Programul Step-by-Step este un model creat ca un răspuns serios la marile schimbări ce se petrec în societate. Necesitatea unei schimbări în învățământ este de neînlăturat, dacă luăm în considerare fluxul de informație din viața cotidiană, schimbările atribuțiilor din instituțiile tradiționale și noile descoperiri privind activitatea mentală. Aceste fapte sunt într-un contrast absolut cu modelul uzinal al învățământului. În fabricile tradiționale produsele sunt obținute pe o linie de asamblare conform unui program exact, iar produsul final este combinația dintre părțile componente identificabile, care sunt realizate cu materiale și metode prescrise.
Programul Step-by-Step promovează educația centrată pe copil, predarea orientată după nevoile și interesele acestuia, individualizarea pregătirii, învățarea organizată în centre de activitate, implicarea familiei și a comunității în procesul educației școlare, respectarea și aprecierea diversității umane, susținerea incluziunii copiilor aparținând grupurilor defavorizate.
Scopurile sunt stabilite având în vedere nevoile intelectuale, emoționale, estetice și sociale de dezvoltare a copilului, specific fiecărui nivel de vârstă.
Grupele de preșcolari din alternativa Step-by-Step parcurg aceeași programă ca și grupele din tradițional, diferă însă modul de aplicare a acesteia. Materia este structurată în funcție de copii, de nevoile, posibilitățile și interesele lor.
Programa dezvoltă priceperea și experiența pozitivă, favorabilă învățării respectând realitatea unei lumi multiculturale diferite. Activitățile se bazează pe sursele primare de informare și pe manipularea materialelor didactice, iar accentul se pune pe înțelegerea conceptelor importante și dezvoltarea competențelor.
Scopul principal al programului Step by Step este să abordeze toate aspectele dezvoltării ca pe un întreg și nu ca pe fragmente disparate. Astfel, dascălii care aplică programul Step by Step grupează materiile din programa școlară în teme unice, care le permit copiilor să vadă legăturile dintre diversele materii.
„Individualizarea instruirii este necesară întrucât corelează stadiul de dezvoltare, capacitățile și necesitățile fiecărui copil cu obiectivele educaționale. Când experiența educațională este individualizată, copiii se pot dezvolta în ritmul propriu, fiecare având timp să își selecteze activitatea întrucât corelează stadiul de dezvoltare, capacitățile și necesitățile fiecărui copil cu obiectivele educaționale. Când experiența educațională este individualizată, copiii se pot dezvolta în ritmul propriu, fiecare având timp să își selecteze activitățile, ceea ce îl ajută să învețe să facă alegeri și să își dezvolte propriile interese și aptitudini.”
Fiecare copil este diferit, acest lucru este exact ceea ce îl face să fie special. Există câteva trăsături esențiale, comune tuturor copiilor, toți au nevoie de dragoste, de securitate, hrană bună și exercițiu. Fiecare simte nevoia să fie călăuzit și chiar îi trebuie un anumit element de control din partea adultului, pe măsură ce își dezvoltă încrederea în sine și face primii pași spre independență.
Individualizarea este obținută prin respectarea etapei prezente de dezvoltare a copilului și planificarea unei serii de activități care să asigure o experiența de succes pentru fiecare copil. Abilitatea de a individualiza implică cunoștințe referitoare la stadiile de dezvoltare a copilului și legate de: sănătate, creștere fizică, emoțională și cognitivă a acestuia. Este vorba de un proces al deciziilor în care educatoarea observă copilul, evaluează la ce punct se află acesta în zonele semnificative ale dezvoltării și acționează astfel încât să obțină un răspuns particular caracteristic etapei de dezvoltare în care se găsește copilul.
Clasa axată pe necesitățile copilului favorizează individualizarea instruirii prin:
- Organizarea centrelor de activitate în care copiii lucrează în funcție de interesele și aptitudinile proprii.
- Posibilitatea acordată copiilor de a-și alege activitatea, de a face opțiuni, de a rezolva probleme, de a comunica, de a urmări obiective individuale.
- Dotarea cu materiale atractive, care să îi stimuleze pe copii la activitate în funcție de propriile nevoi.
- Inițierea de către cadrele didactice a unor activități care îl fac pe fiecare copil sa se simtă implicat și stimulat, acționând de multe ori doar ca mediatori sau facilitatori.
Clasa în alternativa Step-by-Step este aranjată în mai multe centre de activitate:Arta; Materiale de construcții; Bucătărie; Joc de rol; Alfabetizare; Matematica și Jocuri manipulative; Științe; Muzica; Joc în aer liber; Nisip și apă.
Clasa aranjată pe centre de activitate încurajează copiii să opteze pentru activitățile pe care le vor desfășura. Acestea se axează pe necesitățile copiilor bazându-se pe principiul conform căruia elevii își creează propriile cunoștințe prin experiențele și interacțiunile cu lumea înconjurătoare. Cadrul didactic are rolul de a dirija și îndruma fiecare copil astfel încât să favorizeze creșterea și dezvoltarea acestora.
„În acest sens este necesară transformarea clasei într-un laborator în care materialele sunt organizate astfel încât să încurajeze creativitatea și permanenta experimentare, descoperirea și rezolvarea de probleme.” (Albulescu I.,2014, pag, 262)
Centrele de activitate oferă posibilitatea alegerii domeniilor de învățare și a materialelor. Materialele din fiecare centru îi stimulează și îi provoacă să își folosească toate simțurile în timpul jocului. Aranjarea clasei trebuie să ofere posibilități de a alege centrul și materialele.
Activitățile pe grupuri mici au ca scop crearea unei comunități care să îi ajute pe copii să-și dezvolte abilități sociale. Tot prin intermediul acestora, fiecare copil poate să-și dezvolte simțul identității, învață cum să aibă grijă de cei din jur, acceptă că și el are nevoie de ceilalți, învață să împărtășească valori culturale și să se integreze în comunitate, conștientizează și respectă diversitatea culturală.
Activitățile pe centre presupun ca sarcinile să fie executate de grupuri mici de copii care se auto-constituie și se auto-dirijează, fără a se ignora munca individuală.
Implicarea familiei în activitățile copiilor din grădiniță este foarte importantă. Proiectul Step by Step respectă rolul părinților ca prim educator al copilului său. Legătura dintre familie și grădiniță se bazează pe încredere. Parteneriatul cu părinții și comunitatea locală ocupă un loc prioritar în organizarea alternativei. Fiecare centru va avea o cameră a părinților, unde aceștia se pot întâlni cu educatorii, unde se află date despre programul copilului și alte subiecte. Ședințele cu părinții au loc în fiecare lună. În ședință se amintesc activitățile preferate ale copiilor, experiențele evolutive în toate domeniile, puncte tari, puncte slabe. După ședință se asigură continuitatea dialogului în funcție de cererile părinților.
Bibliografie:
Albulescu, I.,(2004), Pragmatica predării. Activitatea profesorului între rutină și creativitate, Editura Presa Universitara Clujeana, Cluj-Napoca.
Catalano, H. (2008), Alternativele educaționale-fundamentări teoretice și practice, Editura Karuna, Bistrița.
Kristen, H., Honsen, R., Kaufnon, K., Saifer, S., Crearea claselor orientate după necesitățile copilului.
- Publicat de:
Voinic Florica
Profesor înv. preșcolar, la Grădinița PP Nr.3, Tulcea.