Motto: „Nu Pământul aparține omului, ci omul aparține Pământului!” (Sieux Seattle)
Protejarea planetei, este o preocupare a tuturor, atât a adulților cât și a copiilor, deoarece ceea ce se întâmplă în jurul nostru în momentul actual, nu ține cont de bariere sau de vârstă. Ignorarea măsurilor ecologice prin care putem contribui la protejarea și salvarea naturii, poate avea consecințe grave și poate duce la declanșarea unei crize ecologice.
Educația ecologică în grădiniță, își are un loc bine stabilit și un rol deosebit, pentru că îi învață pe copii cum să iubească natura, insuflându-le respectul pentru aceasta și formându-le deprinderi de protejare a mediului înconjurător.
Prin realizarea unor activități pe teme ecologice, copiii înțeleg că stă în puterea fiecăruia dintre noi să protejăm și să ajutăm la salvarea planetei. Astfel, preșcolarii sunt educați în spiritul unei atitudini pozitive față de mediul înconjurător, contribuindu-se astfel, la formarea conștiinței și a unui comportament ecologic, favorabil unui stil de viață sănătos.
Desfășurarea de activități ecologice în grădiniță, are menirea de a-i atrage pe preșcolari în a se implica în acțiuni de ecologizare a mediului și de a le forma deprinderi de ocrotire a naturii. Plimbările, lucrul în echipă, concursurile, poeziile, scenetele, etc., toate contribuie la îmbogățirea cunoștințelor acestora cu informații despre educația ecologică, despre cum putem contribui la evitarea unor catastrofe, despre cum putem fi buni ecologiști și stârnesc curiozitatea acestora de a afla cât mai multe lucruri despre curățenie, despre natură, despre mediul în care trăiesc.
Ca și obiective principale în derularea de activități ecologice cu preșcolarii urmărim: dezvoltarea capacității de cunoaștere și înțelegere a mediului înconjurător, precum și stimularea curiozității prin investigarea acestuia; formarea și dezvoltarea capacității de a conștientiza rolul naturii în viața omului, precum și rolul important al omului în menținerea unei planete sănătoase; îmbogățirea cunoștințelor despre natură, despre modalități de îngrijire a acesteia; sprijinirea copiilor în a manifesta curiozitate pentru cunoștințe din domeniul educației ecologice; stimularea copiilor pentru desfășurarea unor activități cu caracter experimental și demonstrativ prin care să contribuie la păstrarea sănătății mediului în care trăiește; formarea unor atitudini dezaprobatoare față de cei care încalcă regulile și nu iubesc natura.
De asemenea, prin intermediul activităților ecologice preșcolarii reușesc: să cunoască unele elemente ale lumii înconjurătoare (obiecte, aer, sol, vegetație, faună, ființa umană); să manifeste disponibilitate pentru a participa la acțiuni de îngrijire și ocrotire a mediului înconjurător; să își însușească unele norme cu caracter ecologic ce vizează asigurarea echilibrului dintre sănătatea individului, a societății și a mediului; să dobândească cunoștințe referitoare la mediul natural, care îl înconjoară; să manifeste spirit de cooperare în realizarea unor activități ecologice;
Pentru realizarea obiectivelor, trebuie planificate activități diverse, ce pot fi integrate în practica de zi cu zi, precum:
1. Observări și plimbări: „Frumusețile naturii”, „Natura, primăvara”;
2. Discuții libere și convorbiri: „Ce înseamnă să fii ecologist?”, „De ce este trist Pământul?”, „Ce se întâmplă dacă nu ne pasă?”;
3. Activități artistico-plastice și practice: „Pământul-casa noastră!” (desen), „Natura la sfârșit de toamnă” (pictură), „Natură și artă” (confecționare de lucrări din materiale din natură), „Natura-prietena mea!” (desen), „Salvăm natura!” (colorare de imagini), „Coșuri pentru gunoaie” (aplicație);
4. Lecturi ale educatoarei: „Povestea unui gunoi”;
5. Activități pentru realizarea colțului ecologic al grupei: „Codul micului ecologist!”, „Pământul-o planetă mai curată” (afiș);
6. Cântece și jocuri muzicale: „Imnul micilor ecologiști” (cântec), „Povestea unui pomișor” (joc muzical);
7. Scenete: „Micii ecologiști”, „În poiana din pădure”;
8. Vizionare de materiale Power Point: „Reciclarea”;
9. Realizare de album cu imagini ecologice: „Micii ecologiști”;
10. Memorizări: „Copăcelul”;
11. Lecturi după imagini: „Natura, prietena mea”;
12. Activități practic-gospodărești: „Suntem ecologiști, florile le îngrijim!”;
13. Jocuri didactice: „Așa da, așa nu!”;
14-.Concursuri aplicative și de cunoștințe „Cursa ecologiștilor”, „Ocrotitorii naturii” (concurs pe teme ecologice;
15. Activități de colectare: „Reciclăm și natura o salvăm!” (colectare de hârtie și plastic), „Ocrotim natura!” (acțiune de colectare a gunoaielor din parc);
16. Activități de plantare: „Plantăm pomișori și flori!”;
17. Prezentări de costume din materiale reciclabile: „Parada Eco”;
18. Dansuri tematice: „Hora prietenilor naturii”;
În realizarea acestor activități, putem folosi metode precum: povestirea, descrierea, explicația, conversația, povestirea, observarea spontană și dirijată, învățarea prin descoperire, demonstrația, exercițiul, experimentul, jocul exercițiu, jocul didactic, etc..
Așadar, derularea activităților ecologice îi face pe copii să iubească natura, să o ocrotească și să se bucure de tot ceea ce ea ne oferă și să înțeleagă că apa, solul, aerul, viețuitoarele și omul, toate aflate într-un echilibru, formează mediul natural, iar atunci când o parte a acestui mediu este poluată, se strică echilibrul din natură, ceea ce are urmări grave asupra Pământului, care este „casa noastră”.
Bibliografie:
Noul Curriculum pentru învățământul preșcolar, 2019;
Programa activităților instructiv-educative în grădinița de copii, Ediția a II-a revizuită și adăugită, Editura V/I Integral, București, 2005;
Activități opționale în grădiniță, Editura AS'S, București, 2000;
Ion Simionescu, Să iubim și să ocrotim natura, Editura Didactică și Pedagogică, București, 1993;
Revista învățământului preșcolar, Nr. 3-4, Editura Arlequin, 2011.
- Publicat de:
Popa Cristina
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Nr.5, Bârlad, Vaslui.