celor din grupa a II-a, iar cei din grupa a III-a celor din grupa a IV-a, așezându-și jetoanele în jurul imaginii cu toamna de la una dintre mese, înlăturând imaginile care nu corespundeau anotimpului toamna și motivând alegerea, astfel formându-se doi ciorchini.

La final s-au unit cei doi ciorchini și a rezultat ciorchinele complet. Copiii au avut ca sarcină să formuleze propoziții despre fiecare imagine.

În încheiere, aceștia au prezentat o poveste scurtă despre toamnă, înlănțuind propozițiile enunțate mai devreme și adăugând altele noi.

Am constatat că preșcolarii au fost entuziasmați de munca în echipă, care le-a oferit posibilitatea de a-și împărtăși părerile, experiența, ideile, informațiile, iar timpul de soluționare a problemelor a fost mai scurt. În ceea ce privește limbajul copiilor, s-a urmărit îmbogățirea și activizarea vocabularului, precum și dezvoltarea capacității de comunicare orală expresivă și creativă, imboldul dându-l atmosfera de lucru în echipă și concurența între copii.

 

Bibliografie:

Breben, Silvia; Gongea, Elena; Ruiu, Georgeta; Fulga, Mihaela - Metode interactive de grup - Ghid metodic, Editura Arves, București, 2002.
Cerghit, Ioan - Metode de învățământ, Ediția a IV-a revizuită și adăugită, Editura Polirom, Iași, 2006.

  • avatarPublicat de:
    Clătinici Anca

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Nr. 236 București.