Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Bullying-ul reprezintă o problemă complexă și răspândită în mediul școlar, afectând nu doar calitatea educației, ci și starea emoțională și dezvoltarea personală a elevilor.

Proiectul „Stop bullying - pășim împreună spre o clasă fără violență!” reprezintă o inițiativă vitală în lupta împotriva acestui fenomen, aducând beneficii atât imediate, cât și pe termen lung.

Prin abordarea subiectului într-un cadru educațional, proiectul își propune să creeze o schimbare profundă în mentalitățile elevilor. Educația împotriva bullying-ului nu se rezumă doar la informare, ci vizează dezvoltarea abilităților sociale și emoționale ale copiilor. Aceștia învață să comunice eficient, să-și gestioneze conflictele și să dezvolte empatie, calități esențiale în construirea relațiilor sănătoase.

O componentă crucială a proiectului constă în conștientizarea impactului bullying-ului asupra indivizilor implicați. Elevii devin mai receptivi la perspectiva celorlalți, înțelegând consecințele negative ale comportamentelor lor. Astfel, se formează o comunitate școlară în care respectul și toleranța sunt promovate activ, iar diferențele sunt acceptate și celebrate.

Colaborarea dintre elevi, cadre didactice și părinți reprezintă un alt element cheie al proiectului. Prin implicarea activă a tuturor părților interesate, se creează un parteneriat solid în prevenirea și gestionarea cazurilor de bullying. Comunicarea deschisă și transparentă devine un instrument puternic în construirea unui mediu sigur și în promovarea valorilor pozitive.

Proiectul nu este doar o măsură de combatere a efectelor bullying-ului, ci și o strategie de prevenire a acestuia. A cuprins trei mari activități: Elevi împotriva bullying-ului, Clasa noastră un mediu prietenos și sigur și Copii liniștiți, părinți fericiți!, activități desfășurate pe parcursul a două luni, sub îndrumarea Asociației Teach for Romania.

Activitatea „Elevi împotriva bullying-ului” a început cu un exercițiu de spargere a gheții care a încurajat deschiderea și sinceritatea.

S-a realizat apoi un brainstorming, iar ideile și cuvintele asociate cu bullying-ul notate pe tablă au creat o hartă vizuală a conceptelor legate de bullying.

Activitatea a continuat cu furnizarea de informații detaliate despre bullying, inclusiv definiție, forme, actori implicați, impactul asupra vieții de zi cu zi și modalități de prevenire cu ajutorul unei prezentări PowerPoint.

A urmat exercițiul „Iartă-Mă” nu șterge urmele!, unde elevii au fost invitați să participe la un exercițiu practic și simbolic care a avut ca scop aducerea în atenție a impactului profund al cuvintelor și acțiunilor negative asupra celor din jur care s-a încheiat cu o discuție ghidată despre semnificația „urmelor” lăsate de vorbele urâte și comportamentul negativ. S-a subliniat ideea că, asemenea „urmelor", efectele negative ale bullying-ului pot persista, chiar dacă persoana agresoare pare că regretă și cere iertare. S-a evidențiat importanța prevenirii și a adoptării unui comportament pozitiv pentru a evita consecințele negative.

Roata provocărilor-Roata soluțiilor a fost un alt exercițiu-joc antrenant prin care s-a urmărit fixarea noțiunilor despre bulling, dar și identificarea bullying-ului ori găsirea unor soluții acolo unde acesta era prezent.

În încheierea primei activități s-a subliniat importanța unui zâmbet în oprirea bullying-ului, iar elevii au oferit ecusoane și zâmbete colegilor și părinților participanți la activitate, promovând un mediu pozitiv.

Cea de-a doua activitate a pornit de la jocul „Șoarecele și Pisica” care, deși inițial pare ludic, a servit ca platformă de înțelegere a diferitelor perspective în situațiile de bullying. Elevii au trăit experiența de a fi vânați (șoarecele), de a vâna (pisica), sau de a fi observatori pasivi. Această abordare le-a oferit elevilor o perspectivă emoțională asupra diverselor roluri într-un context de bullying și a deschis calea pentru discuții profunde.

