Copilul este un izvor nesecat și un pământ uscat, în același timp; are o sursă de energie inepuizabilă și o sete enormă de cunoaștere. Copilul ascunde în el o comoară, de multe ori, nedescoperită și nevalorificată; această comoară este talentul. Copilul are potențial, iar acesta trebuie dezvoltat și utilizat; unul dintre ele este capacitatea de a crea. Copilul are drepturi; unul dintre ele este dreptul la recreere, destindere. Copilul are nevoie să participe la activități extrașcolare, iar cadrele didactice trebuie să ia în considerare acest aspect și să planifice activități ce-l bucură pe cel mic și îi aduce beneficii.
Așa cum spunea Pestalozzi, copilul trebuie să descopere singur, trebuie lăsat chiar să se înșele; acțiunea este prioritară cuvântului. La vârsta școlară mică personalitatea copilului poate fi ușor modelată, iar experiența este cea care lasă cele mai profunde urme atât în mintea cât și în sufletul copilului.
În ceea ce privește organizarea și proiectarea activităților la copiii preșcolari, este necesar să îi cunoaștem bine pe cei cu care lucrăm, pentru a veni în ajutorul lor, dar mai ales pentru a putea valorifica talentul și potențialul creativ al fiecăruia. Cadrele didactice, în activitățile obligatorii, ce le desfășoară conform curriculumului, au în vedere și aceste aspecte, dar rezultatele nu sunt cele așteptate. În acest caz există posibilitatea ca orice cadru didactic ce dorește să valorifice și alte calități ale copilului poate organiza și desfășura activități extrașcolare care bucură mai mult ochii și sufletul celui mic.
Activitățile extrașcolare oferă copilului posibilitatea de a mai ieși din mediul educațional, având astfel șansa de a trăi emoții intense, ascunse, iar cadrului didactic îi oferă posibilitatea de a redescoperi copilul.
Noile educații dau posibilitatea implementării unor proiecte ce ar satisface cel mai bine dorințele celui mic și anume acelea de a se juca liber, având și parteneri de joc, de a crea și de a pune în practică orice idee, de a cunoaște locuri noi.
Printre proiectele care dau șansa formării unui stil de viață activ, dar într-un mod plăcut, recreativ sunt cele de educație pentru timp liber.
La grupa mare, anul acesta a fost propus proiectul cu titlul „Joaca prin ochi de copil” care urmărește dezvoltarea creativității, a dragostei pentru frumos și asigurarea accesului copiilor la tot ce înseamnă a gestiona timpul liber în mod plăcut și util.
Proiectul este o continuare a celui desfășurat în anul anterior, la aceeași grupă de copii, deoarece „Joc, joacă, jucării” a avut succes în rândul celor mici: ei au avut posibilitatea de a participa activ la organizarea unui târg de jucării organizat în parteneriat cu școala în care au fost implicați parțial și părinții, evidențiind astfel importanța comunicării dintre prichindel și părinte, dar și cea a petrecerii timpului liber împreună desfășurând activități utile și plăcute.
De asemenea, s-a organizat o activitate care a presupus adunarea tuturor colecțiilor și prezentarea lor. În prezentare, colecționarul a trebuit să fie cât mai creativ, original, argumentând motivul pentru care a decis să păstreze anumite obiecte, imagini, simboluri, precizând importanța/semnificația acestora pentru propria persoană. Așteptările în ceea ce privește prezentarea colecțiilor au fost depășite, unii copii s-au folosit de stilul umoristic, alții de stilul publicistic (mediatic – au inventat o reclamă pentru colecțiile lor). În încheiere cei mici au dat un îndemn colegilor din alte grupe pentru a colecționa la rândul lor orice tip de obiecte ce în timp pot căpăta valoare personală.
Dovadă de creativitate au dat și în cadrul activității „Micii artiști” (tehnica Tangram), unde au reușit să realizeze figurine din formele geometrice pregătite. Cu toate că tehnica nu este deloc ușoară pentru cei mici, ei au avut posibilitatea de a realiza figurine utilizând doar o parte dintre cele șapte piese geometrice, urmând apoi să descoperim împreună farmecul adevărat al acestui joc (realizarea jocului conform regulilor).
Pe lângă activitățile „cu jucării” au fost realizate și activități de joc și joacă precum: dansuri populare, dansuri de societate, dansuri moderne.
