Trăim vremuri în care tehnologia a devenit parte din viața noastră. Se pare că nu mai putem supraviețui fără ea: ne ajută să accesăm informații fără prea mult efort, să comunicăm de la distanțe foarte mari în câteva clipe, să scriem rapid, să socotim, să aflăm soluții la toate problemele noastre, indiferent de natura lor. Părerile sunt împărțite: unii condamnă tehnologiile informaționale, susținându-și opinia prin acuzații privind „robotizarea” omului, pierderea unor abilități, lipsa de socializare, evitarea comunicării directe, expunerea la situații posibil periculoase, etc. Pe de altă parte, susținătorii utilizării tehnologiilor informaționale spun că viitorul învățământului se bazează pe un sistem de educație informatizat, care se pliază mai bine pe nevoile noilor generații de copii.
Consider că adevărul se găsește undeva, la mijloc, pe linia de tangență a celor două afirmații. Utilizat eficient, calculatorul este un instrument didactic atractiv, performant, care ajută în mod cert atât cadrul didactic în desfășurarea activităților, cât și preșcolarii, reușind cu succes să îmbunătățească și să eficientizeze calitatea actului instructiv.
Schimbarea de viziune a curriculumului preșcolar din ultimii ani plasează copilul în centrul procesului de învățare, implicându-l activ în toate activitățile. S-a remarcat o schimbare a tipologiei copilului preșcolar, în sensul că activitățile tradiționale în care acesta doar ascultă și reține informațiile, nu își mai ating scopul. Ne confruntăm cu vremuri noi, în care copiii își doresc altceva de la noi, profesorii lor. Tocmai de aceea, este important să ținem pasul cu noile tehnologii, în beneficiul preșcolarilor, pentru a-i antrena pe aceștia să se manifeste spontan, să gândească critic, să facă asocieri, pentru a fi capabili să facă legătura între ceea ce învață și de ce învață.
Tehnologiile informaționale pot fi utilizate cu succes în activitățile desfășurate cu preșcolarii. Oricum, aceștia își petrec mult timp în fața calculatorului, accesând informații care nu întotdeauna sunt potrivite vârstei și intereselor lor. Tocmai de aceea, utilizarea tehnologiilor informaționale reprezintă o metodă nouă, atractivă, prin care îi putem motiva să fie mai atenți, mai activi și , totodată, orientați spre acele informații care îi pot ajuta să se dezvolte.
Am observat că activitățile în care sunt utilizate softurile educaționale sunt foarte agreate de copii, aceștia fiind mult mai interesați de tema activității, mai spontani, să rețină mult mai ușor noile informații.
De exemplu, la nivelul II- grupa mare, în cadrul temei anuale „Când, cum și de ce se întâmplă?” am planificat tema săptămânală „Magia iernii”, proiectând o activitate din domeniul „Științe”- Matematică. Activitatea a avut ca scop utilizarea softului educațional pentru sistematizarea și consolidarea cunoștințelor matematice prin valorificarea situațiilor de învățare interactivă; exersarea deprinderilor și abilităților practice prin aplicarea lor în contexte variate. Am folosit softul educațional „Clinchet de clopoței” al Editurii Edu.
Activitatea a debutat frontal, copiii fiind așezați în semicerc, cu fața spre calculator. După ce am asigurat un climat afectiv propice desfășurării activității, copiii au remarcat o cutie-surpiză și o scrisoare. Am citit scrisoarea de la Zâna Iernii, prezentând copiilor tema și materialele necesare desfășurării activității.
Am deschis softul educațional și copiii au fost invitați, pe rând, să descopere sarcinile pe care trebuie să le rezolve în cadrul acestuia:
- din interfața softului se accesează rubrica „Bijuterii de gheață”. Aici copiii vor juca doua jocuri-exerciții. Primul dintre ele, „Domino de iarnă” solicită copiilor continuarea unui șir de obiecte prin așezarea imaginilor conform regulilor prezentate de jocul de domino. Al doilea joc, „Dansul fulgilor de nea”, solicită numărarea fulgilor și alegerea cifrei corespunzătoare.
- din interfața softului se accesează rubrica „Tradiții de iarnă”. Aici copiii vor juca „Podoabe pentru sărbători”, având de alcătuit un șir de obiecte, respectând forma, mărimea și culoarea acestora, și „Răsplată pentru colindători”, unde vor trebui să găsească „vecinii” cifrelor desenate pe covrigi.
- din interfața softului se alege rubrica „Ghetuțe cu daruri”. Aici copiii vor accesa , pe rând, cele două jocuri, și anume: „Jocul umbrelor”, în care vor avea de așezat imaginile ciorăpeilor pentru Moș Crăciun peste umbrele corespunzătoare și „Perechea potrivită”, unde vor avea de asociat imagini și de format perechi.
