Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Marionetele nu sunt doar o opțiune de divertisment pentru copil, sunt și o metodă valoroasă se educație. În cea ce privește impactul său pedagogic, această metodă are un loc important în toate domeniile educației. Păpușa nu mai este un obiect lipsit de viață pentru copil, ci o realitate activă, vie, deoarece mișcarea este esența vieții păpușarilor.

Marionetele creează mai multe conexiuni senzoriale în același timp, afectând în principal emoțiile. Copilului iubește veselia, râsul. Efectul de îmbunătățire a dispoziției marionetei ajută la crearea unei atmosfere vesele în grădiniță, la dezvoltarea viziunii lumii a umorului de către copii.

Jocul de păpuși dizolvă inhibițiile copiilor, le crește încrederea în sine. Nu este neobișnuit ca cea mai bună marionetă să iasă dintr-un copil timid, retras. Copilul simte că doar păpușa este interesantă, el însuși devine nesemnificativ, impersonal, dar într-o formă voalată își afectează încă mediul. Păpușarea, jocul de păpuși servește dezvoltării caracterului copilului. Păpușarea este un instrument și o metodă care ajută la atingerea obiectivelor educaționale, este potrivită pentru vorbirea copiilor cu impedimente de vorbire, corectarea defectelor vorbirii, compunerea de texte, gândirea și încurajarea copiilor să-și exprime gândurile individual.

Basmul, dramatizarea, poezia și cântatul cu păpușile dezvoltă în mod remarcabil abilitățile de vorbire, imaginația și gândirea copilului. Îl face pe copil să simtă că vorbește, deci este important ca adulții să încerce întotdeauna să sune personajele într-un mod exemplar.

Este foarte important ca personajul cu voce să nu vorbească niciodată pe fese, scârțâind. În timpul păpușării, simțul ritmului copiilor poate fi bine dezvoltat, iar dispoziția copiilor pentru povestiri și poezie va veni, chiar și ei vor avea un sentiment de povestire. Chiar și cei care anterior au avut puțin sau deloc interes pentru această formă de literatură pentru copii sunt încurajați să spună povești și poezie cu ajutorul păpușilor.

Copiii mai mici preferă acele povești fabuloase în care cred că vor să descopere momente din propria lor viață. Le place incredibil când ursulețul și iepurașul se spală pe dinți, iau micul dejun sau merg la grădiniță în mod similar. Nu este aspect neglijabil să oferi copilului posibilitatea de a se ascunde în pielea figurii marionete și de a-i lăsa mediului să cunoască gândurile anxioase care îl preocupă. Copiilor le este mult mai ușor să spună povești, să-și joace durerile, sentimentele sau să își joace anxietățile ascunzându-se în pielea unei figuri.

Marionetele pot transmite modele de comportament și valori morale, iar în timpul jocului copilul îmbrățișează cu ușurință formele corecte de comportament. De exemplu, îi ajutăm pe cei care au nevoie, pe cei aflați în necazuri, dacă personajele sunt cu inima bună și subliniem în joc cât de urât este când cineva este invidios, nepoliticos sau își bate joc de ei.

O regulă importantă este simplificarea situațiilor de conflict în fabuloasele păpuși. Dacă o situație este prea înfricoșătoare, dură, nu este nicidecum anti-anxietate, ci crește doar tensiunea internă. Scenele de marionetă spontane joacă un rol foarte important în dezvoltarea capacității de improvizație și empatie a copiilor mici.

În observațiile mele, nu numai păpușarea este o experiență pentru copii, ci și marioneta în sine este o experiență. Cred, că este foarte bine ca copiii să-și facă propriile marionete, astfel încât să le poată modela așa cum le place. Dacă vor să joace un personaj negativ și, în același timp, să-și aducă experiențele negative în lumea exterioară, aleg materialul potrivit atunci când fac marioneta. Cu toate acestea, atunci când fac marionete, sunt atent la alegerea materialului.

Este important ca materialele să aibă diferite culori și tactile, astfel încât copiii să poată alege în funcție de nevoile lor. Marionetarea are o valoare psihologică remarcabilă dacă îi oferim copilului șansa de a face acest lucru, că ascuns în pielea figurii marionete, a devenit conștient de gândurile din mediul său care l-au ocupat sau chiar i-au provocat anxietate. Dacă copilul își poate ascunde sentimentele și gândurile ascunzând în forma păpușii, se va deschide mult mai ușor. O regulă importantă este modul de a rezolva situațiile de conflict în fabuloasele păpuși. Dacă o situație este teribil de înfricoșătoare, grosolană, nu este nicidecum anti-anxietate, ci doar mărește tensiunea internă.

Media de aur este cea mai bună, adică povestea fabuloasă ar trebui să fie răsucită, captivantă, dar cu situații de conflict ușor de procesat. Pentru ca marioneta să fie utilizată ca metodă educațională pentru ameliorarea anxietății la copii, trebuie luate în considerare anumite aspecte ca de exemplu: respectarea principiului-mai întâi o marionetă și apoi treptat mai multe marionete, este în concordanță cu interesele copilului, se ia în considerare caracteristicile individuale și de vârstă ale copilului.

 

Bibliografie:
Bod László, 1949, A bábjáték könyve, Edirura MNDSz, Budapesta
Gerő Zsuzsa,2003, Érzelem, fantázia, gondolkodás óvodáskorban, Editura Flaccus, Budapesta
Kende B. Hanna, 2003, Gyermekpszichodráma, Editura Osiris, Budapesta
Kovács Ildikó, 1974, Báboskönyv, Editura Kriterion, Bucarest
Reneau Z. Peurifoy, 2002, A személyiségfejlődés zavarai, Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző nyomdája, Debrecen

  • avatarPublicat de:
    Csata Tünde

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială „Fogarasy Mihály”, Gheorgheni.