Dansul a oferit copilului posibilitatea de a se exprima prin mișcare, de a-și elibera mintea și de a se recrea. Pe lângă acest lucru copiii au fost motivați să muncească și să își folosească talentul prin participarea la concursuri. Serbările au fost un alt moment important în care cei mici și-au „etalat” înclinațiile artistice: interpretări de poezii, de roluri și cântece.
Ca și alte activități, serbările au rol educativ, dând posibilitatea copilului de a culege idei, impresii, de a trăi intens și autentic situații reale. Așadar serbarea este un moment în care copilul își cultivă dragostea pentru frumos, dar reprezintă și un moment plin de emoție atât pentru micii artiști, dar și pentru părinți.
Spectacolele și concursurile la care au participat copiii au reprezentat momente de glorie, pline de emoție, zâmbet, dar rămânând cu satisfacția lucrului bine făcut. Talentul copiilor a fost mult mai apreciat în cadrul acestor acțiuni, fiind, pentru câteva clipe, bucurie pentru ochii spectatorilor și reușită pentru ei înșiși, pentru părinți și cadre didactice.
Vizitele au fost momente mult dorite și așteptate de copii, oferindu-le în primul rând posibilitatea de a ieși din spațiul arhicunoscut de ei. Vizitele sunt momente de recreere pentru cel mic, dar urmăresc în același timp atingerea unui scop important în dezvoltarea celor mici: îmbogățesc experiența de viață a copiilor. Se poate spune că aceste ieșiri, în medii diferite, necunoscute copiilor, satisfac cel mai bine curiozitatea și setea de cunoaștere.
În cadrul proiectului „Joaca în timpul liber” au fost propuse și alte activități, dintre care, de data aceasta, cele mai multe vor fi desfășurate în alte medii decât cel al grădiniței: în școală (copiii vor lua contact pentru prima dată cu acest mediu, important fiind pentru generația care va păși pe coridoarele ei începând cu următoarea toamnă), în natură, în muzeele pe care nu le-au mai vizitat, la observator.
În școală copiii grupei mari, împreună cu cei ai clasei zero, vor participa la o tombolă de jucării, pe care noi, cadrele didactice partenere, o considerăm atractivă pentru cei mici. Vor avea posibilitatea de a cunoaște noi colegi de joacă, vor ști mai bine ce înseamnă suspansul, vor socializa, se vor exprima liber, în fața unui grup mare de colaboratori, vor afla semnificația pe care o are obiectul pus în joc pentru sine..
De asemenea se va organiza o excursie care va cuprinde vizite la muzee, la grădina zoologică, dar și plimbări în aer liber, picnic. Spre sfârșitul anului școlar a fost programat un alt concurs, de data aceasta al desenelor pe asfalt, la care vor participa și copiii unei grupe mici, în vederea unei mai bune integrări și a cunoașterii colegilor mai mari. Cei mai mari vor fi colegi de echipă cu piticii și împreună, dând frâu liber creativității și talentului, vor proiecta cu creta pe asfalt ideile lor.
Prichindeii grupei mari au dat dovadă de receptivitate în cadrul jocurilor cu hârtia, fapt pentru care s-a dorit a se descoperi tainele artei origami. Copii vor realiza obiecte, figurine din hârtie, colaborând cu colegi lor, dar și cu cadrele didactice.
Cu toate că mai multe proiecte urmează a fi desfășurat, ne punem toată încrederea în capacitățile proprii și talentul copiilor în vederea obținerii rezultatelor așteptate. Totodată, experiența proiectului „, Joacă, joc, jucării” ne-a dat mai mult curaj și ne-a făcut mai optimiști în ceea ce privesc posibilitățile realizării activităților propuse, dovedindu-se a fi modele de bune practici în ceea ce privesc activitățile extrașcolare.
Să nu uităm niciodată, noi, cadrele didactice că cei mici „sunt mesajele vii pe care le trimitem unor vremuri ce nu le vom vedea.” John W. Whitehead
Bibliografie:
Amabile, T., M.,1997, „Creativitatea ca mod de viață. Ghid pentru părinți și profesori”, Ed. Științifică și Tehnică, București.
Băran-Păscaru, A.,2004, „Parteneriat în educație”, Ed. Aramis, București.
Cioca, V.,2007, „Jocul de-a arta”, Ed. Limes, Cluj-Napoca.
Dumitrana, M., „Copilul, familia și grădinița”, Ed. Compania, București
Golman, D.,2001, „Inteligența emoțională”, Ed. Curtea Veche, București,
- Publicat de:
Tuță Camelia
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița Nr. 138, București.