Copiii au rezolvat exercițiile pe rând, invitându-se la calculator între ei și dând mâna cu cel care a lucrat corect. În finalul activității copiii au primit fișe de lucru din cadrul softului, rezolvând cerințele acestora. Pe tot parcursul jocului, copiii au fost încurajați și răsplătiți verbal de către Zâna Iernii, care le vorbește acestora în cadrul softului.
Acesta a fost un exemplu de utilizare a softului educațional în desfășurarea unei activități matematice, însă gama de posibilități de utilizare este mult mai largă.
În continuare voi face referiri la posibilitățile de utilizare a calculatorului, ca mijloc de învățământ, în anumite etape din activitatea zilnică a preșcolarilor.
Chiar de la debutul zilei, în cadrul ALA (activități liber-alese) copiii pot fi îndrumați către calculator, unde pot desfășura activități la centrul „Bibliotecă”, cum ar fi: rezolvare de puzzle-uri, citire de imagini, vizionare de clipuri video pe diverse teme, în funcție de tema activității, selectare imagini, desene pe calculator, colorare de imagini, diverse alte jocuri, etc. Un aspect foarte important al utilizării calculatorului la acest centru este reprezentat de exersarea scrierii. Aici copiii pot învăța literele și, mai mult decât atât, prin tastarea literelor mari de pe tastatură, ei pot scrie cu litere mici, făcând astfel corespondența între cele două tipuri de scriere a literelor, lucru care le va asigura o mai bună adaptare la cerințele instructiv- educative ulterioare ale școlii.
La centrul „Știință” calculatorul are un rol foarte important. Aici copiii pot urmări efectuarea unor anumite experimente care, în condițiile mediului grădiniței, nu ar putea fi realizate, datorită lipsei materialului didactic din grădiniță sau a gradului de periculozitate presupus de acestea. De asemenea, ei pot urmări aspecte din viața animalelor, plantelor, transformările petrecute în natură. Prin intermediul calculatorului, copiii au acces direct la înțelegerea unor concepte abstracte, fapt care le facilitează înțelegerea acestora.
Nu doar pentru vizionare de clipuri video poate fi folosit calculatorul la acest centru, ci și pentru alte activități, cum ar fi: învățarea cifrelor, raportarea numărului la cantitate, rezolvare de probleme ilustrate, jocuri de asocieri, de punere în perechi, jocuri logice matematice, pot face calcule simple, etc.
La centrul „Artă”, copiii pot utiliza calculatorul pentru a realiza desene în aplicația „Microsoft Paint”. Chiar dacă la început acest lucru este dificil pentru ei, prin exercițiu vor dobândi abilități care îi vor ajuta să realizeze desenele dorite. Tot la acest centru copiii pot urmări tutoriale din care să învețe diferite tehnici de desen , pictură sau modelaj.
La același centru copiii pot cunoaște, prin utilizarea calculatorului, lumea muzicii și a instrumentelor muzicale. Cu siguranță, foarte puține grădinițe pot oferi copiilor accesul direct la instrumentele muzicale scumpe, dar atât de iubite de aceștia, cum ar fi, de exemplu, un pian, niște tobe, o vioară, etc. Un calculator, o conexiune la internet și un joc, o aplicație, le pot permite copiilor să cânte la un pian, atingând clapele acestuia, să bată ritmuri diferite la tobe, să miște arcușul unei viori; cu atât mai mult îi atrage pe copii, în aceste jocuri, posibilitatea înregistrării propriilor creații și ascultarea lor ulterioară.
La centrul „Joc de rol”, de exemplu, copiii pot folosi aplicația „Calculator” în cadrul jocului de rol „La cumpărături”. Astfel, copilul care joacă rolul de vânzător, poate să socotească, prin adunări simple, prețul „cumpărăturilor” pe care le fac ceilalți copii.
La fel, copiii pot transpune realitatea din diferite domenii de activitate, accesând jocuri care îi solicită să pregătească diferite feluri de mâncare, prin alegerea ingredientelor necesare sau să inventeze feluri noi de mâncare, prin alegerea aleatorie a ingredientelor folosite , după o rețetă inventată de ei înșiși.
Chiar și la centrul „Construcții” utilizarea calculatorului este benefică. Există softuri educaționale care oferă copiilor jocuri de construcții, în care aceștia trebuie să așeze cuburi sau alte tipuri de obiecte, pentru a obține diferite forme. Aceste jocuri sunt foarte potrivite copiilor care prezintă întârzieri de limbaj, deoarece aceste softuri sunt astfel create încât interacționează verbal cu copilul, în caz de reușită a acestuia în realizarea sarcinii. Copilul este stimulat să verbalizeze cu calculatorul, cu atât mai mult că nu este vorba de o prezență fizică reală, care ar putea să îl inhibe. El se manifestă firesc, uitând și depășind mult mai ușor barierele care îi limitează comunicarea verbală cu semenii săi.
