Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Copiii mici sunt curioși și atrași de misterele lumii din care fac parte și pe care o descoperă zi de zi. O lume „dispărută”, o lume care a fost și nu mai este acum, le activează dorința de a cerceta, de a căuta răspunsuri, de a se implica. Dinozaurii și lumea lor, dovezile despre existenta lor, dar și o posibilă cauză a dispariției lor sunt cuprinse în proiectul propus, mai jos.

 „Pe urmele dinozaurilor” este o activitate de fixare și consolidare de cunoștințe, priceperi și deprinderi. Este prezentată ca fiind o activitate integrată, care se desfășoară pe tot parcursul zilei, gândită pentru a fi realizată cu copiii de nivelul II de vârstă (5-6 ani).

Activitatea zilei începe cu „Întâlnirea de dimineață”. Copiii sunt așezați în semicerc, pe covor, pentru a stabili fiecare un contact vizual cu toți membrii grupe. Se solicită copiilor adoptarea unei posturi de meditație pe covor : spate drept, genunchii îndoiți și picioarele încrucișate spre interior.

Educatoarea le zâmbește, îi privește, transmite căldură și încurajare prin toate formele de comunicare – verbală și nonverbală. Educatoarea inițiază salutul: „Bună dimineața, mici exploratori!”. Copiii răspund la salut încântați și își salută colegii, folosind formula de salut inițiată de educatoare. Se verifică prezența prin așezarea la panoul întâlnirii de dimineață a fotografiilor copiilor, apoi se va continua cu completarea „Calendarului naturii” folosindu-se imagini corespunzătoare, acesta va fi completat de către copiii aleși de educatoare.

Împărtășirea cu ceilalți „Ți-ar plăcea să trăiești în lumea dinozaurilor?”, se va realiza prin scurte propoziții despre dinozauri și lumea lor. Dialogul urmărește felul cum au perceput copiii această lume a dinozaurilor .

Momentul de mișcare: va fi realizat prin mișcări de dans pe cântecul „Dance like a dinosaur” (https://www.youtube.com/watch?v=qSkVgH-4PKw), urmându-se indicațiile educatoarei care va traduce versurile cântecului în timp ce le va executa.

Momentul de captare al atenției se va realiza prin prezentarea „noutății zilei”, geanta paleontologului adusă de educatoare. Educatoarea spune că a primit această geantă și tot ce este în ea de la profesorul ei de paleontologie. Obiectele pe care le găsesc în geantă le vor folosi pe parcursul zilei la activități. Educatoarea a vorbit cu el de curând și i-a spus că are o grupă de mici exploratori care doresc să devină paleontologi. Acesta a spus că pentru a deveni paleontologi trebuie să realizeze toate sarcinile pe care el le-a pregătit pentru ei și care au fost transmise educatoarei printr-o hartă. Educatoarea are sarcina să îi îndrume să realizeze sarcinile și dacă la sfârșitul zilei sarcinile au fost îndeplinite vor primi legitimații de paleontologi și vor putea și ei să ajute la căutarea de fosile. Fiecare sarcină este trecută pe harta din geantă . La sfârșitul activităților vă rog să completați harta.

Educatoarea dorește să afle părerea copiilor în legătură cu activitățile propuse, dacă răspunsul este: „Da, dorim să devenim paleontologi!”, atunci pe parcursul activităților de astăzi, am să vă testez și o să treceți prin câteva probe.

O primă probă pentru a deveni un bun paleontolog este să ne amintim rapid și să răspundem clar la câteva întrebări:

Ce sunt dinozaurii? / Unde trăiesc ei? / Ce fel de dinozauri erau? / Mai sunt dinozauri acum? / Cine adună informații despre dinozauri?/ Cum se numește un schelet de dinozaur găsit în pământ? Ce facem cu fosilele?

 Activitatea propriu-zisă continuă cu o altă sarcină, care este menționată în instrucțiunile primite de la profesor, această sarcină le transmite că vor avea de construit dinozauri din forme geometrice, de descoperit fosile de dinozauri în nisip și apoi să picteze marionete de dinozauri pe șosete.

Activitățile liber alese încep cu intuirea materialelor, educatoarea prezintă copiilor cele trei centre, după care se va cere acestora să intuiască materialele așezate pe mese. Se explică și se demonstrează copiilor sarcina și modul de lucru, la fiecare centru. După ce copiii au înțeles sarcinile de lucru, se va urmări activitatea acestora și se vor oferi informații și sprijin acolo unde este nevoie.

La centrul „Nisip și apă” Căutăm fosile de dinozauri, sarcinile de lucru sunt: să redea prin joc activitatea paleontologului, să comunice cu partenerii de joacă, să descopere și să intuiască fosilele descoperite. Materialele necesare sunt: cutie luminoasă, făină de grâu și orez, fosile din lut, pensule, lupe și imagini cu fosile

La centrul „Construcții” Construiește dinozauri din figuri geometrice, sarcinile de lucru sunt: să mânuiască materialele puse la dispoziție prin alăturare, să realizeze construcția respectând tema dată, să coopereze cu colegii de grup. Materialele necesare sunt: fișe model, figuri geometrice.

La centrul „Artă” Pictează marionete dinozauri pe șosete, sarcinile de lucru sunt: să picteze șosetele transformate în marionete pentru mână, să utilizeze acuarela doar unde le este indicat, să coopereze cu colegii de grup. Materialele necesare sunt: șosete pregătite cu ochi și creastă, paletă cu acuarela, pensule.

