Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Termenul de inteligența poate fi definit drept capacitatea de adaptare la mediu, aptitudinea de a găsi soluții în situații inedite. În mod tradițional inteligența este măsurată cu ajutorul testului de IQ, psihologul American Gardner și-a propus însă să lărgească percepția potențialului uman dincolo de limitele tradiționale ale unui astfel de test. El consideră că învățământul se bazează doar pe abilitățile logico-matematice și lingvistice ale copiilor și susține existența mai multor tipuri de inteligență: inteligență lingvistică, inteligență muzicală, inteligență logico-matematică, inteligența vizual-spațială, inteligența corporal-chinestezică, inteligența interpersonală, inteligența intrapersonală, inteligența naturalist.

In cadrul activităților zilnice această teorie poate aduce nenumărate beneficii în activitatea cu preșcolarii. Fiecare copil este unic și are diferite abilități și interese, este esențial să încurajăm toate formele de inteligență pentru a-i ajuta pe aceștia să-și descopere și să-și dezvolte potențialul maxim.

În grădiniță, teoria inteligentelor multiple poate fi integrată atât în cadrul activităților liber alese, cât și în cadrul activităților pe domenii experiențiale.

În cele ce urmează vă prezint un exemplu de structurare a centrelor de interes din cadrul activităților liber alese utilizând teoria inteligentelor multiple:

Tema activității: Doctorița Plușica în orașelul jucăriilor

Categoria de activitate ALA I

  • Joc De Masă (inteligența vizual-spațială): „Medicul Chirurg” – copiii vor avea de realizat un puzzle găsind locul organelor.
  • Construcții (inteligența logico-matematică): „Pe șantier” – vor avea de construit din cutii diferite construcții după imaginile date.
  • Biblioteca (inteligența lingvistică): „De-a Bucătarul” – copiii vor avea de citit rețete de preparate culinare (pizza, sandwich-uri).
  • Artă (inteligența kinestezică): „La coafor” – copiii vor manui foarfeca Joc de rol (inteligență muzicală) - “Vocea Grădiniței” – copiii vor cânta cântecele preferate pe scenă.
  • Nisip și apă (inteligența interpersonală): „Arheologii” - copiii vor căuta în echipă oase de dinozauri în nisip.

Un exemplu de integrare a teoriei inteligentelor multiple în cadrul activităților pe domenii experiențiale:

Domeniul De Activitate: Domeniul limbă și comunicare

Categoria de activitate: Educarea limbajului

Tema Activității: „Povestea puișorului îngâmfat”- poveste populară

  • Inteligența logico-matematică - Copiii vor primi o bandă pentru a trasa pe jos un labirint care să reprezinte drumul puișorului pe apă și întâlnirea cu cei 3 prieteni.
  • Inteligența lingvistică - Copiii vor avea de repovestit povestea auzită anterior.
  • Inteligența muzicală - Copiii vor avea de compus un cântecel pe care l-ar putea cânta puișorul îngâmfat în plimbarea sa pe apă.
  • Inteligența naturalistă - Copiii vor primi amprentele mai multor animale și vor avea de identificat amprentele personajelor.
  • Inteligența interpersonală - Vor avea de realizat un joc de rol intitulat “Judecata puișorului”.
  • Inteligența vizual-spațială - Copiii vor primi o serie de imagini reprezentând diferitele momente din poveste și vor avea de realizat o hartă a povestirii.
  • Inteligența corporală-kinestezică - Copiii vor primi păpuși de mână și vor pune în scenă povestea.

Prin diversitatea activităților propuse, cum ar fi jocurile de rol, experimentele științifice, activitățile artistice sau muzicale, copiii au oportunitatea să-și descopere și să-și dezvolte inteligența emoțională, kinestezică, inter-personală sau naturalistică, alături de inteligența lingvistică sau logică-matematică. Prin integrarea acestor diferite forme de inteligență în planurile de activitate, copiii devin mai motivați și mai implicați în învățare, își îmbunătățesc abilitățile de comunicare și socializare, învață să colaboreze cu ceilalți și să-și exprime creativitatea. De asemenea, dezvoltarea tuturor acestor tipuri de inteligență le va oferi copiilor o mai mare flexibilitate și adaptabilitate în fața dificultăților sau provocărilor din viitor.

În concluzie, utilizarea inteligențelor multiple în grădiniță poate avea o contribuție importantă pentru dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil, oferindu-le acestora șanse egale de a-și valorifica potențialul într-un mod autentic și personalizat.

 

Bibliografie:

Armstrong, T., (2000). Multiple Intelligences in the Classroom- 2nd Edition. Editura ASCD, Alexandria.
Gardner, H., (2006). Inteligențe multiple - Noi orizonturi. Editura Sigma, Bucureşti.

  • avatarPublicat de:
    Ardelean Raluca Florica

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr. 52, Oradea, Bihor.