Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Întreaga activitate pe care o desfășoară copilul în grădiniță constituie mijlocul principal prin care se realizează în mod gradat dezvoltarea sa intelectuală. Cunoștințele pe care și le însușesc treptat contribuie la lărgirea orizontului lor, îi ajută să se orienteze în mediul ambiant, să înțeleagă ceea ce se petrece în jurul lor, să știe cum să se comporte, cum să reacționeze față de obiectele și fenomenele în mijlocul cărora trăiesc.

Din ansamblul obiectivelor grădiniței, cel mai important este dezvoltarea capacităților intelectuale, punerea bazelor pentru conturarea unei personalități armonioase, cultivarea motivației afective față de învățătură, în general, față de frecventarea școlii, în particular. Complementar, funcția grădiniței de a oferi copiilor o sumă de cunoștințe , capabilități, experiențe și activități instructiv-educative favorizează accesul preșcolarilor în învățământul primar.

Educația intelectuală a preșcolarilor este foarte importantă prin faptul că pregătește copii pentru școală. În grădiniță, copiii își însușesc anumite cunoștințe, care formează o bază aperceptivă pentru sistemul de cunoștințe predate în școală, își formează unele deprinderi elementare de muncă intelectuală, li se dezvoltă capacitatea de a depune eforturi susținute, toate acestea în vederea realizării cerințelor pe care le implică activitatea școlară.

O strânsă colaborare între grădiniță și școală este impusă de faptul că acestea sunt incluse în același ciclu curricular, numit ciclul achizițiilor fundamentale. Finalitățile învățământului preșcolar și ale primelor clase ale școlii primare sunt comune; abilitățile formate deja în învățământul preșcolar sunt reluate în clasele I și a II a și exersate în contexte mai noi, mai complexe. În ceea ce privește rolul grădiniței de copii, acesta este înțeles de la complinirea educației în sânul familiei, până la similitudini de organizare, funcționare, de conținut și metode, cu școala. Grădinița și școala se află în raport privilegiat de continuitate care implică în mod obligatoriu necesitatea colaborării dintre educatoare și învățători, respectiv dintre preșcolari și școlarii mici.

Integrarea copilului în școală presupune mai întâi formarea unor reprezentări corecte despre școală, care să le permită preșcolarilor o adaptare efectiv emoțională la mediul școlar. Un rol important în debutul școlar îl va avea întotdeauna instituția preșcolară, ea fiind o etapă intermediară indispensabilă.

Pentru asigurarea unei continuități reale între educația din grădiniță și cea din școala primară se încearcă o multitudine de rezolvări. Perspectiva în care selectăm exemple de experiențe de pregătire a copiilor prin învățământul preșcolar, pentru integrarea eficientă în învățământul primar, nu este cea a urmăririi gradate a tuturor compartimentelor personalității copilului, nici cea a trasării riguroase a demersurilor educative, pentru dobândirea de cunoștințe și abilități esențiale pentru vârsta analizată, ci una psihosociologică, referitoare la socializarea copilului prin succes, prin satisfacție, obținută în activitatea sa instructiv- educativă globală.

Pentru a depăși pragul dificil al școlarității, întreprindem diferite activități comune, grădiniță - școală.

Pentru a obișnui copiii să dezvolte relații constructive cu semenii lor, să trăiască stări afective-pozitive împreună cu colegii, să-și exteriorizeze și să-și împărtășească preocupările și înțelesul pentru anumite subiecte este important încheierea unui parteneriat între grădiniță și școală, aducându-i mai aproape pe copiii preșcolari și cei școlari.

Organizarea unor activități comune (școală - grădiniță) ce vizează familiarizarea copiilor cu munca școlarilor, cu relațiile ce se stabilesc între învățător și elevi, elevi-elevi, ar face ca reprezentările copiilor despre școală să fie mai clare, mai coerente și mai apropiate de realitate, acest lucru conducând la un debut școlar optim. Prin întâlnirile și acțiunile comune, copiii vor experimenta noi valențe ale prieteniei dintre cei mici, înțelegând și adoptând norme de conviețuire socială dezirabilă și adaptându-și comportamentul propriu la cerințele grupului cu care vin în contact.

Totodată, preșcolarii vor deduce singuri că școala este un loc în care nu trebuie să vină cu emoții sau frică, ci unul atractiv, ce le deschide porțile către o lume fascinantă, o lume a cunoașterii, dar în care vor regăsi – la alte standarde - jocuri ale copilăriei, activități îndrăgite, eroi fascinanți.

O bună colaborare se realizează și prin cunoașterea colectivelor de copii care urmează să plece la clasa I , implicându-i mai mult pe aceștia în acțiunile comune. Părinții copiilor au posibilitatea să cunoască învățătorii care preiau clasele I invitându-i la ședințe speciale în care aceștia se prezintă își expun modul și strategiile de lucru.. Prin aceste măsuri cei mai mulți preșcolari din grădinița noastră optează pentru școala care se află în preajma grădiniței, chiar dacă un procent din copii se înscriu și în alte unități din cartier sau oraș, după opțiunile familiilor.

Cunoscându-i pe învățători din diverse vizite și acțiuni, cunoscând localul școlii prin derularea serbărilor de Crăciun, 8 Martie, Paște, sfârșit de an, vizionări de spectacole în amfiteatrul școlii, cunoașterea claselor, vizite cu frații la școală sau cu grupa la clasele I și a IV a, copiii nu mai merg în primele zile de școală pe un teren străin, ostil, necunoscut și de care să aibă temeri, rămânând doar emoția unui nou drum, unor începuturi ale cunoașterii pe alte trepte.

Copiii de astăzi, oamenii de mâine, trebuie pregătiți pentru o muncă creatoare, conștiincioasă, permanentă. Prin derularea unui parteneriat între grădiniță și școală, dorim să devenim prietenii școlarilor, să desfășurăm activități comune, atractive pentru toți copiii preșcolari și școlari. Atât educatoarea, cât și învățătorul are misiunea de a orienta procesele dezvoltării psiho-fizice a copiilor către un curs ascendent în scopul valorificării superioare a potențialului lor nativ și pentru favorizarea mai bunei integrări în societate a acestora

 

Bibliografie:
Alexandru J., Cunoașterea copilului preșcolar,  Editura revistei de pedagogie, București 1992;
„De la grădiniță la școală”, Culegere metodică editată de Revista de pedagogie București 1975;
„Integrarea copilului în activitatea școlară”, Culegere metodică editată de Revista de pedagogie București 1978.

  • avatarPublicat de:
    Drăghina-Micloșină Ramona

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. ”Floarea Soarelui”, Reșița.