Conform prevederilor noului curriculum, în următoarea etapă din activitatea zilnică din grădiniță, denumită „Întâlnirea de dimineață”, avem nevoie creativitate și mijloace moderne, deoarece este etapa în care copiii sunt introduși într-o stare afectivă și cognitivă potrivită realizării cu succes a activităților propuse. Utilizarea calculatorului ca mijloc didactic ne ajută pentru a ne ușura munca, pentru a evita timpul pierdut cu confecționarea materialului didactic din hârtie și carton, putând pune astfel la dispoziția copiilor un instrument de lucru atractiv și interactiv totodată. Se poate utiliza softul educațional „Detectivul de emoții” de la Editura Edu; cu ajutorul acestuia copiii pot detecta toate emoțiile trăite de eroii softului în diferite situații de viață, învățând și ei să își recunoască și accepte propriile emoții, descoperind modalități de gestionare a acestora.
Tot în cadrul aceleiași etape a zilei se realizează împreună cu copiii Calendarul naturii. De regulă, acesta este un panou expus pe un perete, pe care copiii așază jetoane reprezentând anotimpul, luna, anul, starea vremii, etc. O variantă a Calendarului naturii poate fi realizată cu ajutorul aplicației „Microsoft Paint”, copiii putând desena simboluri ale vremii, anotimpurilor, scriind data și ziua, apoi se listează aceste desene, se decupează de către copii, aceștia așezându-le pe același panou. Satisfacția și interesul lor vor fi mult mai mari, ei fiind motivați să lucreze, pentru a-și vedea expuse rezultatele muncii lor.
La grupa mare se poate exersa scrierea într-un document word; aici copiii pot fi învățați, pe lângă scriere literelor, să insereze fotografii, imagini clip-art, miniaturi, forme diverse, cu ajutorul cărora ei pot realiza materialele necesare aceluiași Calendar al naturii.
Activitățile pe domenii experențiale (ADE) permit utilizarea cu succes a tehnologiilor informaționale. Pentru fiecare temă desfășurată, am realizat prezentări Power-Point, în care am inserat exact informațiile pe care doream să le prezentăm copiilor. De exemplu, în cadrul unei activități de lecturi după imagini la domeniul Științe - Cunoașterea mediului , am pregătit copiilor o prezentare Power-Point care ilustra foarte clar circuitul apei în natură. Informațiile au fost bine ilustrate și structurate, facilitând accesul rapid al copiilor, în vederea reținerii lor.
Pentru o activitate de povestire din domeniul Dezvoltarea limbajului și a comunicării(DLC) am realizat o prezentare Power – Point în care am înlănțuit logic întâmplările poveștii, inserând fotografii ale unor planșe existente, care însă erau mult prea mici pentru ca preșcolarii să observe detaliile prezentate în ele. Cu ajutorul unui videoproiector, ei au putut vedea imaginile prezentate și au descoperit elementele esențiale din fiecare planșă.
Nu trebuie să uităm că jocul este principala formă de organizare a procesului instructiv - educativ din învățământul preșcolar. Utilizând tehnologiile informaționale în cadrul activităților pe domenii experențiale, am reușit să determin copiii să învețe activ, deoarece procesul de învățare a devenit , în acest mod, mult mai plăcut, distractiv și în primul rând interactiv.
Ca o concluzie a aspectelor prezentate mai sus, pot spune că folosirea tehnologiilor informaționale în grădiniță eficientizează procesul de educație, ducând la creșterea calității actului de predare și învățare.
Această nouă strategie de lucru cu copiii preșcolari asigură menținerea atenției copiilor pe tot parcursul desfășurării activității, instruirea diferențiată a acestora, în funcție de particularitățile de vârstă și individuale, ajută copiii să-și însușească mult mai ușor anumite informații și concepte, punându-i în situația de a învăța activ.
Tocmai această atmosferă de joc prezentă în cadrul acestor activități în care se folosesc tehnicile informaționale îi determină pe copii să fie mai receptivi, mai atenți și mai dornici de participare activă, de aceea recomand utilizarea lor pentru mai buna desfășurare a procesului instructiv - educativ din grădiniță.
Bibliografie:
Alecsa, I.,Raileanu, D.,Vieriu, D., (2010) Proiectarea pas cu pas - îndrumător pentru cadrele didactice din învățământul preșcolar. Editura Diamant, Pitești;
Cioflica, S.M., Iliescu, B.,( 2003) Prietenul meu, calculatorul- Ghid de utilizare pentru preșcolari. Editura Tehno-Art, Petroșani;
***M.E.C.T., (2008) Curriculum pentru învățământul preșcolar.
- Publicat de:
Tironeac Cătălina Giannina
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Căsuța Piticilor”, Câmpulung Moldovenesc, Suceava.