Le-am propus apoi elevilor să realizăm Codul Anti-Bullying, un cod de conduită anti-bullying specific clasei lor. Am discutat despre importanța unui astfel de cod în promovarea unui mediu sigur și prietenos și am identificat și listat pe tablă valorile și principiile pe care au dorit să le promoveze în clasa lor pentru a preveni bullying-ul.

În grupuri mici, elevii au creat reguli anti-bullying pe benzi de hârtie colorată, le-au prezentat celorlalți colegi și au ales apoi prin vot pe cele mai importante reguli și valori din cele prezentate. Codul rezultat a fost afișat în spatele clasei pe o tablă magnetică servind ca „zid al respectului", iar elevii sunt încurajați să-l citească zilnic.

Ultimul exercițiu propus la această activitate a implicat elevii într-un angajament concret împotriva bullying-ului, Contractul Anti-Bullying. Prin citirea și semnarea unui contract anti-bullying, elevii s-au obligat să oprească comportamentele de hărțuire, să raporteze incidentele și să respecte regulile și valorile stabilite în cadrul codului anti-bullying. Acest contract semnat de fiecare elev reprezintă un pas ferm și personal în direcția creării unui mediu sigur și respectuos.

Copii liniștiți, părinți fericiți! a fost cea de-a treia și ultima activitate a proiectului. La activitate au participat atât elevii cât și părinții acestora. Activitatea a început cu exercițiul de spargere a gheții „Schimbă Locul!” care a stimulat comunicarea și interacțiunea într-un mod distractiv, pregătind atmosfera pentru discuțiile ulterioare. A urmat exercițiul „RAI (Răspunde-Aruncă-Interoghează!)". Un pluș emoticon a circulat între copii, iar fiecare răspuns la întrebările adresate de cei care aveau plușul a contribuit la consolidarea cunoștințele despre bullying și la realizarea de conexiuni între experiențele lor.

Am proiectat în continuare elevilor și părinților filmul de scurt metraj „Lou”. Cu ajutorul întrebărilor, pe baza celor văzute s-a discutat despre comportamentele de tip bullying ale eroului principal, comportamente care apoi s-au transformat într-un comportament adecvat ca urmare a intervenției lui Lou, exercițiu ce a deschis calea către discuții despre schimbare și empatie.

Copacul Înțelept a fost un alt exercițiu al acestei activități la care elevii și părinții au lucrat în perechi propunând strategii de calmare și intervenție pozitivă pentru fiecare situație din cele trei cazuri-ramura celor care comit acte de bullying, ramura celor care sunt ținta bullying-ului și ramura martorilor. Aceste strategii au fost scrise pe post-it-uri și au fost afișate pe ramurile „Copacului Înțelept".

Sprijiniți de părinți, elevii au învățat tehnici de relaxare, cum ar fi exerciții de respirație, pentru a face față situațiilor stresante sau conflictuale în cadrul unui exercițiu-joc cu mișcare.

S-au creat apoi mesaje anti-bullying pe benzi de hârtie colorată. Aceste mesaje au fost lipite unele de altele pentru a forma un lanț care simbolizează unitatea împotriva bullying-ului. „Lanțul Mesajelor Anti-bullying” realizat de elevi și părinți a fost afișat pe gardul școlii, transmițând un mesaj puternic de solidaritate.

Diplomele și recompensele oferite elevilor la final de proiect recunosc eforturile depuse în învățarea și aplicarea conceptelor anti-bullying și încurajează continuarea eforturilor pentru un mediu școlar prietenos și sigur.

În concluzie, proiectul „Stop bullying - pășim împreună spre o clasă fără violență!” se impune ca un pilon esențial în edificarea unui mediu școlar propice dezvoltării armonioase a elevilor. Prin integrarea acestui tip de proiecte în sistemul educațional, contribuim la formarea unei generații responsabile, empatice și angajate în construirea unei societăți mai bune.

  • Bîra Ilinca Publicat de:
    Bîra Ilinca

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială Elena Doamna, Tecuci, Galați.