Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Ca educator cu experiență, am avut privilegiul de a observa evoluția metodelor de predare și învățare de-a lungul anilor. Am văzut cum abordările tradiționale, bazate pe transmiterea de informații, au fost completate de metode moderne, centrate pe experiment, studiu de caz, materiale reciclabile și implicarea părinților. În această lucrare, voi explora modul în care creativitatea didactică poate fi cultivată prin echilibrarea armonioasă a elementelor tradiționale și moderne, oferind exemple concrete din practica mea cu preșcolarii.

Educația este o aventură fascinantă, o călătorie ce are ca scop descoperirea lumii și a propriului potențial. În această călătorie, profesorul este un ghid esențial, iar metodele de predare sunt instrumentele sale magice. Fiecare metodă are propriul farmec și oferă elevilor chei pentru a deschide porțile cunoașterii.

Metodele tradiționale, precum expunerea și povestirea, au un rol fundamental în construirea unei baze solide de cunoștințe. Ele sunt ca o hartă detaliată a lumii, ce oferă elevilor o imagine de ansamblu asupra diverselor domenii ale cunoașterii. O expunere clară și concisă a informațiilor, completată de exemple captivante, poate transforma o lecție într-o călătorie intelectuală memorabilă. O poveste captivantă, spusă cu măiestrie de către profesor, poate aprinde imaginația elevilor și le poate trezi curiozitatea de a explora universul cunoașterii.

Pe de altă parte, metodele moderne, precum experimentul și studiul de caz, invită elevii să devină exploratori activi ai realității. Ele sunt ca o busolă magică ce îi ghidează pe elevi în descoperirea lumii din jurul lor. Experimentul le permite elevilor să pună în practică cunoștințele teoretice, să formuleze ipoteze și să le testeze, să observe și să interpreteze rezultatele. Studiul de caz le oferă elevilor posibilitatea de a analiza o situație reală din diverse perspective, de a identifica problemele și de a propune soluții creative.

Pentru a crea o experiență de învățare cu adevărat memorabilă, profesorul iscusit va combina armonios metodele tradiționale și moderne. Asemenea unui artist talentat ce folosește o paletă bogată de culori, profesorul va alege metodele potrivite pentru a picta o imagine complexă și fascinantă a cunoașterii.

Indiferent de metoda aleasă, învățarea eficientă are loc atunci când elevii sunt implicați activ în procesul de descoperire. Ei trebuie să fie încurajați să pună întrebări, să formuleze opinii proprii și să își exprime creativitatea. Profesorul are rolul de a facilita acest proces, de a oferi elevilor sprijinul și îndrumarea necesară pentru a-și atinge potențialul maxim..

Utilizarea materialelor reciclabile în proiecte creative stimulează ingeniozitatea și respectul pentru mediu. Copiii pot transforma cutii de carton în castele, sticle de plastic în instrumente muzicale sau hârtie colorată în costume fantastice.

Implicarea părinților în activitățile grădiniței consolidează învățarea și creează o punte de comunicare între familie și școală. Proiecte comune, ateliere tematice sau chiar o zi de "Educator pentru o zi!" pot contribui la o colaborare eficientă și la o experiență educațională bogată. Exemplu personal: "Educator pentru o zi!"

Recent, am organizat un eveniment intitulat "Educator pentru o zi!", unde părinții au fost invitați să participe la activitățile din grupa copiilor lor. Am pregătit o serie de jocuri interactive, ateliere de creație și o poveste captivantă. Părinții au avut ocazia să observe cum se desfășoară activitățile la grădiniță, să se implice direct în jocul și învățarea copiilor și să le descopere talentele și personalitatea. Feedback-ul primit a fost extrem de pozitiv, atât din partea părinților, cât și din partea copiilor, care s-au bucurat de prezența și implicarea activă a familiilor lor.

Creativitatea didactică nu constă în adoptarea exclusivă a metodelor tradiționale sau moderne, ci în găsirea unui echilibru optim între cele două. Utilizarea unei varietăți de metode, adaptate nevoilor și intereselor copiilor, stimulează curiozitatea, creativitatea și dorința de a învăța. Implicarea activă a părinților în procesul educațional completează și consolidează experiența de învățare a copiilor, contribuind la o dezvoltare armonioasă și la o educație de calitate.

 

Bibliografie:

Liliana Stan, Educația timpurie. Fundamente teoretice și aplicative, Editura Didactică și Pedagogică, 2020, București;
Andrei Marga, Educația responsabila. O viziune asupra învățământului romanesc, Niculescu, 2019, Bucuresti;
Liliana Stan, Pedagogia preșcolarității si școlarității mici, Polirom, 2014, București;
Ion Albulescu , Horatiu Catalano, Pedagogia jocului si a activităților ludice, Didactica Publishing House, 2022, București

  • avatarPublicat de:
    Ciupercă Lăcrămioara

    Profesor înv. preșcolar, la Școala Gimnazială Nr. 62, București.