Evaluarea copiilor se desfășoară la fiecare centru de interes. Un copil își va analiza propria lucrare, iar alt copil va analiza lucrările colegilor.

Utilizând tranziția „Ceata de exploratori trece mândră prin zăvoi” vom trece la un experiment pe care îl vom realiza și observa și vom face o poveste (un raport al paleontologului) despre ce am văzut, utilizând imagini pe care le vom lipi pe tabla magnetică.

Activitatea de cunoașterea mediului „Vulcanul”( experiment și observare), este o metodă de învățare activă și presupune observarea directă a modului în care se presupune că au dispărut dinozaurii, cum au devenit fosile și de ce sunt fosilele importante.

Se observă macheta și se poartă o scurtă discuție despre ce se va întâmpla.

Se explică experimentul și se efectuează experimentul de către educatoare, se observă reacția, apoi pe rând vor veni și o parte din copii și vor repeta experimentul.

Elementele aparținând domeniului limbă și comunicare sunt folosite de educatoare când aceasta solicită copiilor să explice ce au văzut, apoi le propune să scrie cu ajutorul imaginilor ceea ce s-a întâmplat pe machetă. Vor scrie raportul paleontologului, vom descoperi astfel o cauză posibilă a dispariției dinozaurilor ,sub ce formă îi găsim acum, cum se numesc cei care îi caută și ce fac cu fosilele după ce le găsesc.

Educatoarea le propune copiilor un joc de puzzle pe laptop. Educatoarea demonstrează cum trebuie să utilizeze mouse-ul și cum să prindă și să tragă piesele de la puzzle.

https://puzzel.org/en/jigsaw/play?p=-NNl57ECe2AM-6c1QqHA
https://puzzel.org/en/jigsaw/play?p=-NNl3yHw9UZzVVntnRZ5

După ce vom realiza puzzle-urile pe calculator, mâinile noastre harnice vor munci să realizeze un schelet de dinozaur.

Domeniul om și societate ne aduce o activitate artistic-plastică „ Scheletul de dinozaur”- lipire. Pentru început educatoarea prezintă modelul pe care copii îl vor realiza și vor intui materialele puse la dispoziție de educatoare (lipici, hârtie cartonată, paste de diferite forme și dimensiuni). Demonstrează copiilor modul de lucru, precizând faptul că pastele pot fii așezate și în alt fel decât cel realizat de ea, și dacă mai au nevoie de paste vor mai primi. Modelul demonstrat de educatoare va rămâne expus pe tablă.

Înainte de a începe, vom realiza câteva exerciții de încălzire a mușchilor mâinii.

La semnalul dat, copiii vor începe să lucreze la realizarea scheletului de dinozaur

În timp ce lucrează, educatoarea va da indicații cu voce scăzută, va ajuta acolo unde este necesar.

Se apreciază observațiile făcute experimentului și felul cum au scris raportul. Se laudă dexteritatea tot mai bună a copiilor în lucrul cu calculatorul. Se realizează o expoziție cu lucrările copiilor. Se analizează aspectul lucrărilor și respectarea cerințelor prin intermediul metodei Turul galeriei.

Educatoarea îi felicită pe copii pentru modul în care au lucrat și scoate în evidență corectitudinea îndeplinirii activității artistic-plastice.

Dacă toate au fost realizate așa cum a cerut domnul profesor de la Facultatea de Istorie, educatoarea primește acordul de a-i declara paleontologi. Se confirmă munca corectă a copiilor, iar educatoarea îi premiază cu legitimații și îi declară paleontologi.

„După muncă și răsplată”- ne vom distra la petrecerea paleontologilor, care vor cânta și vor mânui marionetele de dinozauri la lumina lămpii (jocul umbrelor). Pe tranziția „Dinozauri, dinozauri, parc-ar fii niște balauri, copiii merg spre „Petrecerea paleontologilor”, care se desfășoară pe jocul muzical cu text și cânt „Cântecul dinozaurilor”. În sala de grupă, se face o atmosferă plină de mister, se vor trage draperiile, se va porni lampa și copiii își vor pune pe mână marioneta din șosetă realizată la centrul Artă, apoi se va porni și muzica.

Cu ajutorul marionetelor și folosindu-se de umbre copiii vor realiza dansul dinozaurilor pe perete, vor fredona și vor scoate sunete asemănătoare dinozaurilor.

Ca să putem mânca, trebuie să ne liniștim puțin corpul, așa că vom lua loc pe covor și vom asculta povestea dinozaurului „Aventurile lui Bubudino” de O. Călin și D.Cîndea

La finalul zilei vom fi parcurs o activitate energică, plină de mistere care au adus copiilor dorința de a căuta, de a cerceta și de a fi mai atenți la lumea din jurul lor.

 

Bibliografie:

Proiectarea didactică în învățământul preșcolar - Modele practice actuale, coord.: Delia Muste , Dana Jucan, Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană, 2022;
*** Revista Învățământul Preșcolar în Mileniul III, nr. 31-32/2021, număr Tematic Învățământul preșcolar în mileniul III, Editura REPROGRAF, martie 2021.

  • avatarPublicat de:
    Băla Raluca

    Profesor înv. preșcolar, la Grădinița P.P. Pinocchio, Câmpia Turzii, Cluj.