Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Noțiunile de gramatică apar drept conținuturi ale învățării bine delimitate în clasa a III-a, dar familiarizarea elevilor cu normele ortografice și de punctuație începe odată cu învățarea citit-scrisului și se desfășoară pe toată perioada claselor P-IV.

În însușirea ortografiei un rol important memoria vizuală, deoarece fiecare cuvânt își are forma sa grafică, care, prin intuire repetată, se fixează în memoria de lungă durată a elevului, fiind aproape imposibilă uitarea.

O parte dintre elevi, reușesc cu minim efort, să-și însușească normele de ortografie și de punctuație, raportat la alți colegi, datorită dotării lor cu anumite forme de memorie vizuală, auditivă etc.

Activitățile desfășurate în clasa pregătitoare, le-am continuat în clasa I, prin dezvoltarea auzului fonematic, corectarea permanentă a greșelilor de exprimare și dezvoltarea capacității de exprimare a copiilor. În această clasă, am urmărit permanent însușirea corectă de către toți elevii a citit-scrisului, formarea deprinderilor de citire și scriere a literelor, silabelor, cuvintelor, propozițiilor, pentru a putea forma competențele specifice profilului elevului de clasa I.

În familiarizarea elevilor cu normele de ortografie și punctuație, învățătorul are un rol esențial în a pune bazele formării deprinderilor de citire și scriere corecte pentru tot restul școlarității, chiar pentru tot parcursul vieții.

Având în vedere că, în clasele I și a II-a, elevii învăță limba română cu precizări terminologice sumare, învățătorul trebuie să găsească un limbaj accesibil elevilor, în concordanță cu programa școlară.

În această perioadă, cunoștințele de ortografie și punctuație au un caracter practic, se rezumă la explicații și aplicații situaționale din perspectiva pronunțării corecte a sunetelor și a cuvintelor, prin corelarea lecțiilor de lectură cu cele de scriere, adică prin adoptarea modelului comunicativ-funcțional și realizarea învățării integrate la toate disciplinele de studiu.

Din experiența mea acumulată la clasă, am putut observa că se pot forma deprinderi de scriere ortografică și de utilizare corectă semnelor de punctuație și acolo unde teoria gramaticală este limitată.

De la începutul clasei I, am încercat să asigur însușirea normelor ortografice care presupun respectarea unor reguli precise, cum ar fi:

  • pronunțarea, citirea și scrierea corectă a silabelor, cuvintelor, enunțurilor;
  • despărțirea corectă a cuvintelor în silabe;
  • pronunțarea corectă a sunetelor, separat și în cuvinte, prin analiza și sinteza fonetică a acestora.

Toate aceste obiective le-am urmărit și realizat nu numai în cadrul orelor de limba și literatura română, dar și la celelalte discipline, folosind în acest sens exerciții variate de analiză și sinteză fonetică, susținute de materiale didactice adecvate și atractive, cum ar fi auxiliare, fișe, diverse platforme educaționale, aplicații (PLICKERS), jocuri (wordwall ș.a), corespunzător scopului urmărit.

Calitatea unei scrieri și citiri corecte este determinată de buna organizare și desfășurare a calității instructiv-educative la clasa pregătitoare când elevii sunt inițiați în mânuirea corectă a instrumentelor de scris, citesc global, comunică, își formează comportamentul de ascultător, dar în special la clasa I, în cele trei perioade: preabecedară, abecedară și postabecedară.

Introducerea elevului în procesul scrierii, în perioada preabecedară, trebuie privită cu multă atenție. Succesul în însușirea scrierii depinde și de dezvoltarea auzului fonematic, a pronunției, a percepției formei literelor și a spațiului, fiecărui copil în parte. Scrierea nu este un proces simplu, presupune înțelegerea raporturilor spațiale dintre elementele, distanțele, legăturile diferitelor semne grafice, forma acestora etc.

Datorită acestor activități desfășurate în această perioadă, am reușit să formez elevilor deprinderea de a se orienta în spațiul grafic(liniatura caietului), să cunoască direcțiile, să perceapă clar formele, să le deosebească, să-și dezvolte gustul pentru frumos și pentru ordine.

 

Bibliografie:

Vasile Molan, Didactica disciplinelor - Comunicare în limba română și limba și literatura română din învățământul primar, Ed Miniped, 2016.

  • avatarPublicat de:
    Porojan Constantin

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Răscăeți, Dâmbovița.