Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Jocul este o activitate de bază în viața omului, de la cea mai fragedă vârstă și până la bătrânețe, însă perioada cea mai propice este copilăria. Jocul este foarte important în viața unui copil. Prin joc acesta descoperă diverse lucruri, se amuză, îi este antrenată creativitatea, curiozitatea, dar nu în ultimul rând prin joc învață. Într-un cuvânt, jocul determină dezvoltarea copilului.

Jocurile se împart în mai multe categorii. S-au realizat multe clasificări ale acestora în funcție de mai multe criterii. Unele dintre cele mai frecvente jocuri sunt următoarele:

Jocul de rol - la vârsta preșcolarității acest tip de joc este des întâlnit, este folosit în cadru instituțional și poate avea loc de sine stătător sau se poate integra în alte jocuri didactice. Acesta se adaptează în funcție de vârsta copiilor și de achizițiile anterioare ale acestora. Prin intermediul jocului de rol, copilul înțelege mai bine unele situații reale, observă consecințele unor acțiuni. Prin jocul de rol copilul valorifică cunoștințele dobândite în context formal, informal, nonformal și învață să facă față unor situații inedite.

Jocul didactic - are ca și finalitate învățarea, aceasta realizându-se într-o manieră atractivă și distractivă pentru copii. Jocul didactic presupune parcurgerea anumitor etape: organizarea jocului didactic (se pregătește cadrul în care va avea loc și materialele didactice), desfășurarea jocului didactic (introducerea în joc, anunțarea titlului jocului didactic și a obiectivelor, prezentarea materialului didactic, explicarea jocului), complicarea jocului (când se introduc noi variante), încheierea jocului didactic, evaluarea jocului didactic. Jocul didactic antrenează operațiile gândirii la copii, le dezvoltă imaginația, observația, atenția, contribuie la însușirea unor reguli de comportament.

Jocul senzorial - stimulează cele cinci simțuri ale copilului, dezvoltă curiozitatea copilului, inițiativa, controlul, îmbunătățește motricitatea fină, dezvoltarea limbajului, contribuie la construirea unei puternice încrederi în forțele proprii.

Jocul de construcție - copilul observă unele construcții reale și le transpune în joc. Prin diferitele materiale ce pot fi folosite la acest tip de joc, copiii explorează, compară. Și acest tip de joc antrenează imaginația copilului.

Jocul exercițiu - este tipul de joc cel mai adaptabil vârstei și ritmului de dezvoltare al copiilor. Ajută la achiziția de noi cunoștințe, dar și la consolidarea celor deja existente. Se poate desfășura atât individual, cât și în colectiv și este neapărat necesar să se adapteze nivelului de vârstă al preșcolarilor.

Jocul de mișcare - este foarte important și are un rol esențial în dezvoltarea fizică și armonioasă a copiilor. Este neapărat necesar ca în programul copiilor să se regăsească zilnic un moment de mișcare. Jocul de mișcare are la bază acțiuni motrice simple sau complexe, completate de unele reguli.

Jocul muzical - prin intermediul acestuia se realizează activitățile muzicale din grădiniță, dar nu numai, el poate fi și de sine stătător. Există mai multe tipuri de jocuri muzicale pentru copii, ce au în vedere mai multe criterii, însă dacă ne raportăm la activitatea didactică acestea pot fi de predare, consolidare, recapitulare și evaluare. Desfășurarea jocurilor muzicale presupun parcurgerea unor etape (Răileanu, 2019): prezentarea textului, prin redarea ritmică a versurilor, recitarea versurilor împreună cu copiii, până la însușirea acestora, anunțarea denumirii jocului, explicarea acțiunilor care urmează a fi îndeplinite de copii, demonstrarea acțiunilor care trebuie executate și explicarea simultană a jocului de către cadrul didactic, repetarea demonstrării de două-trei ori a jocului cu melodia interpretată oral sau instrumental, executarea jocului împreună cu copiii, executarea jocului pe muzică de către copii, complicarea jocului, evaluarea jocului.

Jocul de masă - are în vedere rezolvarea unor situații problemă. Se poate realiza de către un copil sau de către un grup de copii. Prin acest tip de joc le este solicitată copiilor atenția, memoria, gândirea, colaborarea, spiritul de echipă.

Jocul logic - copilul este implicat activ în acest tip de joc. El își poate imagina diferite variante de rezolvare. Prin practicarea acestui tip de joc se asigură premisele interiorizării operațiilor logice. Copilul gândește, acționează și verbalizează. Acest tip de joc stimulează inventivitatea, inițiativa, găsirea unor soluții.

 

Bibliografie:
Albulescu, I., Catalano, H., (2019) în Sinteze de pedagogia învățământului preșcolar, Editura DPH, București;
Cucoș, C. (2002), Pedagogie, ediția a II-a revizuită și adăugită, Editura Polirom Iași;
Răileanu, D., (2019), “Jocul muzical”, în Didactica jocurilor , Catalano, H., Albulescu I., Editura Didactică și Pedagogică, București.

  • avatarPublicat de:
    Dragomir Carmen

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. „Prichindel”, Galați.