Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Diferențierea instruirii este o strategie de organizare a corelației profesor – elev, care urmărește individualizarea deplina a activității pedagogice. Ea vizează adaptarea acțiunii instructiv – educative la particularitățile psihofizice ale fiecărui elev în parte pentru a asigura o dezvoltare integral optimă și o orientare eficientă a aptitudinilor proprii, cu scopul integrării creatoare în activitatea social.

Un rol important în proiectarea și realizarea instruirii diferențiate îi revine procesului de evaluare care este necesar în special prin elaborarea diagnosticului inițial care se referă la cunoașterea nivelului de pregătire al elevului și care constituie premise viitoarelor itinerații de învățare individualizate într-un timp și spațiu pedagogic optim. Activitățile de evaluare angajate în realizarea diagnosticului inițial vizează atingerea unor obiective prioritar cumulative și formative care intervin la nivelul oricărei activități didactice proiectată la nivel curricular. Evaluarea cumulativă urmărește măsurarea sumei de cunoștințe și capacități dobândită la un anumit moment al activității de instruire. Evaluarea formativă vizează perfecționarea continuă a activității didactice educative prin efectele auto-reglatorii declanșate permanent la nivelul corelației subiect-obiect.

Diferențiere instruirii poate fi realizată prin următoarele niveluri:

  • la nivelul procesului de învățare - prin valorificarea corelației dintre resursele umane existente și cerințele programelor de instruire.
  • la nivelul conținutului învățării - prin valorificarea corelației dintre cerințele dintre programele de instruire și structura organizației școlare.
  • la nivelul organizării învățării în clasă, pe grupe sau subgrupe - prin valorificarea corelației dintre structura organizației școlare și resursele umane existente.

Instruirea diferențiată se constituie astfel ca un învățământ pe măsura elevilor, ceea ce conduce la formarea capacităților de autoinstruire și de dezvoltare a nevoii de învățare continuă. Instruirea diferențiată impune reconsiderarea unor component ale actului pedagogic, accentual punându-se mai mult pe sisteme de concepții, noțiuni și principii fundamentale și nu pe abundența de informații. Profesorul nu doar transmite cunoștințele ci și le organizează, îndrumă activitatea de învățare, asistă formarea capacităților de autoinstruire, asigură adaptarea la situații noi. Instruirea diferențiată permite valorificarea potențialului fiecărui individ considerând fiecare individ un unicat și permițând totodată identificarea mai multor tipuri de indivizi și stiluri de învățare. Diferențierea vizează tehnologia didactică, tratarea adecvată a elevilor la lecții, diferențierea sarcinilor de muncă independentă în clasă sau acasă și prezentarea adecvată a conținuturilor.

Pedagogia bazată pe inteligențele multiple își propune să valorifice potențialul fiecărui individ.. Aceasta presupune un curriculum ascuns, în sensul că obiectivele și conținuturile educaționale sunt aceleași pentru toți elevii, dar diferă tratamentul pedagogic aplicat acestora în vederea atingerii obiectivelor propuse și a asigurării egalității valorii formării. Se poate cuprinde și un curriculum predat, care are o valoare mai mică, accentual se pune pe propria activitate a elevilor.

Activități deosebite bazate inteligențele multiple am reușit să desfășor cu preșcolarii mei, organizând un atelier de vară. Am fost ajutată de materialele didactice oferite de Asociația Ovidiu Rom, foarte utile și interesante pentru preșcolari.

Am descoperit „Comoara din orașul celor opt oglinzi”, am pornit în această călătorie împreuna cu personajul din povestea noastră „Safir” – piatră prețioasă de culoare albastră.

Prima oglindă pe care am găsit-o în călătoria noastră spre cunoaștere a fost „Oglinda naturii”, pe suprafața ei am putut observa o scoică mică, o frunzuliță de vie, o omidă care se transformă în fluture, o sămânță din care crește un arbore, păsările din tărâmul norilor, animalele din adâncul mărilor, cele din deșert de pe vârf de munte, vesele, frumoase și blânde, flori colorate și cele mai minunate plante, aici preșcolarii au dezvoltată inteligența naturalistă.

A doua zi am descoperit „Oglinda literelor” , în cale au apărut una câte una literele cunoscute însoțite de unele semen grafice nemaiîntâlnite. A fost o activitate foarte interesantă la care am descoperit preșcolarii care au dezvoltată inteligența lingvistică.

A treia zi am găsit „Oglinda sporturilor”, aici am aflat câteva dintre secretele campionilor și am exersat mișcările lor de învingători, preșcolarii dominanți au dezvoltată inteligența corporal - kinestezică.

A patra oglindă interesantă a fost „Oglinda numerelor” în care se reflectau combinații infinite de cifre, ea ne-a invitat sa alegem numerele preferate și ne-a dat în dar un calendar, preșcolarii care au rezolvat, au întrebat, au formulat ipoteze, au examinat, au investigat, au experimentat au dezvoltată inteligența logico-matematică.

A cincea zi am experimentat „Oglinda sinelui”, de data aceasta, nu se oglindesc pe suprafața ei toate viețuitoarele, plantele, literele și numerele cât e oglindești tu cu sclipirea ochilor tăi, culoarea ochilor tăi și hainele tale. Se oglindesc preferințele, visurile și speranțele. Oglinda ne-a învățat că pentru a cunoaște lumea întreagă trebuie să te cunoști mai întâi pe tine. Preșcolarii care s-au remarcat au dezvoltată inteligența intrapersonală.

A urmat a șasea zi când am descoperit „Oglinda muzicală”, în care Cheia Sol a deschis porțile ferecate dincolo de care se întinde tărâmul muzicii. Am învățat notele muzicale și multe instrumente extraordinare. Am descoperit cei mai talentați preșcolari care au inteligență muzicală care gândesc în tipare, ritm și sunet.

A șaptea zi ne-a întâmpinat „Oglinda vizuală”, peisajul a devenit o trusă de pictură cu ochiuri de acuarelă și tuburi de colorat. Cei mai talentați preșcolari la vizualizarea anumitor spatii sau obiecte, se orientează bine și au abilitați de folosire a hărților, tabelelor, a trusei de colorat deci au dezvoltată inteligența vizual-spațială.

Ultima oglindă descoperită a fost „Oglinda prieteniei”, copiii sunt capabili de înțelegere și interacțiune. Sunt foarte abili la evaluarea emoțiilor, a motivațiilor, dorințelor si intențiilor celor din jurul lor. Acești preșcolari au dezvoltată inteligenta interpersonal.

Suntem deja familiarizați cu metodele convenționale de învățare din sistemul tradițional de educație, precum lectura, dictare sau formule. Însă teoria lui Gardner ne arata ca același conținut standard poate fi prezentat în mai multe feluri. Vacanta de vara a preșcolarilor nu trebuie neapărat sa fie un subiect de compunere, ci se poate transforma în joc de rol, în cântec sau în activități vizuale.

 

Bibliografie:
Cristea S. , Dicționar de pedagogie, Editura Litera Internațional, Chișinău-București, 2000;
Gardner H., Frames of Mind: The Theory of Muliple Intelligences, BasicBook, New York, SUA, 1993.

  • avatarPublicat de:
    Nistor Ileana

    Profesor la Școala Gimnazială Nr.2, Caracal.