Publicare GRATUITĂ articole educaționale !

Se acordă adeverință ISSN

Gândirea critică este o competență esențială pentru succesul în societatea contemporană, caracterizată prin fluxuri constante de informații și schimbări rapide. Dezvoltarea acestei abilități începe încă din primii ani de școală și are un rol esențial în formarea gândirii independente a copiilor și adolescenților.

Gândirea critică este definită ca un proces activ și auto-reglat de analiză, evaluare și sintetizare a informațiilor, pentru a forma un raționament logic (Paul & Elder, 2014). Aceasta presupune formularea de întrebări, verificarea surselor, analizarea argumentelor și elaborarea unor concluzii bine structurate (Facione, 2011).

Introducerea gândirii critice în învățământul primar contribuie la dezvoltarea capacității de a lua decizii informate, de a rezolva probleme și de a analiza critic conținuturile educaționale. Studiile de specialitate arată că elevii care au dezvoltat gândirea critică devin mai autonomi în procesul de învățare și sunt mai bine pregătiți pentru provocările academice viitoare (Lipman, 2003). Pe lângă beneficiile academice, gândirea critică contribuie la dezvoltarea abilităților sociale, facilitând colaborarea eficientă a elevilor, susținerea și argumentarea unui punct de vedere în diverse situații și capacitatea de a găsi soluții la problemele vieții cotidiene.

Dezvoltarea gândirii critice se realizează treptat și constant, în conformitate cu vârsta elevilor, capacitățile acestora și interesele lor. Sunt valorificate conținuturi din diverse domenii de studiu, integrând metode care presupun analiza și selectarea informațiilor relevante pentru o anumită temă și sintetizarea acestora utilizând diverse tehnici adaptate vârstei elevilor. De asemenea, elevii sunt încurajați să-și exprime opinia, să prezinte argumente concrete și valide care să le susțină punctul de vedere. Toate acestea se pot realiza într-o manieră ludică, fără a îngreuna procesul de învățare al elevilor, prin organizarea de dezbateri, cercuri de lectură, trupe de teatru și de improvizație sau proiecte de grup.

Câteva modalități concrete prin care se poate dezvolta gândirea critică a elevilor sunt:

Încurajarea întrebărilor – Cadrele didactice trebuie să creeze un mediu educațional securizant, în care elevii se simt confortabil să pună întrebări și să caute răspunsuri prin explorare activă. De exemplu, folosirea întrebărilor deschise („De ce crezi că se întâmplă acest lucru?”, „Ce dovezi ai pentru această afirmație?”) stimulează reflecția critică (Brookfield, 2012). Acest tip de abordare poate fi utilizat atât pentru explorarea textelor literare, în primii ani din ciclul primar, cât și pentru textele științifice, atunci când elevii au exersat deja această abilitate. Astfel, elevii sunt încurajați să găsească soluții, să stabilească raționamente de tipul cauză-efect și să prezinte argumente logice, coerente și concrete.

Jocurile de rol și scenariile – Jocurile de rol sunt utilizate încă de la grădiniță și sunt foarte îndrăgite de copii. Acestea dezvoltă empatia elevilor, îi ajută să exploreze și să înțeleagă diverse perspective prin interpretarea unui rol. De asemenea, reprezintă un mijloc de exprimare liberă a unor păreri, fiindcă protejează identitatea copiilor prin atribuirea unui rol. Astfel, elevii devin mai deschiși să se exprime prin intermediul unei dramatizări, fiind un mijloc excelent pentru cei care au abilități mai dezvoltate în acest domeniu. Jocul de rol ajută elevii să vadă perspective diverse referitoare la o problemă și să analizeze implicațiile fiecărei opțiuni. De exemplu, un scenariu despre protecția mediului poate include roluri precum ecologiști, politicieni și cetățeni. Fiecare categorie va prezenta argumentele potrivite și va încerca să fie convingătoare pentru a avea câștig de cauză.

Analiza critică a textelor – Lectura și analiza textelor sunt modalități prin care poate fi stimulată dezvoltarea gândirii critice. Acestea permit elevilor să identifice idei principale, argumente și puncte de vedere prin diverse exerciții de analiză, sinteză, abstractizare și generalizare. Profesorii pot cere elevilor să identifice surse de informații și să evalueze credibilitatea acestora (Ennis, 2011). De exemplu, se poate introduce un exercițiu de verificare a faptelor, unde elevii analizează dacă informațiile dintr-un articol sunt susținute de surse veridice sau sunt doar opiniile personale ale autorului.

Colaborarea în grupuri mici – Lucrul în echipă stimulează dezbaterile și argumentarea logică. Prin discutarea diferitelor soluții la o problemă, elevii învață să analizeze punctele de vedere ale colegilor și să-și fundamenteze propriile opinii (Dewey, 1933). De asemenea, sunt încurajați să respecte opiniile celorlalți, să accepte diversitatea și să învețe prin cooperare. O strategie eficientă pentru grupurile mici este metoda „șase gânditori”, unde fiecare elev din grup adoptă un rol diferit și analizează problema dintr-o perspectivă specifică.

Unul dintre obstacolele principale în implementarea gândirii critice în învățământul primar este existența unui curriculum rigid, care pune accent pe memorare în detrimentul analizei critice. Pentru a depăși această problemă, profesorii pot integra activități interactive și metode didactice centrate pe elev (Halpern, 2014). O altă provocare este lipsa formării specifice a profesorilor în utilizarea strategiilor de gândire critică, ceea ce subliniază importanța programelor de dezvoltare profesională continuă. Direcțiile actuale ale educației încurajează dezvoltarea gândirii critice a elevilor și promovează o învățare centrată pe elev, fapt ce indică un progres în acest domeniu.

Gândirea critică este o competență fundamentală ce trebuie dezvoltată încă din primii ani de școală, iar cadrele didactice au misiunea de a crea un mediu de învățare atractiv, interactiv și securizant. Prin utilizarea unor strategii adecvate, elevii pot deveni gânditori independenți, capabili să analizeze informațiile și să ia decizii informate. Această abilitate este indispensabilă într-o societate în care avem acces la o varietate de resurse și suntem bombardați cu tot felul de informații contradictorii. Omul modern trebuie să învețe să caute, să filtreze informațiile, să fie asumat și să acționeze în conformitate cu propriile convingeri.

 

Bibliografie:

Brookfield, S. D. (2012). Teaching for critical thinking: Tools and techniques to help students question their assumptions. Jossey-Bass.
Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. D. C. Heath and Company.
Ennis, R. H. (2011). The nature of critical thinking: An outline of critical thinking dispositions and abilities. Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, 26(1), 4-18.
Facione, P. A. (2011). Critical thinking: What it is and why it counts. Insight Assessment.
Fisher, A. (2011). Critical thinking: An introduction. Cambridge University Press.
Halpern, D. F. (2014). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking. Psychology Press.
Lipman, M. (2003). Thinking in education. Cambridge University Press.
Paul, R., & Elder, L. (2014). Critical thinking: Tools for taking charge of your learning and your life. Pearson Education.

  • avatarPublicat de:
    Șuian Andreea

    Profesor înv. primar, la Școala Gimnazială „Dr. Simion și Metzia Hîj” Volovăț, Suceava.